Mick Schumacher balesete jelentette a legérdekesebb történést a Japán Nagydíj esőáztatta pénteki napján, a német pilóta jelenlegi helyzetét figyelembe véve pedig sokkal nagyobb jelentősége is lehet az első szabadedzésen történt bukásnak, mintha csak egy sima autótörésről beszélnénk.
A lehető legrosszabbkor hibázott a 2023-as szerződéssel továbbra sem rendelkező Mick Schumacher, és törte össze az autóját annyira, hogy kasztnit kell cserélni rajta. A Haas német versenyzője a Japán Nagydíj első szabadedzésének leintése után csapódott a falnak Szuzukában, azaz olyan helyzetben rontott, amelyben teljesen indokolatlan volt, hiszen csak lassú tempóban vissza kellett volna kocognia a bokszutcába.
Az autótörés a Haasnak és neki is sokba kerülhet, és nemcsak azért, mert a teljes, másfél órás második szabadedzést ki kellett hagynia, hanem azért is, mert befolyással lehet a Forma-1-es jövőjére. A csapatnak pedig értelemszerűen pénzbe kerül a javítás, ami különösen abban az esetben lehet fájó, ha bebizonyosodik, hogy Schumacher elővigyázatosságból lecserélt kasztnija valóban megsérült.
Mick Schumacher found the barrier on his way back to the pits at the end of FP1 😣#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/rvsZWOlCoM
— Formula 1 (@F1) October 7, 2022
Schumacher balesete
„Csalódáskeltő. Visszamentünk a pályára elvégezni a próbarajtot, hogy adatot gyűjtsünk vasárnapra, majd Mick a bokszba visszafelé menet összetörte az autót. Felúszott a vízen, nekiment a falnak, és elég súlyosan megrongálta a kocsit” – nyilatkozta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke az F1 TV-nek a második szabadedzés alatt.
„Az autónak a teljes eleje összetört, de kasztnit is kell cserélnünk, mert nem vagyunk benne biztosak, hogy megrepedt-e, vagy sem, és ezekkel a kasztnikkal nem lehet kockáztatni. És amúgy sem változtat semmin [hogy még a kasztnit is kicseréljük]. Talán kimehettünk volna tíz percre a második szabadedzés végén, de ez nem fontos, jobb 100%-ig biztosra menni, hogy az autó jó állapotban legyen holnapra. Ki kell cserélni a kasztnit, és az autó elején mindent.”
„Ez már a harmadik alkalom, hogy [Schumacher] potenciálisan megrongálta a kasztnit. Azért mondom, hogy potenciálisan, mert meg kell röntgeneznünk, hogy meg van-e repedve. Eléggé frusztráló. A harmadik szabadedzésre kész lesz az autó. A srácoknak hosszú estéje lesz, de minden alkatrészünk megvan a javításokhoz, úgyhogy ez nem lesz probléma.”
Steiner természetesen Schumacher dzsiddai és monacói balesetére célzott, amelyek során szintén megsérült a Haas kasztnija, és amelyek miatt igencsak bizonytalanná vált a német pilóta jövője
Ne törje össze, és szerezzen pontokat
Schumachert azért is érintheti igen érzékenyen a mai baleset, mert a Szingapúri Nagydíjon olyan sajtóhírek röppentek fel, hogy az utóbbi időben mutatott jó teljesítménye miatt a Haas már hajlik rá, hogy megtartsa őt 2023-ra.
Noha Steiner Szuzukában továbbra is azt nyilatkozta, hogy nem tudja, mikor jelenthetik be a jövő évi felállásukat, azt elismerte, hogy a legkisebb kockázat a Schumacherrel történő hosszabbításban lenne. „Amikor két éve dolgozol együtt valakivel, az előnyt jelent. A jelenlegi versenyzőnél ott a hazai pálya előnye. Úgyhogy, ha két éve dolgozol valakivel, jobb őt megtartani, mint behozni valaki újat, mert nincs idő tanulni. Ezért is Kevin [Magnussent] hoztuk vissza [Mazepin kirúgása után], mert ő már itt volt korábban. Egy évet távol volt, de mindenkit ismert, ez pedig mindig előnyt jelent.”
Hogy mit jelent ez Schumacher szempontjából, az majd kiderül, mindenesetre Steiner azt is hangsúlyozta, hogy két dolgot vár el mindenkori pilótájától: „szerezzen pontokat, és ne szenvedjen balesetet” – jelentette ki, majd hozzátette, hogy a fejlődés is fontos. „Ez automatikusan jön, ha pontokat szerzel. Ez a része, hiszen, ha versenyzőként nem fejlődsz, nem szerzel pontot. Nem arról van szó, hogy szerencsével szerezte a pontjait. Teljesítmény volt mögötte, én mindig is ezt mondtam. Számomra a pontszerzés a fejlődés eredménye.”
Steiner autótörésre vonatkozó szavai tehát nem sok jóval kecsegtetnek Schumachernek, és kérdés, hogy fejlődés ide vagy oda, a mezőny legkisebb költségvetéséből gazdálkodó istállója megengedheti-e magának, hogy egy olyan versenyzőt alkalmazzon, aki fejlődik ugyan, de ezen fejlődési folyamat során egyelőre nem jutott el oda, hogy ne kövessen el komoly anyagi kárral járó hibákat teljesen ártalmatlan szituációkban. Schumacher idei három nagy balesetéből kettőt ugyanis ilyen helyzetben követett el, hiszen a monacói futam alatt a mezőnyben vonatozva, valamint egy szabadedzés levezető körében sem illik összetörni az autót.
Nem beszélhet az áttörésről
A mostani baleset persze nem feledtetheti azt a tényt, hogy Schumacher a nyár eleje óta összeszedte magát, és az ausztriai, illetve silverstone-i pontszerzésén túl is több alkalommal meggyőző teljesítményt nyújtott. És ő maga is úgy véli, hogy a Haas ezt, és nem a pontjainak számát fogja figyelembe venni, amikor arról dönt, hogy megtartja-e őt jövőre.
„Nincs értelme azon gondolkodni, hogy mi történt a szezon elején. Pusztán előre kell tekintenünk. Megtanultuk, amit tudtunk, a statisztikák pedig nem sokat jelentenek, hacsak nem a győzelemért harcolunk. Jelenleg olyan helyzetbe kell hoznunk magunkat, amelyben a legjobbamat nyújtom és teljesítek, de közben csapatként is próbáljuk a legjobbat kihozni abból, amink van. Az autóban az utóbbi néhány futamon benne volt a pontszerzés, de nem jött össze, de ez nem húz le minket, hanem inkább motivál a következő versenyekre” – nyilatkozta Schumacher Szuzukában, még a balesete előtt.
„Ami a következő évet illeti, a csapat tudja, hogy mire vagyok képes, és biztos vagyok benne, hogy ezekre a tényekre alapoznak, és nem arra, amiről a szalagcímek szólnak” – jelentette ki.
A 23 esztendős pilóta pedig egy érdekes fejtegetésbe is belement. Arról már korábban beszélt, hogy a szezon eleji küszködés után változtattak azon, hogy miként közelítik meg az autó beállítását, most pedig elmondta, ez mekkora hatással volt a teljesítményére.
„Ha megengedett lenne, hogy a beállításomról beszéljek, sok dolgot tisztába lehetne tenni, és sok minden értelmet nyerne. Számunkra van értelme, viszont nem beszélhetek róla, így el kell hinniük nekem. Nagyszerű volt, amit változtattunk, és megváltoztatta a hozzáállásunkat az egész versenyzéshez, és nagyon könnyűvé tett dolgokat. Ha már tudtuk volna ezt az év elején, biztos vagyok benne, hogy előrébb lehettünk volna, és még több lehetett volna benne” – utalt a rosszabb időszakára, amely során Kevin Magnussen pontokat szerzett az év elején még jóval versenyképesebb autóval.
Kérdésre Steiner elmondta, hogy ő is szeretné, ha már a szezon vége előtt be tudnák jelenteni a jövő évi felállásukat, és arról ugyan nem beszélt, hogy, ha Schumacher nem marad, kire cserélnék le, de sajtóhírek szerint már csak Nico Hülkenberg szerepel a lehetséges utódok között. Steiner szavai pedig szintén arról szóltak, hogy nincs sok opciójuk. „Többé nincs sok szabad ülés és pilóta sem, nincs sok opció, úgyhogy csak biztosra akarunk menni, hogy a helyes döntést hozzuk, és jövőre nem bánjuk meg azt.”