Nem mindennapi lehetőségez kapott Jacques Villeneuve. Az 51 esztendős világbajnok az Olasz Nagydíj után, Monzában tesztelhette az Alpine tavalyi autóját, amely több szempontból is lenyűgözte őt.
Az Olasz Nagydíj utáni héten megtörtént, amire nem sokkal ezelőtt vélhetően maga az érintett sem számított: Jacques Villeneuve modern Forma-1-es autót tesztelt. Az 1997-es világbajnok a 2021-es Alpine A521-esbe ugorhatott be Monzában, ahol eredetileg vélhetően Oscar Piastrival tesztelt volna a csapat, a kanadai pedig amiatt kaphatott lehetőséget, hogy a fiatal ausztrál végül kikosarazta a franciákat, és aláírt a McLarenhez.
A teszt után az F1-ben 1996 és 2006 között versenyző, ez idő alatt 165 futamon rajthoz álló, ezekből 11-et megnyerő expilóta a RacingNews365.com-nak mesélt az élményeiről, kezdve azzal, hogy mennyire más volt vezetni a tavalyi Alpine-t ahhoz képest, amit legutóbb a Forma-1-ben tapasztalt.
„Az autó nagyon stabil volt, elég egyszerű vezetni, de nagyon nagy a tapadása. A sebesség pedig… az agyad küzd azzal, hogy befogadja. A földhöz vagy ragadva, és olyan érzésed van, mintha gyorsított felvételben néznél egy filmet. Igazán lenyűgöző – lelkesedett Villeneuve, aki Monzában legutóbb 2005-ben állt rajthoz az F1-ben, amikor a 11. helyen végzett a Sauber színeiben. – A szimulátorban töltött körök, illetve azok után, hogy láttam [Ocont és Alonsót] körbe menni, tudtam, hogy hol vannak a fékezési pontok. Azt gondoltam, »Rendben, az agyad mindenre emlékszik, az ideális ívekre és bármire 15-16 évvel ezelőttről.« A féktávot jelző táblák is jelzik, hogy hol kell fékezned, miként kellene csinálnod, szóval minden ott van, az emlékek nem fakultak meg. De, amikor emlékezetből mész, majd beletaposol a fékbe, és befejezted a fékezést, még mindig 50 méterre vagy a kanyartól.”
A kanadait nem csak a tavalyi Alpine elképesztő tapadása, hanem a 2006 óta rendkívüli fejlődésen átment aerodinamika is lenyűgözte. „Még fékezés nélkül is olyan volt, mintha egy ejtőernyő fékezné a kocsit. Nem emlékszem, hogy valaha is lehetőségem nyílt volna vezetni egy ennyire stabil autót. Féltem, hogy nem fogom tudni megtartani a fejem, de végül éppen, hogy sikerült. Viszont ma este haldoklom a fájdalomtól” – utalt a kanyarokban a nyakra rótt terhelésre, amitől nyilvánvalóan elszokott, és ennyi idő alatt újra formába lendülni sem volt ideje, nem beszélve arról, hogy már 51 éves.
Nem bírja a szimulátort
Az 1995-ös Indy 500 győztese természetesen készült az Alpine szimulátorában is a tesztre, de feltehetően nem sokat, ugyanis – mint most elárulta – ő is azok közé a pilóták közé tartozik (Michael Schumacher is ilyen volt), akik nem bírják a virtuális valóságot.
„Rosszul lettem tőle. Amikor rálépsz a fékre, az agyad azt hiszi, hogy Forma-1-es autóban vagy, és elfelejti, hogy ez egy szimulátor. Azt gondolja, hogy nehézségi erők hatnak rád, és súlynak kellene nehezednie a fejedre és a karjaidra, miközben nem ez történik. Az övek súlya helyett az ülés súlyát érzed, ami pont az ellenkezője annak, amit érezned kellene. Ilyenkor mondja azt az agyad, hogy »hoppá, itt valami nem stimmel«, mintha varázsgombát ettél volna, vagy ilyesmi. Ezért próbál meg az agyad rossz érzetet kelteni, mert azt gondolja, hogy bevettél valamit, amit nem kellett volna” – magyarázta Villeneuve.
„Amíg az agyad képes elválasztani a valóságot a szimulációtól, nincs bajod. A gondok akkor kezdődnek, amikor annyira valóságos a szimulátor, hogy az agyad elhiszi, hogy egy igazi autóban ülsz. Ha a kezembe adtok egy XBOX-kontrollert, nem lesz probléma, mert az ujjammal fékezek, egy játékban vagyok, semmi baj. De tegyetek be akár egy otthoni szimulátorba fékpedállal, és rosszul leszek.”
Az 1997-es világbajnok utóbbi mondata magyarázattal szolgált arra is, hogy mindenki megdöbbenésére miért egy kontrollerrel versenyzett – és ment igencsak jól – a szuperebbnél szuperebb otthoni szimulátorból játszó autóversenyző-legendák ellen a The-Race.com által életre hívott All-Stars Series-ben, a koronavírus-járvány kitörése miatti leállás során.