csütörtök, október 6, 2022
KezdőlapF1Bohócot csinált magából az F1 a monzai időmérő után

Bohócot csinált magából az F1 a monzai időmérő után

-

- Hirdetés -

Örökkévalóságnak tűnt, mire a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közzétette az Olasz Nagydíj időmérő edzésének hivatalos végeredményét. A késlekedést a 9 büntetett pilóta büntetésének alkalmazása okozta, mindez azonban egyszerűen nem tarthat ennyi ideig.

„Valaki meg tudja mondani, hogy milyen pozícióból kezdem a holnapi versenyt?” – írta ki a Twitterre Pierre Gasly szombat este fél 9-kor (!), nagyjából három és fél órával azután, hogy véget ért az Olasz Nagydíj időmérő edzése. De nem ő volt az egyetlen, Esteban Ocon nem sokkal azelőtt például ezt írta: „A holnapi rajtpozíciómat akartam kiposztolni, de fogalmam sincs róla, hogy mi az. Tudja valaki? Akárhogy is, gyerünk, szerezzük meg azokat a pontokat!”

- Hirdetés -

A fejetlenség és zűrzavar oka az volt, hogy az FIA több mint 3 órával az időmérő edzés vége után sem tette közzé, hogy a kilenc büntetett pilóta hátrasorolása után miként fog kinézni a vasárnapi verseny rajtrácsa, így a nézőktől kezdve a csapatokon át az újságírókig mindenki csak találgatott. Az istállók a sajtóközleményekben is kínosan ügyeltek rá, hogy ne kelljen leírni, hanyadik helyen is végeztek, a versenyzők pedig maguk is egymásnak ellentmondó információkat közöltek.

„Szerintem a hetedik helyről rajtolok, hacsak nem vagyok hülye” – mondta Verstappen, miközben sokan azt gondolták, hogy a negyedik rajtkocka lesz az övé. De az végül Daniel Ricciardóé lett, akivel a versenymérnöke még azt közölte, hogy az ötödik helyről indul ma, majd a csapata tudatta vele, hogy eggyel előrébbről rajtolhat.

- Hirdetés -

Mint kiderült, a félreértéseket az okozta, hogy sokan azt hitték, az FIA a korábban bevett, nem mellesleg igen bonyolult, átláthatatlan, és esetenként nem a legigazságosabb módszerrel fogja kalkulálni a büntetéseket. Ennek lényege, hogy egyesével sorolják hátra a büntetett versenyzőket, és amint egy pilótát hátrasoroltak, a következő büntetést már az így kialakult sorrend alapján teszik meg. Ezért joggal hihettük, hogy Verstappen például hiába kapott öt helyes büntetést, a valóságban csak két pozíciót fog veszíteni, mert miután visszakerül a hetedik helyre, az egyaránt büntetett Carlos Sainzot, Sergio Pérezt és Lewis Hamiltont is eltüntetik előle.

Csakhogy az FIA ezúttal másként cselekedett, és a hátrasorolt versenyzőknek rögzítette a rajthelyét annak érdekében, hogy tényleg a valós büntetési tételt kapják, és ne profitáljanak a többi büntetésből. Így Verstappen valóban a hetedik helyről indulhat a negyedik pozíció helyett.

Haas, Olasz Nagydíj
A két Haas a 16. és a 17. helyről rajtol, miközben az időmérőn a 19. és a 20. időt autózta Fotó: Pirelli

Mindez rendben is van, a problémát más jelenti. Leginkább az, hogy mindezt 20 óra 55 perckor sikerült közzétennie a Nemzetközi Automobil Szövetségnek, nagyjából 4 órával azután, hogy véget ért a kvalifikáció. Ha valaki Budapestről kiutazott Monzába az időmérőre, és annak leintése után nagyon sietett, akár még haza is repülhetett úgy, hogy amikor leszállt a gépről, még mindig nem tudta, hogy mi lesz a másnapi rajtsorrend.

Ez pedig semmilyen sportágban nem festene jól, hát még az autósport csúcskategóriájában, ahol csapatok és autógyárak a legfejlettebb technikával, ezredmásodpercekért versengenek, a nézők pedig komoly pénzeket fizetnek azért, hogy élőben lássák a kedvenceiket, akikről azt is szeretnék tudni, hogy milyen eredményt ért el. Nem beszélve a közvetítési jogokért súlyos összegeket fizető televíziós társaságokról, akik nem tudják közölni a nézőikkel, hogy mi a végeredménye a közvetített eseménynek.

Miközben a Forma-1 folyamatosan új szurkolókat igyekszik meghódítani és hódít is meg, a dinamikus fejlődés közben azonban két kézzel húzza vissza az FIA lassú és bürokratikus rendszere, amely képes négy órán át szöszmötölni egy rajtsorrenddel.

Persze, lehet azon vitatkozni, hogy a jelenlegi büntetési rendszer nem a legjobb, és mennyire tesz jót a show-nak, ha eleve úgy vág neki a mezőny egy időmérőnek, hogy csak 11 autó esélyes papíron a végső sikerre, illetve, hiába esik ki mondjuk valaki a Q2-ben, a végén így is nyolcadik lesz, de jelen esetben adott volt a helyzet, azaz már a kvalifikáció kezdete előtt ismert volt minden versenyző büntetése, mégis négy órán át tartott alkalmazni azokat. Ezzel a jövőben mindenképpen kezdenie kell valamit a sportágnak, mert minden egyes ilyen alkalommal kritikák özöne zúdul rá, teljesen jogosan.

Az Olasz Nagydíj rajtrácsa

- Hirdetés -

Friss