A WRC idei hatodik versenyét, a Szardínia Rallyt május 30. – június 2. között rendezik Alghero környékén. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a világbajnokság idei harmadik murvás futamáról.
Monte-Carlo, Svédország, Kenya, Horvátország és Portugália után már a 13 futamos WRC szezon idei hatodik fordulójához érkezünk a Szardínia Rallyval, mely a második egy hét murvás rallyból álló sorozatból.
A verseny története
A Szardínia Rallyt először 2004-ben rendezték meg az addig a WRC-naptárban lévő Sanremo Rally helyett. A Sanremo Rally már a WRC elődjének, a Gyártók Nemzetközi Bajnokságának is része volt, majd 1973-ban alapító versenye lett a Rally Világbajnokságnak is.
A Szardíniai szakaszok jellemzői a helyenként gyors, helyenként technikás részek az útszéli fákkal és bokrokkal. Mivel a pályák döntő része szűk, ezért a versenyzők nem engedhetnek meg egyetlen hibát sem, mert az egyből versenyük végét jelentheti. A pályákon a délelőtti verseny után rengeteg szikla bújik elő, és helyenként igen mély nyomok is kialakulnak, ami megnehezíti a versenyzők dolgát. Ugyancsak nehezítő tényező a 30 fok körüli meleg, az autókban ennél jóval magasabb a hőmérséklet, ami a versenyzők számára különösen megterhelő.
A Szardínia Rally legeredményesebb versenyzői Sébastien Loeb és Sébastien Ogier, akik egyaránt négy-négy alkalommal tudtak nyerni, a nyolcszoros világbajnok pedig akár történelmet is írhat idén ötödik sikerével. Az Olasz Rallyk történetében ugyanakkor Loeb 5 győzelemmel a legsikeresebb, Ogier egy hétvégi sikerrel pedig utolérhetné a kilencszeres világbajnokot.
A Szardínia Rally korábbi győztesei
2004: Petter Solberg – Phil Mills (NOR – GBR) Subaru Impreza WRC 2004
2005: Sébastien Loeb – Daniel Elena (FRA – MCO) Citroen Xsara WRC
2006: Sébastien Loeb – Daniel Elena (FRA – MCO) Citroen Xsara WRC
2007: Marcus Grönholm – Timo rautiainen (FIN) Ford Focus WRC 2006
2008: Sébastien Loeb – Daniel Elena (FRA – MCO) Citroen C4 WRC
2009: Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (FIN) Ford Focus WRC 2009
2010 (IRC): Juho Hanninen – Mikko Markkula (FIN) Skoda Fabia S2000
2011: Sébastien Loeb – Daniel Elena (FRA – MCO) Citroen DS3 WRC
2012: Mikko Hirvonen – Jarmo lehtinen (FIN) Citroen DS3 WRC
2013: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) VW Polo R WRC
2014: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) VW Polo R WRC
2015: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) VW Polo R WRC
2016: Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai NG i20 WRC
2017: Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Ford Fiesta WRC
2018: Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 Coupe WRC
2019: Dani Sordo – Carlos del Barrio (ESP) Hyundai i20 Coupe WRC
2020: Dani Sordo – Carlos del Barrio (ESP) Hyundai i20 Coupe WRC
2021: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) Toyota Yaris WRC
2022: Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1
2023: Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1
A 2024-es világbajnokság
Az idei öt versenyen négyen tudtak nyerni, Sébastien Ogier két, Kalle Rovanpera, Esapekka Lappi és Thierry Neuville pedig egy versenyen állt a dobogó tetején, ugyanakkor Svédországban és Horvátországban az idei pontszabályok alapján nem a győztesek szerezték a legtöbb pontot.
A bajnokság éléről a Hyundai belga versenyzője, Thierry Neuville várhatja az olasz futamot, előnye 24 pont a toyotás Elfyn Evans, és 31 pont csapattársa, Ott Tanak előtt, A bajnokság negyedik helyén a fordos Adrien Fourmaux 39, míg az ötödiken legutóbbi két versenyt nyerő Sébastien Ogier 40 pont hátránnyal áll.
Mivel a Szardínia Rallyn nagyon sok időt lehet a takarítással veszíteni a később rajtolókkal szemben, várhatóan Thierry Neuville-nek lesz a legkisebb esélye a győzelemre, vasárnapi esélyeit pedig komolyan befolyásolhatja, hogy hányadikként rajtolhat az utolsó napon.
A 2024-es útvonal
Az idei Szardínia Rally fő része csak péntek délután kezdődik, így 48 óra leforgása alatt kerül megrendezésre a verseny. A sokszor igen durva körülmények mellett igen nehéz lehet versenyben maradni, miután napközben egyik nap sem lesz lehetőség szervizelésre. A verseny során 16 gyorsasági és a rövidebb időtartamnak köszönhetően rövidebb versenytáv is, 266.12 km vár a 84 nevezőre.
A Szardínia Rally időterve
Május 31., péntek
08:01 Shakedown (Olmedo) 2.08 km
13:30 Rajtceremónia – Alghero
14:33 SS1 Osilo – Tergu 1 25.65 km
15:33 SS2 Sedini – Castelsardo 1 13.26 km
16:00 Gyűjtő – Castelsardo – 40 perc
17:33 SS3 Osilo – Tergu 2 25.65 km
18:35 SS4 Sedini – Castelsardo 2 13.26 km
20:25 Rugalmas szerviz A – Alghero – 45 perc
Június 1., szombat
07:41 SS5 Tempio Pausania 1 12.03 km
08:49 SS6 Tula 1 22.61 km
10:13 Gyűjtő – Tempio Pausania – 25 perc
10:41 SS7 Tempio Pausania 2 12.03 km
11:49 SS8 Tula 2 22.61 km
13:17 Gyűjtő – Pattada – 15 perc
13:32 Gumiabroncs-szerelési zóna B – Pattada – 15 perc
14:05 SS9 Monte Lerno – Monti di Ala 1 25.33 km
15:05 SS10 Coiluna – Loelle 1 14.53 km
15:45 Gyűjtő – Pattada – Nuraghe Lerno – 50 perc
17:05 SS11 Monte Lerno – Monti di Ala 2 25.33 km
18:05 SS12 Coiluna – Loelle 2 14.53 km
20:37 Rugalmas szerviz C – Alghero – 45 perc
Június 2., vasárnap
08:00 SS13 Cala Flumini 1 12.55 km
08:26 Gyűjtő – Palmadula – 30 perc
09:05 SS14 Sassari – Argentiera 1 7.10 km
09:59 Gyűjtő – Porto Torres – 25 perc
11:00 SS15 Cala Flumini 2 12.55 km
11:26 Gyűjtő – Palmadula – 40 perc
12:15 SS16 Sassari – Argentiera 2 (Power Stage) 7.10 km
13:15 Célceremónia – Alghero – 60 perc
15:30 Céldobogó
Időjárás
A legfrissebb előrejelzés szerint a verseny teljes ideje alatt száraz, közepesen felhős időjárás várható délutánonként 22-24 fokkal.
Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása