back to top
2024. november 22. 08:17

KezdőlapF1Hiába várta a világ, az FIA nem árulta el, hogy szabályt szegett-e...

Hiába várta a világ, az FIA nem árulta el, hogy szabályt szegett-e a Red Bull

-

Egyelőre nem tudtuk meg, hogy mely csapatoknak sikerült betartaniuk a Forma-1-be tavaly bevezetett költségplafont, és a Red Bull valóban átlépte-e azt. Az FIA jövő hét hétfőre halasztotta a döntést.

A teljes Forma-1-es közvélemény tűkön ülve várta, hogy október 5-én, szerdán kiderüljön: valóban megszegte-e a szabályokat, és a megengedettnél többet költött 2021-ben a Red Bull és/vagy az Aston Martin, vagy nem. A várakozás azonban hiábavalónak bizonyult, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis egész nap nem adott hírt arról, hogy ki fért be a végül 146,6 millió dolláros költségplafon alá, és ki nem, majd késő délután kiadott egy eléggé megmosolyogtató közleményt.

Fontos leszögezni, hogy az FIA a Red Bullt és az Aston Martint ért csalási vádaktól függetlenül határozta meg október 5-ét, mint azt a dátumot, amelyen kiosztja a csapatoknak a pénzügyi szabályok 2021-es betartását igazoló tanúsítványokat, avagy eljárást kezdeményez azon istállóval vagy istállókkal szemben, amelyek nem feleltek meg az előírásoknak.

Max Verstappen, Adrian Newey, Christian Horner, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
Szingapúrban a Red Bull állt a figyelem középpontjában Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

A csapatoknak március végéig kellett leadnia a 2021-es évről szóló jelentésüket, az FIA-nak tehát kicsit több mint hat hónapja volt elvégezni az auditot és eredményre jutni. Ez azonban nem jött össze nekik, és most a saját maguk által megszabott határidőt nem tudták betartani úgy, hogy kivártak az utolsó utáni pillanatig, majd bejelentették, hogy október 5-e helyett október 10-én, hétfőn teszik közzé az elemzésük eredményeit.

„Az FIA arról tájékoztat, hogy a Forma-1-es csapatok 2021-es pénzügyi beadványainak elemzése nem zárul le, és a pénzügyi szabályzatnak való megfelelési tanúsítványok kiadására nem kerül sor október 5-én, szerdán. A pénzügyi beadványok elemzése hosszú és komplex folyamat, ami jelenleg is tart, és október 10-én, hétfőn zárul, hogy lehetővé tegye a tanúsítványok kiadását” – áll az FIA közleményében.

A szövetség kitért a „jelentős és megalapozatlan találgatásokra” az esetleges szabályszegéssel kapcsolatban, és megismételte, hogy az elemzés véglegesítéséig nem ad további információkat. Emellett finoman jelezték, hogy Helmut Marko vádaskodása nem állja meg a helyét, miszerint az FIA-nál dolgozó korábbi Mercedes-alkalmazott Shaila-Ann Rao szivárogtatta volna ki a Red Bull feltételezett költségtúllépését.

„Az FIA megismétli, hogy minden olyan feltevés, amely szerint az FIA személyzete bizalmas információkat adott volna ki, szintén alaptalan” – írták.

Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
A Red Bullnál állítják, hogy nem költekeztek túl 2021-ben Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Miért nem lehetett előre szólni?

Kétségtelen, hogy a tavalyi szezontól bevezetett költségplafon az első nagy tesztje előtt áll, és ha elbukik, az könnyedén romba döntheti az F1 új korszakának pénzügyi szabályrendszerét. Emiatt aztán az FIA nem hibázhat, és támadhatatlan döntést kell hozzon, legyen bármi is a jelenleg is zajló vizsgálat eredménye. Ebből a szempontból abszolút érthető, hogy inkább biztosra akarnak menni, és semmit sem elkapkodni.

Viszont, azt egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy miközben a fél világ rájuk és a Forma-1-re figyel, ismét elkezdenek teszetosza módon kommunikálni. Mert legyen bármi is a késlekedés oka, jelen helyzetbe az FIA irányít, ezért nyugodtan megtehetné, hogy tisztán és világosan, előre elmondja, hogy mit, mikor és miért fog tenni.

Ehelyett minden tette totálisan esetlegesnek tűnik. Miért nem tudták akár csak egy nappal előre megmondani, hogy nem lesz eredmény október 5-én ahelyett, hogy a teljes F1-es közvéleményt egy napon át váratják? Miért nem tudták előre közölni, hogy milyen módon fogják a nyilvánosság elé tárni a vizsgálati eredményeket? Merthogy sajtóhírek szerint még a csapatfőnökök sem tudják, milyen folyamatot követve fog megtörténni mindez. Az FIA utóbbi években látott, sokszor igencsak megkérdőjelezhető ténykedése, és a tavalyi szezonzáró után a szurkolók pedig ismét azt látják, hogy a Forma-1 irányító szervezete ismét a lehető legrosszabb fényben tünteti fel magát.

Christian Horner, Red Bull Racing, Mohammed bin Szulajm, FIA
Az FIA ezúttal nem hibázhat Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Mi tart ennyi ideig?

Amennyiben azt feltételezzük, hogy nem csak a főszereplőket akarják megóvni azzal, hogy a soron következő versenyhétvége után teszik közzé a vizsgálati eredményeket, amikor nem tud újságírók hada nekirontani a paddockban az érintetteknek, nincs okunk nem azt hinni, hogy a késlekedés mögött a végeredménnyel kapcsolatos komoly bizonytalanság húzódik.

Hogy mi okozhatja ezt, az csak a végső jelentésből, illetve az érintettek reakcióiból fog kiderülni, de érzékeltetni most is lehet azt, hogy mennyire komplex és bonyolult elbírálni egy-egy csapat pénzügyi jelentését. Ugyanis messze nem arról van szó, hogy néhány könyvelő átnézi a beadványokat, majd összeadja a tételeket, és, ha azok nem lépték át a határt, kiállítja a megfelelésről szóló tanúsítványt.

Mint arra Christian Horner is utalt, az új szabályozás annyira friss és kiforratlan, hogy az FIA folyamatosan egyeztetett a csapatokkal, és menet közben is kiadott tisztázásokat a különböző szabályértelmezésekkel kapcsolatban. Az világos, hogy mi tartozik és mi nem tartozik a költségplafon hatálya alá, de előbbin belül is elképesztően sok minden térhet el két csapat között.

Kezdésnek mindjárt ott van a topcsapatok és a középcsapatok mérete. Míg a Ferrarinak, a Red Bullnak és a Mercedesnek kevesebb, mint a felére kellett csökkentenie az eddigi költségvetését, addig a többi istállónak nem volt szüksége ilyen drasztikus spórolásra. Az elbocsátások és fizetéscsökkentések mellett a költségcsökkentés egyik legfontosabb eszköze pedig a munkaerő, az áru és a szolgáltatások kiszervezése, lehetőleg a versenycsapathoz közel álló, akár azonos tulajdonban levő céghez. És akkor innentől kezdve döntse el valaki, hogy mondjuk a Red Bull Technology által a Red Bullnak és az Alpha Taurinak egyaránt gyártott üzemanyagrendszer vagy kormányösszekötő mennyibe kerül valójában? Nos, leginkább annyiba, amennyibe akarják, hogy kerüljön. Bizonyos keretek között, persze.

Max Verstappen, Red Bull, Kevin Magnussen, Haas, Szingapúri Nagydíj
A Red Bull és a Haas működése össze sem hasonlítható egymással Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

A szabályalkotók persze erre is gondoltak, és belefoglalták a pénzügyi szabályokba a számvitelben használatos „valós értéket”. A valós érték az az összeg, amelyért egy eszköz elcserélhető, eladható, illetve megvásárolható, vagy egy kötelezettség rendezhető megfelelően tájékozott, az üzletkötési szándékukat kinyilvánító felek között, a szokásos piaci feltételeknek megfelelően kötött ügylet keretében.

Így már sokkal könnyebb minden, nem igaz? Hát, nem, és vélhetően a csapatok pénzügyi jelentéseit ellenőrző könyvvizsgálóknak sem az, hiszen adott esetben akár csapatok között fennálló háromoldalú megállapodásokat kell kibogozniuk, miközben ott vannak a helyzetet bonyolító testvér és/vagy ügyfélcsapatok. A Haas például a mezőnyből egyedüliként semmit sem maga gyárt, így teljes egészében kiszervezésre és a valós értékre támaszkodik.
A már említett Red Bull Technology például nemcsak a Red Bullnak és az Alpha Taurinak gyárt alkatrészt, hanem külső megrendelőknek is. A Ferrari komplett hátsó részeket (erőforrás, váltó és különböző felfüggesztéselemek) szállít az Alfa Romeónak és a Haasnak, míg a Williamsnek ugyanilyen megállapodása van a Mercedesszel, amelynek nem listázott alkatrészeihez az Aston Martin is hozzáfér.
A fékek egyes részeit, az üzemanyagtankot, a hidraulikát és elektronikát pedig az összes csapat külső beszállítóval gyártatja, de nem feltétlenül ugyanabban a specifikációban, így az értékek itt is változhatnak. És akkor a különböző barter megállapodásokról még nem is beszéltünk.
Az FIA-nak pedig nem elég átvizsgálnia a beadványokat, utána is kell menni a különböző ügyletek valódiságának, illetve ellenőriznie kell az alkalmazottak fizetését is, ami a topcsapatok esetében nagyjából 1000 főt jelent.
Mindezt figyelembe véve inkább az lett volna a csoda, ha nem merül fel itt is ugyanúgy a csalás vagy trükközés vádja, ahogyan a sport és/vagy technikai szabályok alkalmazása esetén fel szokott. Különösen annak fényében, hogy a pénzügyi szabályzatban – legalábbis egyelőre – sokkal több az ingoványos terület.
Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
Jelenleg valószínűbbnek tűnik az, hogy nem zárják ki, vagy vonnak le pontot a Red Bulltól Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

Mi lehet a végkifejlet?

Egyre több helyről hallani, hogy amennyiben szabályt is szegtek, egyik csapatnak sem kell attól tartania, hogy kizárják akár a tavalyi, akár a jövő évi világbajnokságból, azaz a Red Bull nem fogja elveszíteni egyik világbajnoki címét sem. Inkább pénzbüntetésre, és/vagy fejlesztési korlátozásokra kell számítani, ami vélhetően nem fog tetszeni a riválisoknak, hiszen már néhány millió dolláros túllépés is jelentős előnyhöz juttat egy csapatot.
Az FIA-nak pedig kétszer is meg kell gondolnia, hogy ebben az esetben milyen büntetést ad, hiszen, ha a szankciók nem lesznek elég elrettentőek, azzal kinyithatják Pandóra szelencéjét, mert abban az esetben a többi csapat is úgy lehet majd vele, hogy adott esetben megéri néhány millióval megtoldani a költségvetést, és azt a pénzt az autóra költeni, majd befizetni az azért járó büntetést.

Friss