Biztosan vegyes fogadtatása lesz az FIA azon lépésének, amellyel korlátozta a pilóták szabad véleménynyilvánítását a versenyhétvégéken, emellett pedig további bonyodalmakat is eredményezhet, hogy mostantól lényegében csak azt lehet, amit a szövetség megenged, de ez sok esetben aligha lesz feketén-fehéren lefektetve.
A katari labdarúgó-világbajnokság kezdete előtt sok F1-rajongó büszkén húzhatta ki magát, hogy az ő sportágában még a Katari Nagydíjon is lehetett szivárványszínű, az LMBTQ+ közösség melletti kiállást hirdető bukósisakot viselni (Lewis Hamilton ilyen dizájnnal versenyezve nyerte meg az ország történetének első F1-es futamát), mint ahogy más, közel-keleti helyszíneken sem csinált ebből problémát a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA).
Kevesebb mint egy hónappal később azonban az FIA is ráfordult a FIFA által követett útra, és a Nemzetközi Sportkódex módosításával bevezette, hogy előzetes írásos engedélyhez köti „a politikai, vallási és személyes kijelentések vagy megjegyzések általános megfogalmazását és megjelenítését.”
A FIFA útjára lépett az FIA: megtiltotta a pilótáknak, hogy engedély nélkül politizáljanak
Korábban is volt erre vonatkozó korlátozás, de mindössze annyi, hogy az autókon nem szerepelhetett politikai vagy vallási jellegű, illetve az FIA-t sértő matrica, azaz nem lehetett mondjuk egy politikai pártot reklámozni, mint ahogy nyilvánvalóan az önkényuralmi jelképek megjelenítése is tilos volt. A mostani új szabály viszont új szintre emelte mindezt, hiszen írásos engedélyhez köt bármilyen vallási, politikai, vagy egyéb személyes jellegű megnyilvánulást. Hogy ez – főleg utóbbi – pontosan mit takar, az majd vélhetően menet közben fog kiderülni, de minden bizonnyal olyan dolgokra is kiterjed majd, mint a sisakdizájnok, azaz Lewis Hamilton feltételezhetően nem állhat majd ki az LMBTQ+ közösség mellett a bukóján, mert azzal szabályt sért.
Előre persze nem lehet kijelenteni, hogy ez biztosan így lesz, hiszen az FIA dönti majd el, hogy mit lehet, és mit nem, de miután Mohammed bin Szulajm FIA-elnök Hamilton ilyesfajta kiállása, valamint Vettel környezetvédelemmel kapcsolatos üzenetei, sőt, még Lando Norris mentális egészség fontosságát hirdető nyilatkozatai kapcsán is azt sugallta, hogy ezek olyan dolgok, amikkel a pilóták a saját meggyőződéseiket akarják ráerőltetni az emberekre, nagy valószínűséggel az FIA közbe fog lépni több kérdésben is.
És itt el is érkeztünk ennek a szabályozásnak a legfőbb bajához (amellett, hogy egyáltalán szükségét érezte az FIA a bevezetésének), a szövetség ugyanis lényegében közölte, hogy mostantól mindenki csak azt tehet és mondhat, amit megengednek neki. Ezzel a finoman fogalmazva is ellentmondásos döntéssel ráadásul igen veszélyes vizekre evezett, mert amellett, hogy nagyobb kontrollt szeretne a pilóták fölött a versenyhétvégéken és korlátozni akarja a véleménynyilvánítási szabadságukat, nyilvánvalóan nem tilthat be mindent, mert azzal a saját maga által hirdetett értékekkel is szembemenne.
Háborúellenes tiltakozásnak vagy az elfogadást ösztönző kiállásoknak így vélhetően a jövőben is lesz helye, bár utóbbinál érdekes kérdés lesz, hogy a már említett közel-keleti országokban miként kezelik ezt a helyzetet. Valószínűleg úgy, hogy ott sem Hamilton, sem más nem viselhet majd szivárványszínű sisakot vagy egyéb ilyen ruhadarabot.
Az FIA ezzel a lépéssel tehát újabb bonyodalmakat szabadított rá a rendszerre és növelte a bürokráciát, hiszen az LMBTQ+ közösségek melletti kiálláshoz hasonlóan a környezetvédelmi kérdéseket sem lehet majd egy kalap alá venni. Ha valaki a klímaváltozás hatásaira, vagy Vettelhez hasonlóan a méhek fontosságára akarja majd felhívni a figyelmet, az valószínűleg belefér majd, de ha a Szaúd-arábiai Nagydíjon hirdetné, hogy a világ vezető kőolaj-kitermelői tönkreteszik a környezetet, az már könnyen lehet, hogy más besorolás alá fog esni, lévén a szaúdi Aramco (a világ vezető kőolaj- és földgázipari vállalata, amely nem mellesleg az F1 egyik kiemelt támogatója is) aligha örülne egy ilyen üzenetnek.
New helmet design of Sebastian Vettel for the #AustrianGP
Design: JMD Helmets
Paintjob: JMD Helmets#sv5 #vettel #astonmartin #f1 #formula1 pic.twitter.com/B0uMpAqdpY— F1 Helmets (@F1HLM) July 8, 2022
A cuki méhecskés sisakokkal valószínűleg ezután sem lesz gondja az FIA-nak
De említhetnénk a Vettellel az idei Kanadai Nagydíjon történt esetet is, amikor a négyszeres világbajnok az országban folyó olajhomok-bányászatot bírálta a sisakdizájnjával, amiért a kanadai kormány egyből neki is esett, és a hírek szerint az F1-nél sem vette ki magát jól az akció. Vettel pedig a versenyen már egy másik sisakban vett részt, majd nem kívánta megindokolni, hogy miért ejtette a tiltakozós festést.
Az üzenet tehát világos: továbbra is fel lehet szólalni a versenyzőknek a számukra fontos ügyek mellett, de csak akkor, ha azok egyeznek a szövetség érdekeivel, amelyek adott esetben időről időre változhatnak is, tehát aligha lesz világosan lefektetve, hogy mik a szabályok. Bármit meg lehet majd tiltani és bármiért büntetést lehet majd osztani, ha az FIA éppen úgy dönt.
F1 Drivers against the Despicable War by Putin on Ukraine. From Bahrain yesterday. Nice one guys. ✌🏻 #f1 #Ukraine pic.twitter.com/HPkIehAXu4
— Damon Hill (@HillF1) March 10, 2022
Az orosz-ukrán háború ellen alighanem ki lehet majd állni, miután azt az FIA is elítélte
Hogy a versenyzők körében mit vált ki mindez, az majd kiderül. Vannak, akik eddig sem használták az F1-es hétvégéket arra, hogy a nekik fontos ügyeket reklámozzák. Akik viszont igen, a büntetést kockáztatva vagy bevállalva akár még erőteljesebben tehetik meg ezt, hiszen még nagyobb visszhangja lesz egy ilyen cselekedetnek. Vagy éppen az ellenkezője történik, és inkább kétszer is meggondolják majd, hogy mi mellett vagy mi ellen szólaljanak fel, álljanak ki.
Érdekes és alighanem zavarbaejtő lesz majd látni az FIA magyarázatát az egyes esetekben, és csak reméljük, hogy Pierre Gasly-nak nem kell majd írásos engedélyt kérni a rajtrácson elvégzett szokásos rituáléjához, amely során az autója elé guggolva keresztet vet, vagy Sergio Péreznek ahhoz, hogy továbbra is magával vigye a pilótafülkébe II. János Pál pápa és a Guadalupei Szűzanya képét.