Nagyon úgy tűnik, hogy elmaradhat a komoly büntetés a Red Bull költségplafon-túllépési botrányában.
Miután a teljes F1-es közvélemény lélegzetvisszafojtva várta, hogy az FIA bejelentse, mely csapatok nem feleltek meg a 2021-es költségplafonnak, most mindenki azt várja, hogy kiderüljön, mekkora büntetést kap a Red Bull (az Aston Martin is szabályt szegett, de mivel ők nem költöttek a megengedettnél többet, szinte biztosan megússzák pénzbüntetéssel).
Hogy milyen szankciókra van lehetőség, arról ITT írtunk, de Nate Saunders, az ESPN F1-es tudósítójának értesülései szerint Max Verstappen tavalyi és/vagy idei világbajnoki címét veszélybe sodró büntetés szinte kizárható. „Néhányan nem hivatalosan azt mondták nekem, hogy annak az esélye, hogy Verstappen elveszíti a világbajnoki címet, szinte egyenlő a nullával” – mondta az Unlapped podcastban, majd hozzátette: „Valószínűleg a 2023-as költségplafon összegéből fognak levonni, illetve büntetést kapnak.”
Hogy mi ezzel a baj? A rivális istállók és sokan mások szerint is az, hogy ezzel az FIA lényegében tarifát szabna ki a szabályszegésre, lehetővé téve a csapatoknak, hogy amennyiben van rá elég pénzük, többet költsenek az autó fejlesztésére.
„Ha a Red Bull megússza két millióval, elsimíthatják az ügyet azzal, hogy kifizetik ennek az ötszörösét az FIA-nak, azaz tíz milliót. Ez pedig semmi esetre sem lenne igazságos, mert amnesztiával szankcionálnák a csaláshoz való jogot” – írja a Corriere dello Sport, amely tudni véli, hogy a Mercedesnél már szóba is került, hogy amennyiben a Red Bull csak pénzbüntetést kap, jövőre ők is túllépik a költségkeretet és bevállalják az ezért járó pénzbüntetést, hogy így hamarabb visszazárkózzanak az élmezőnyre.
Keményen oda kell(ene) csapni
Nem kicsit abszurd, hogy az FIA még mindig nem közölte, hogy a Red Bull pontosan mennyivel lépte át a keretet, és állítása szerint mire költötte ezt a pénzt (többféle sajtóhír is napvilágot látott már, egyesek szerint az étkeztetési költségek és a betegszabadságok elszámolásánál nincs egyetértés a csapat és az FIA között, de az Auto Motor und Sport például arról írt, hogy a Red Bull egy külső tanácsadó cégen keresztül alkalmazta Adrian Newey-t, hogy így a három legjobban kereső, a költségplafon hatályán kívül eső alkalmazottba ne tartozzon bele a fizetése, az FIA szerint viszont beletartozik).
De bármire is költötte az autó fejlesztésén kívül, jogos érvnek tűnik, hogy ezáltal a fejlesztésekre is több pénz állt a rendelkezésére, mint amennyi akkor állt volna, ha összességében kevesebbet költhet. Ebben az esetben pedig még 1-2 millió dollárnak is komoly hatása lehet a teljesítményre. Martin Brundle, a Sky Sports szakkommentátora szerint „teljes őrültség”, hogy egy kis mértékű túlköltekezés elérheti az 5%-ot, mivel ennyi pénzből egy teljes szezonnyi fejlesztést finanszírozni lehet.
„Az 5% több mint 7 millió dollár, ami óriási fejlesztést ér az autón, vagy egyes csapatok esetében egy B-modell kifejlesztésére is elég. Úgyhogy kezdetnek ezt kell szigorítani, mert mi értelme akkor a 145 milliós limitnek, ha ott van ez az 5%-os változó. Feltételezem, hogy az FIA-nak keményen le kell csapnia minden kis mértékű vétségre, de úgy tűnik, hogy megrovás vagy pénzbüntetés következhet – mondta Brundle a Sky Sports Any Driven Monday című műsorában. – A többi csapat azt mondja, hogy emiatt előnyből indulhattak 2022-ben, és az idei autót viszik tovább 2023-ra is, úgyhogy ez nagy előny.”
Az expilóta úgy véli, hogy a büntetésnek „fájnia kell”, mert amennyiben nem így lesz, a többi csapat felteszi magának a kérdést, hogy miért ne költhetne többet néhány tizedes gyorsulásért cserébe, mikor úgyis csak egy kis ejnye-bejnye a következménye. „Világossá kell tenni, hogy ragaszkodni kell a plafon betartásához, máskülönben fájni fog.”