2024. április 27. 10:41

KezdőlapTEREPRALLYEXTREME ETornászból vált a rallyzás halhatatlanjává – ma 50 éves Sébastien Loeb

Tornászból vált a rallyzás halhatatlanjává – ma 50 éves Sébastien Loeb

-

1974. február 26-án született Sébastien Loeb, aki első sikereit még tornászként érte el, azonban a dicsőséget a rallysport hozta el számára, ahol minden idők legsikeresebb versenyzője lett.

Sébastien Loeb sorsa már születésekor megpecsételődött, hiszen édesapja sikeres tornászbajnok volt Franciaországban, így Sébastien már 3 évesen elkezdett tornázni, és a sikerek nem is várattak sokat magukra, 12 éves tornászkarrierje során négyszer nyerte meg az elzászi bajnokságot, egyszer a francia Gand East bajnokságot, míg a francia bajnokságban az ötödik hely volt a legjobb eredménye. A tornázás mellett azonban szeretett biciklizni és motorozni is.

1992-ben, 18 évesen abbahagyta, majd két évvel később folytatta tanulmányait, ami végén sikeres villamosmérnöki vizsgát tett. 1994. szeptember 12-én a Socalec cégnél, a Haguenaui reptér mellett kezdett el villanyszerelőként dolgozni. Munkahelyén azonban mindenki tudta, hogy igazi szerelme a versenyzés, amit főnöke is támogatott.

1995-ben abbahagyta a villanyszerelői munkáját és idejét a rallyversenyzésre fordította, első versenyeit még Peugeot 106 Rallye-val teljesítette 1997-ben, azonban 1998-tól a francia Citroen Trophy sorozatban indult, ahol Guy Fréquelin, a Citroen Racing csapatfőnöke lett a mentora. Első győzelmét a Rallye National Val d’Agout versenyen érte el 1998. május 10-én Citroen Saxo Kit Carral. A Citroen Trophyban 1999-ben sikerült megszereznie első bajnoki címét, ebben az évben pedig debütált a WRC-ben is a Spanyol Rallyn. 2000-ben folytatta karrierjét a Saxo Kit Carral, amivel a francia murva bajnokság harmadik helyét szerezte meg. A Korzika Rallyn pedig eljött a nagy pillanat, egy Toyota Corolla WRC-vel a rally vb legerősebb kategóriájában állt rajthoz és végül zárt a kilencedik helyen. A Sanremo Rallyn ugyancsak a japán gyártó WRC-jébe ülhetett, és ekkor a 10. helyen ért célba.

2001-ben már a Junior WRC-ben indult Loeb és azonnal bajnoki címet is tudott szerezni, miután hat versenyből ötön indulva mindegyiken nyerni tudott. Az egyetlen JWRC-verseny, melyen nem indult a bajnokságban, a Sanremo Rally volt, ahol a Citroen gyári versenyzőjeként állt rajthoz és zárt a verseny második helyén, legjobb citroenes versenyzőként a Peugeot-os Gilles Panizzi mögött!

2002-től a 28 éves Loeb már a Citroen gyári versenyzőjeként folytatta karrierjét és a Német Rallyn megszerezve első WRC-futamgyőzelmét a bajnokság 10. helyét szerezte meg. Ebben a szezonban azonban a Citroen még csak hét versenyen indult, a teljes szezonban csak 2003-tól vett részt. Loeb azonban már a Monte-Carlo Rally pályáit is leggyorsabban teljesítette, akkor azonban a felügyelők egy illegális gumicsere miatt büntették, ami ellen a Citroen előbb fellebbezett, majd visszavonta azt. 2003-ban már három versenyt tudott megnyerni, a Montén ekkor szerezte első győzelmét, majd Németországban és a Sanremo Rallyn is első helyen ért célba. A szezonzáró Wales Rally előtt még 1 ponttal vezette a bajnokságot, azonban ott Petter Solberg 53.6 másodperccel gyorsabb volt nála, így a norvég versenyző szerezte a világbajnoki címet.

2004-ben azonban egy új korszak kezdődött a rallysport és a WRC történelmében, Loeb hat győzelemmel és hat második helyezéssel elindult azon az úton, melynek 2012-ben lett csak vége, kilenc egyéni világbajnoki címmel, amivel a sportág és a WRC legeredményesebb versenyzője is lett. A Citroen Loebnek köszönhetően nyolcszor nyerte meg a gyártók világbajnokságát.

Loeb a legérdekesebb világbajnoki címét talán 2006-ban szerezte, amikor a Citroen hivatalosan nem vett részt a sorozatban, hanem a C4 WRC fejlesztésére szánta az évet, így Loeb a Kronos Racing versenyzőjeként indult és a szezon első 12 versenye közül nyolcat nyert meg. A Ciprus Rally után azonban balesetet szenvedett hegyikerékpározás közben és eltört a jobb felkarcsontja, ami miatt befejeződött számára a szezon. Ekkor Marcus Grönholm előtt komoly lehetőség nyílt, hogy megszerezze harmadik világbajnoki címét, a finn versenyző meg is nyert az utolsó négy versenyből hármat, az Ausztrál Rallyn azonban csupán ötödik lett, így már ennek a versenynek a végén megszerezte a vb-címet Loeb. A francia versenyző otthon értesült Grönholm eredményéről, az időeltolódás miatt reggel, így pezsgő helyett kávéval ünnepelte év végi első helyét.

2012 szeptember végén Loeb bejelentette, hogy befejezi főállású WRC-karrierjét és 2013-tól csak az általa kiválasztott versenyeken áll rajthoz. Végül négy versenyen indult 2013-ban melyek közül a Montén és Argentínában is nyerni tudott, míg a Svéd Rallyn második lett Sébastien Ogier mögött. A Francia Rallyn különleges festésű DS3 WRC-vel állt rajthoz, az autóra Loeb karrierjének legfontosabb számait írták fel, azonban a búcsúversenynek tervezett rally rosszul sikerült és a 15. szakaszon baleset miatt kiesett. A francia verseny előtt két nappal, október 1-jén a Citroen bejelentette, hogy Loeb 2014-től a gyártó WTCR-csapatát (túraautó-világkupa) fogja erősíteni. Azonban már 2013-ban belecsapott a pályaversenyzésbe és kipróbálta tudását az FIA GT Series-ben, ahol saját csapatával állt rajthoz. Ugyancsak 2013-ban Loeb elindult a Peugeot-val a Pikes Peaken is, ahol 8:13.878 perces eredménye másfél perccel volt jobb az addigi pályacsúcsnál. Ezt a rekordot 2018-ban egy elektromos Volkwagennel Romain Dumas döntötte meg 15 másodperccel.

2014-ben és 2015-ben Loeb a WTCR harmadik helyén zárt, majd év végén váratlanul véget ért 15 éves együttműködése a Citroennel. Az utolsó évben azonban még rajthoz állt a WRC-szezonnyitó Monte-Carlo Rallyn, ahol végül szuperrallyzva a nyolcadik helyen ért célba.

2016 és 2018 között a Peugeot-val folytatta karrierjét, amivel a Rallycross Világbajnokságon két év végi negyedik helyet ért el, míg a Dakaron, ahol 2016-ban indult először, a 2017-es második hely volt a legjobb eredménye.

2018-ban azonban három verseny erejéig visszatért a WRC mezőnyébe, mégpedig a Citroennel, amivel Mexikó és Franciaország után a Spanyol Rallyn állt rajthoz, utóbbin pedig megszerezte a győzelmet is.

2019-ben és 2020-ban már a Hyundai versenyzőjeként vállalt részmunkaidős WRC-szezont, ami alatt összesen nyolc versenyen indult és kétszer tudott dobogóra állni. A rally vb mellett privát versenyzőként 2019-ben a Dakar harmadik helyén ért célba Peugeot-val.

2021-ben az Extreme E sorozatba lépett Lewis Hamilton X44 nevű csapatával, mellyel a második helyen zárt, ebben az évben pedig elkezdődött kapcsolata a Prodrive és Bahrein által irányított BRX-csapattal is.

2022-ben ugyancsak visszatért Loeb a WRC mezőnyébe, azonban már az M-Sport csapatában, melyet már az első alkalommal győzelemre vezetett a Montén, így az ő nevéhez fűződik a Rally1-es autók korszakának első sikere. Loeb még három további versenyen indult a WRC-ben, azonban a Montén aratott kilencedik, és karrierje 80. győzelme eddigi utolsó sikere is a világbajnokságon.

A BRX csapatával a Dakaron 2022-ben és 2023-ban is a második helyet szerezte meg, míg idén harmadik lett.

Friss