Egyelőre nem tudtuk meg, hogy mely csapatoknak sikerült betartaniuk a Forma-1-be tavaly bevezetett költségplafont, és a Red Bull valóban átlépte-e azt. Az FIA jövő hét hétfőre halasztotta a döntést.
A teljes Forma-1-es közvélemény tűkön ülve várta, hogy október 5-én, szerdán kiderüljön: valóban megszegte-e a szabályokat, és a megengedettnél többet költött 2021-ben a Red Bull és/vagy az Aston Martin, vagy nem. A várakozás azonban hiábavalónak bizonyult, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis egész nap nem adott hírt arról, hogy ki fért be a végül 146,6 millió dolláros költségplafon alá, és ki nem, majd késő délután kiadott egy eléggé megmosolyogtató közleményt.
Fontos leszögezni, hogy az FIA a Red Bullt és az Aston Martint ért csalási vádaktól függetlenül határozta meg október 5-ét, mint azt a dátumot, amelyen kiosztja a csapatoknak a pénzügyi szabályok 2021-es betartását igazoló tanúsítványokat, avagy eljárást kezdeményez azon istállóval vagy istállókkal szemben, amelyek nem feleltek meg az előírásoknak.
A csapatoknak március végéig kellett leadnia a 2021-es évről szóló jelentésüket, az FIA-nak tehát kicsit több mint hat hónapja volt elvégezni az auditot és eredményre jutni. Ez azonban nem jött össze nekik, és most a saját maguk által megszabott határidőt nem tudták betartani úgy, hogy kivártak az utolsó utáni pillanatig, majd bejelentették, hogy október 5-e helyett október 10-én, hétfőn teszik közzé az elemzésük eredményeit.
„Az FIA arról tájékoztat, hogy a Forma-1-es csapatok 2021-es pénzügyi beadványainak elemzése nem zárul le, és a pénzügyi szabályzatnak való megfelelési tanúsítványok kiadására nem kerül sor október 5-én, szerdán. A pénzügyi beadványok elemzése hosszú és komplex folyamat, ami jelenleg is tart, és október 10-én, hétfőn zárul, hogy lehetővé tegye a tanúsítványok kiadását” – áll az FIA közleményében.
A szövetség kitért a „jelentős és megalapozatlan találgatásokra” az esetleges szabályszegéssel kapcsolatban, és megismételte, hogy az elemzés véglegesítéséig nem ad további információkat. Emellett finoman jelezték, hogy Helmut Marko vádaskodása nem állja meg a helyét, miszerint az FIA-nál dolgozó korábbi Mercedes-alkalmazott Shaila-Ann Rao szivárogtatta volna ki a Red Bull feltételezett költségtúllépését.
„Az FIA megismétli, hogy minden olyan feltevés, amely szerint az FIA személyzete bizalmas információkat adott volna ki, szintén alaptalan” – írták.
Miért nem lehetett előre szólni?
Kétségtelen, hogy a tavalyi szezontól bevezetett költségplafon az első nagy tesztje előtt áll, és ha elbukik, az könnyedén romba döntheti az F1 új korszakának pénzügyi szabályrendszerét. Emiatt aztán az FIA nem hibázhat, és támadhatatlan döntést kell hozzon, legyen bármi is a jelenleg is zajló vizsgálat eredménye. Ebből a szempontból abszolút érthető, hogy inkább biztosra akarnak menni, és semmit sem elkapkodni.
Viszont, azt egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy miközben a fél világ rájuk és a Forma-1-re figyel, ismét elkezdenek teszetosza módon kommunikálni. Mert legyen bármi is a késlekedés oka, jelen helyzetbe az FIA irányít, ezért nyugodtan megtehetné, hogy tisztán és világosan, előre elmondja, hogy mit, mikor és miért fog tenni.
Ehelyett minden tette totálisan esetlegesnek tűnik. Miért nem tudták akár csak egy nappal előre megmondani, hogy nem lesz eredmény október 5-én ahelyett, hogy a teljes F1-es közvéleményt egy napon át váratják? Miért nem tudták előre közölni, hogy milyen módon fogják a nyilvánosság elé tárni a vizsgálati eredményeket? Merthogy sajtóhírek szerint még a csapatfőnökök sem tudják, milyen folyamatot követve fog megtörténni mindez. Az FIA utóbbi években látott, sokszor igencsak megkérdőjelezhető ténykedése, és a tavalyi szezonzáró után a szurkolók pedig ismét azt látják, hogy a Forma-1 irányító szervezete ismét a lehető legrosszabb fényben tünteti fel magát.
Mi tart ennyi ideig?
Amennyiben azt feltételezzük, hogy nem csak a főszereplőket akarják megóvni azzal, hogy a soron következő versenyhétvége után teszik közzé a vizsgálati eredményeket, amikor nem tud újságírók hada nekirontani a paddockban az érintetteknek, nincs okunk nem azt hinni, hogy a késlekedés mögött a végeredménnyel kapcsolatos komoly bizonytalanság húzódik.
Hogy mi okozhatja ezt, az csak a végső jelentésből, illetve az érintettek reakcióiból fog kiderülni, de érzékeltetni most is lehet azt, hogy mennyire komplex és bonyolult elbírálni egy-egy csapat pénzügyi jelentését. Ugyanis messze nem arról van szó, hogy néhány könyvelő átnézi a beadványokat, majd összeadja a tételeket, és, ha azok nem lépték át a határt, kiállítja a megfelelésről szóló tanúsítványt.
Mint arra Christian Horner is utalt, az új szabályozás annyira friss és kiforratlan, hogy az FIA folyamatosan egyeztetett a csapatokkal, és menet közben is kiadott tisztázásokat a különböző szabályértelmezésekkel kapcsolatban. Az világos, hogy mi tartozik és mi nem tartozik a költségplafon hatálya alá, de előbbin belül is elképesztően sok minden térhet el két csapat között.
Kezdésnek mindjárt ott van a topcsapatok és a középcsapatok mérete. Míg a Ferrarinak, a Red Bullnak és a Mercedesnek kevesebb, mint a felére kellett csökkentenie az eddigi költségvetését, addig a többi istállónak nem volt szüksége ilyen drasztikus spórolásra. Az elbocsátások és fizetéscsökkentések mellett a költségcsökkentés egyik legfontosabb eszköze pedig a munkaerő, az áru és a szolgáltatások kiszervezése, lehetőleg a versenycsapathoz közel álló, akár azonos tulajdonban levő céghez. És akkor innentől kezdve döntse el valaki, hogy mondjuk a Red Bull Technology által a Red Bullnak és az Alpha Taurinak egyaránt gyártott üzemanyagrendszer vagy kormányösszekötő mennyibe kerül valójában? Nos, leginkább annyiba, amennyibe akarják, hogy kerüljön. Bizonyos keretek között, persze.
A szabályalkotók persze erre is gondoltak, és belefoglalták a pénzügyi szabályokba a számvitelben használatos „valós értéket”. A valós érték az az összeg, amelyért egy eszköz elcserélhető, eladható, illetve megvásárolható, vagy egy kötelezettség rendezhető megfelelően tájékozott, az üzletkötési szándékukat kinyilvánító felek között, a szokásos piaci feltételeknek megfelelően kötött ügylet keretében.