A Hyundai motorsportért felelős elnöke, Cyril Abiteboul megerősítette, hogy a koreai gyártó legalább 2026-ig marad a rali-világbajnokságban – az ezt követő jövő pedig attól függ, hogy hány új gyártó csatlakozik a következő, 2027-ben kezdődő szabályciklushoz.
Korábban már felmerültek híresztelések arról, hogy már 2026-tól a sportautó-versenyzés felé fordulhat a Hyundai, mind a WEC sorozatban, mind az amerikai IMSA SportsCar bajnokságban. Abiteboul azonban, aki a márka WRC-csapatának főnöke is, ragaszkodott ahhoz, hogy a Hyundai a következő két szezonban a raliversenyzés mellett kötelezte el magát.
„Nem változik a fókuszunk. Arra koncentrálunk, hogy megnyerjük a bajnokságot idén. Arra is összpontosítunk, hogy jó téli felkészülést végezzünk a jövő évre és a következő évre. Ez az, ahová tartozunk. Rengeteg márkánk van, így nyitottak vagyunk arra, hogy mi történik. És ha valamit be kell jelentenünk, akkor a megfelelő emberek be fogják jelenteni. Semmi mást nem tudok megerősíteni, csak azt, hogy egyelőre a ralira koncentrálunk” – szögezte le Abiteboul.
Ugyanakkor a csapatfőnök a Hyundai munkatársainak egy csoportjával együtt jelen volt az idei Le Mans-i 24 óráson is. A Hyundai vezetője azonban igyekezett hangsúlyozni, hogy az elmúlt 20 évben minden alkalommal rendszeres látogatója volt az eseménynek, és általános tényfeltáró küldetésen vett részt, nem pedig konkrétan a WEC program előkészítésén ügyködtek.
„Először is, imádom Le Mans-t” – mondta Abiteboul. „Ez egy nagyszerű verseny, és úgy gondolom, ha az ember a motorsportban dolgozik, akkor azt is meg kell néznie, hogy mi történik. Egyénként, ha jól akarok itt teljesíteni, és új, friss ötletekkel is előállni, akkor sok megbeszélést kell folytatnunk a promóterekkel és az FIA-val. Tudni kell, hogy mi történik a különböző sorozatokban, és elmondható, hogy az endurance nagyon jól működik.”
„Az endurance elért valamit, amiről azt hiszem, hogy a WRC-ben is álmodozunk, vagyis hogy több gyártót vonzzon. Néhány évvel ezelőtt két-három gyártó versenyzett az LMP1-es kategória csúcsán. És egy jó szabályrendszer után, és valószínűleg a promóterek néhány új, friss ötletét követően most kilenc vagy tíz autógyártó van ott. És úgy gondolom, hogy fontos megérteni a siker receptjét” – tette hozzá a csapatfőnök.
Pontosan ez a siker az, amit Abiteboul – és a szurkolók is-, látni szeretne a rali-világbajnokságon. Több gyártót, több Rally1-es autót, nagyobb show-t.
„Nem akarok tiszteletlen lenni a Forddal, az M-Sporttal és a Toyotával szemben – akik megosztják velünk a WRC versenyzési felületét -, de egyértelmű, hogy több márkára, több autóra, több versenyzőre és több show-ra van szükségünk” – mondta Abiteboul.
Eközben van még egy akadály a Hyundai előtt. A gyár idén februárban leállította az i20N európai gyártását, a többi belsőégésű motorral hajtott sportos modelljével együtt. Az utcai autók zászlóshajója mostantól az Ioniq 5 N, amely csak elektromos hajtással kapható. A WRC-ben versenyzésnek pedig csak akkor van komoly marketingértéke, ha összeköthető egy utcai modellel is, ahogy a Toyota a Yaris-ra, a Ford pedig a Puma formájára építi versenyutóját.
„Arról is gondoskodnunk kell, hogy fenntartható összhang legyen a WRC és a termékpalettánk között, amely nem teljesen a sportág kezében van. És az is igaz, hogy az általunk használt autó, az i20 N jövőre megszűnik. Tehát nyilvánvaló, hogy ha annyit fektetünk be a WRC-be, amennyit jelenleg, akkor szükségünk van egy olyan autóra, amely képes lesz felvenni a versenyt az i20 N-nel; ez a célja és létjogosultsága annak, hogy elsősorban a WRC-ben veszünk részt. Tehát mindezt rendbe kell tennünk” – erősítette meg Abiteboul.
„Ez még mindig egy gyártói bajnokság? Inkább ügyfélbajnokság? Lehet, hogy ez egy magas színvonalú ügyfélbajnokság, kicsit olyan, mint a GT3-as versenyzés, amely szintén nagyon jól megy. Szóval mindezen okok miatt is voltam Le Mans-ban, hogy megértsem, mi lehet az alternatíva, nem egyszerűen a promóció vagy a technikai szabályozás szempontjából, hanem üzleti szempontból is” – folytatta a csapatfőnök, aki egyúttal rámutatott arra a problémára is, ami gátat szabhat a többi gyártó WRC-be érkezésének, hiszen a jelenlegi szabályozási környezetben egyre kevesebb tér jut a piacon azoknak a kisautóknak, amelyek ideális alapot szolgáltatnak a WRC-nek.