A mai nap folyamán érkezhet a hivatalos bejelentés arról, hogy a Red Bull és az Aston Martin is megegyezett a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) a szabályszegéseikkel kapcsolatban. A nagyobb büntetést a súlyosabb kihágást elkövető bikások kapják.
Az Auto Motor und Sport már egy ideje közölte, de most az Autosport is arról ír, hogy megszületett a megegyezés az FIA, illetve a Red Bull és az Aston Martin között a két istálló pénzügyi szabályszegési ügyében. Kettejük közül természetesen az energiaitalosokra váró büntetés érdekel a legtöbbeket, már csak azért is, mert egyedül ők lépték át a költségplafont, így az ő vétségük a legsúlyosabb.
A szaklap szerint mindkét csapat megegyezett az FIA-val a szabályokban foglalt eljárás szerint, azaz nem vitatta a szabályszegés tényét, és elfogadta a szövetség pénzügyi vizsgálatának eredményét, illetve a kihágásért kirótt szankciókat.
Hogy pontosan mely területeken és milyen vétségeket követtek el, illetve milyen büntetést kapnak, az majd csak az FIA ma, azaz október 28-án, pénteken várható bejelentéséből fog kiderülni, a szövetség ugyanis helyi idő szerint 11:30-ra (magyar idő szerint 18:30) sajtótájékoztatót hívott össze Mexikóban.
Az Autosport úgy tudja, hogy a súlyosabb szabályszegést elkövető Red Bull mind pénzügyi, mind sportszakmai büntetésben részesülni fog, utóbbi pedig a 2023-as szezonra vonatkozó, aerodinamikai tesztelésre fordítható idő csökkentését jelenti.
Szintet lépett a Red Bull-botrány: Horner előhúzta a gyerekzaklatás kártyát
Mindez igencsak érzékenyen érintheti majd a csapatot, hiszen a 2021-től bevezetett rendszer értelmében konstruktőri világbajnokként így is mindenki másnál kevesebb időt tölthettek volna el a szélcsatornában és CFD-szimulációkkal 2023 első félévében, de így még nagyobb lesz majd a különbség köztük, és a többi istálló között.
Az Autosport arról ír, hogy a Red Bull az étkeztetés, a nem a költségplafon alá tartozó szakemberek bére, a betegszabadságok és elbocsátások, a 2021-es szezon végén megmaradt tartalékalkatrészek, valamint adóügyek terén felhalmozott költségek miatt lépte túl a plafont nagyjából 1,8 millió dollárral (Christian Horner ezzel szemben néhány százezres tételről beszélt Austinban).
A fentebb felsoroltakból valószínűleg a megmaradt és fel nem használt alkatrészek ügye a legnagyobb tétel (Horner hét számjegyű összegről beszélt).
Ami a csak eljárásbeli hibát vétő – a Red Bull szintén elkövetett ilyet is a költségplafon túllépése mellett – Aston Martint illeti, az Autosport úgy tudja, hogy másként értelmeztek egy Egyesült Királyság-specifikus adóügyet, mint az FIA, emiatt pedig csak pénzbüntetést fognak kapni, mint ahogy a 2021-es pénzügyi jelentését későn leadó Williams esetében is tették.