2024. április 28. 08:52

KezdőlapWRCKell-e segíteni a Toyotának Elfyn Evans vb címe érdekében?

Kell-e segíteni a Toyotának Elfyn Evans vb címe érdekében?

-

A Toyota Gazoo Racingnél idén jó eséllyel csak Elfyn Evans célozhatja meg az egyéni vb címet, de kell-e a gyártónak segíteni ebben a csatában? 

Jari-Matti Latvala korábban elmondta, hogy idén a gyártók vb címének megszerzése lesz az elsődleges a Toyota számára, míg, ha Elfyn Evans megnyeri az egyéni címet, az csak hab a tortán. Éppen ezért a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke elsősorban a csapat szereplésére koncentrál és nem készül segíteni Elfyn Evansnek az egyéni vb címért vívott csatában. 

A Dirtfish megkeresett három korábbi csapatvezetőt, hogy ők alkalmaznának-e csapatutasítást Elfyn Evans segítésére. 

“Minden versenyzőnek engedni kell, hogy saját tempójában versenyezzen – mondta Jost Capito, a Volkswagen Motorsport egykori vezetője. – Szerintem Jari-Matti Latvala a Volkswagennél tanultak alapján a gyártó érdekeit képviseli, miután a gyártó fizeti a költségeket és számára a gyártók vb címe az elsődleges. Egy gyártó számára nem érdekes, hogy melyik versenyző hány pontot szerez, csak az a fontos, hogy a gyártó számára szerezzen minél több pontot. Aztán ha a gyártói vb cím megnyerése már közel van, de egy versenyzőnek van esélye az egyéni vb címre is, akkor valóban segíteni kell azt a versenyzőt. A rallysportban nem könnyű csapatutasítást alkalmazni, mert sokszor van egy másik versenyző is a csapat két versenyzője között a verseny során. Ezért úgy gondolom, hogy nem feltétlenül kell segíteni egy versenyzőt a vb címért vívott csatában, azonban, ha van egy versenyző, aki egyértelműen esélyes a vb címre a szezon későbbi szakaszában, akkor azt segíteni kell.” 

Latvala: A gyártók vb címére koncentrálunk, az egyéni cím csak bónusz lenne

“Minden lehetőségnek van pozitív és negatív oldala is – mondta Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport korábbi csapatvezetője. – Megtudom érteni Jari-Mattit, mert ő sokszor volt kénytelen csapatutasítás szerint versenyezni és ez nem mindig tetszett neki. Úgy gondolom, hogy mivel a gyártók fizetik a költségeket, tudomásul kell venni az ő akaratukat. A múltban láttunk eseteket, hogy a csapautasítás miatt lett egy cím elveszítve, vagy éppen megnyerve. Az is elképzelhető, hogy a Toyotát csak a gyártók vb címe érdekli és az egyéni cím nem. Ezért elsősorban a számukra fontosabb cím megszerzésére koncentrálnak, és idővel kiderül, hogy lehetséges-e elérni.” 

“Az év ezen időszakában még nem látom okát, hogy csapatutasítást kell alkalmazni, azonban a későbbi időszakban nem zárnám ki a lehetőségét – mondta George Donaldson, a Toyota, a Mitsubishi és a Subaru korábbi csapatmenedzsere. – A Montén egyébként sem lett volna mód arra, hogy Sébastien Ogier-t megkérjék, hogy lassítson, mert egészen Thierry Neuville célba éréséig volt esélye Ogier-nak a győzelemre. Régen azonban Richard Burns, Colin McRae, Carlos Sainz is kénytelen volt csapatutasítást betartani és ez nem ártott eredményeik megítélésében. A Toyotánál valószínűleg akkor kezdődhetett az a módszer, hogy nincs csapatutasítás, amikor még Tommi Makinen volt a csapatvezető, Jari-Matti pedig folytatja ezt a módszert. Ugyanakkor a versenyzők is dönthetnek egymás segítéséről, 2001-ben Petter Solberg hajlandó volt beállni Richard Burns mögé, míg 2003-ben éppen fordítva történt. Az én véleményem szerint a gyártók vb címe és az egyéni cím egyenértékű, és ezek megszerzése a legfontosabb mindenkinek. Összességében tehát nem ítélem el a csapatutasítást, de ezt intelligens konszenzussal kell alkalmazni.” 

Friss