kedd, szeptember 27, 2022
KezdőlapF1Az FIA ezzel a magyarázattal állt elő az Olasz Nagydíj befejezésével kapcsolatban

Az FIA ezzel a magyarázattal állt elő az Olasz Nagydíj befejezésével kapcsolatban

-

- Hirdetés -

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megmagyarázta, hogy miért nem tudták legalább egy körre elengedni a mezőnyt az Olasz Nagydíj végén, és kellett a biztonsági autó mögött befejezni a versenyt.

Sokaknál kiverte a biztosítékot az, ahogyan véget ért a vasárnapi Olasz Nagydíj, amelynek utolsó köreiben a biztonsági autó mögött haladt a mezőny, majd ott is fejezte be a versenyt. Többek között Christian Horner és Mattia Binotto is kritizálta az FIA-t azért, hogy bár korábban állításuk szerint megegyeztek abban, hogy mindent megtesznek azért, hogy ne kelljen Safety Car mögött célba érniük, most mégis ez törént.

- Hirdetés -

Horner és Binotto is azt mondta, hogy az FIA-nak bőven lett volna elegendő ideje biztonságos helyre vitetni Daniel Ricciardo 47. körben félreálló McLarenjét, ha a Safety Car nem halad két és fél körön át George Russell előtt, és hamarabb összegyűjti maga mögött a Max Verstappen vezette mezőnyt. A Ferrari csapatfőnöke emellett hangsúlyozta, hogy szerinte nem kellett volna megvárni a mentés megkezdésével, mire a mezőny felsorakozik a biztonsági autó mögött, mivel a minimumidő betartásával amúgy sem tudtak kontrollálatlanul száguldozni a versenyzők.

biztonsági autó, Olasz Nagydíj
A futam előtt nem sokan gondolták volna, hogy ekkora szerepe lesz a biztonsági autónak Fotó: Pirelli

Az FIA azonban bármiféle beismerés vagy bocsánatkérés helyett előállt egy magyarázattal, ami nem igazán állja meg a helyét. „Miközben minden erőfeszítés arra irányult, hogy a hármas rajtszámú autót gyorsan kimentsék és folytatódhasson a verseny, a helyzet változott, a pályabírók pedig képtelenek voltak üresbe tenni az autót, és betolni a szervizútra. Mivel a mentést végzők biztonsága a legfontosabb, az eset pedig nem volt elég jelentős ahhoz, hogy piros zászlóval félbeszakítsuk a versenyt, a futam biztonsági autó alatt ért véget, követve azt a procedúrát, amiben az FIA és a résztvevők megegyeztek. A versenyen belüli biztonsági autós fázis időzítése nincs hatással erre a procedúrára.”

- Hirdetés -

Az FIA tehát azzal indokolja a történteket, hogy mivel Ricciardo autója sebességben ragadt, a pályabírók nem tudták letolni azt a védőkorlát megnyitásába, és daru segítségét kellett igénybe vegyék, amivel elhúzódott a mentés. Arról azonban nem esik szó, hogy a késlekedés nagyban a versenyirányítás sara, mivel rossz autót tartóztattak fel, és ahelyett, hogy a Safety Car bevárta volna a versenyben vezető Max Verstappent, két és fél körön át haladt George Russell előtt.

Így az történt, hogy először mindenkit bevártak, hogy a mezőny a rossz sorrendben álljon be a biztonsági autó mögé, majd amikor a mentést végzők már a szalagkorlát megnyitása felé szállították Ricciardo autóját, elengedték a Safety Car és Verstappen között levő autókat, akiknek egy teljes kört kellett menniük, hogy beálljanak a sor végére. Erre pedig már valóban nem volt idő, hiszen hiába takarították már el a McLarent az 52. kör kezdetére, és lehetett volna újraindítani a mezőnyt akár két körre is, ekkor csak Verstappen, Bottas, Cunoda és Leclerc haladt a biztonsági autó mögött, a másik 12 versenyző a pálya teljesen másik részén járt, útban afelé, hogy utolérje ezt négyest. És akkor még a lekörözöttek körvisszavétele szóba sem került, hiszen annak ezután kellett volna megtörténnie.

Max Verstappen, Red Bull, Olasz Nagydíj
Elmaradt az utolsó körös csata Fotó: Pirelli

Nem mindenki volt annyira kritikus

Binotto, Horner, illetve Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke mellett akadtak azért olyanok is, akik megértőek voltak az FIA-val. Többek között Max Verstappen és George Russell is elmondta a futam utáni sajtótájékoztatón, hogy ez egyszerűen így jött ki.

„Amennyire én tudom, az autó sebességben ragadt, ezért tartott ennyi ideig az eltávolítása. Ha valaki oda parkol, nincs megnyitás a védőkorláton, mint néhány másik helyen. Emiatt kellett jönnie a darunak, és gondolom emiatt futottak ki az időből. Azt hiszem, nagyon szerencsétlen helyzet volt. Mindenki zöld jelzés mellett szeretné befejezni a versenyt, de sajnos kifutottunk a körökből. Én is új lágy gumikon haladtam, így nem aggódtam túlságosan az egykori sprint miatt” – nyilatkozta a holland.

„Azt hiszem, ilyen a versenyzés. Nem mindig könnyű, ha egy autó rossz helyen áll meg. Mindig zöld zászlónál akarjuk befejezni a versenyt, de mit lehet tenni? Ez egy ilyen játék. Nem tudom, hogy milyen volt a verseny képe, de véleményem szerint [az újraindítás] nem változtatta volna meg a végeredményt” – csatlakozott hozzá a Mercedes pilótája.

- Hirdetés -
SourceFIA

Friss