Adrian Newey felidézte, hogyan reagált Sebastian Vettel pályafutása egyik legdrámaibb vereségére, amikor az utolsó körben bukta el a győzelmet. A Red Bull legendás mérnöke úgy véli, a német pilóta hozzáállásának köszönhetően a csapat többi tagja is keményebben dolgozott.
Sebastian Vettelről köztudott volt, hogy az aprólékos, rendkívül részletes munkának a híve, és az ő jelenlétében általában hosszúra nyúltak a mérnöki eligazítások. Tehetsége és a kiváló autó mellett alighanem ennek is köszönhette, hogy Forma-1-es pályafutása első felében sikert sikerre halmozott, és akármi is történt utána, a Forma-1 történetének harmadik-negyedik legeredményesebb versenyzőjeként vonult vissza.
Ennek kapcsán Adrian Newey, a Red Bullnál manapság technikai főigazgatóként dolgozó legendás mérnök idézett fel egy történetet. Vettel remekül kezdte a 2011-es idényt, hiszen az első hat futamon öt győzelmet és egy második helyet szerzett. Sokáig úgy nézett ki, hogy a soron következő Kanadai Nagydíjon is diadalmaskodik, hiszen szinte végig vezette az emlékezetes káoszfutamot. Az utolsó körben azonban hibázott, így Jenson Button elorozta előle az elsőséget.
„Jenson legyőzte – emlékezett vissza a 64 esztendős szakember a Red Bull saját gyártású podcastjának legutóbbi epizódjában. – Ő pedig teljesen kétségbeesett volt emiatt, mert úgy érezte, nem vezetett annyira jól, amennyire tudott volna, és ezért kikapott, miközben az egy domináns győzelem kellett volna hogy legyen.”
Thinking back to one of the longest races in F1 history and this move from Jenson Button on Sebastian Vettel to take the win at the 2011 Canadian GP.
This is certainly a race we will never forget! #F1pic.twitter.com/IpNbkT8lJM
— PlanetF1 (@Planet_F1) August 17, 2021
A tengerentúli futamok után a csapatok általában a lehető leghamarabb összepakolnak, hogy minél korábban haza tudjanak utazni. Így tett a Red Bull csapattagjainak többsége is, ám Vettel ezúttal másképp cselekedett. Az akkor még csak egyszeres világbajnokot annyira zavarta a rontás, hogy azon nyomban a végére akart járni az okoknak, hogy legközelebb ne fordulhasson elő ilyesmi.
„Körülötte mindenki összepakolta a számítógépeket és minden mást a mérnöki irodában, miközben ő csak ült, és a mérnökével együtt átnézte az adatokat, a televíziós közvetítéseket és mindenfélét – folytatta Newey. – Meg akarta érteni, mit tudna jobban csinálni, ha újra előállna ez a helyzet. Úgy vélem, ez az elkötelezettség az istállóra is átragadt. Ennek következtében a csapat gyakran hajlandó volt plusz erőfeszítésre, mert látták az elvégzett munkáját.”
A brit szakember utolsó mondatának vélhetően nem is abban az évben volt jelentősége, hiszen Vettel tizenegy győzelemmel végtelenül simán védte meg világbajnoki címét. A következő szezon elején azonban korántsem kapott annyira domináns autót, ráadásul kiesések is hátráltatták, így nem volt könnyű dolga. Sokak szerint abban az évben Fernando Alonso nyújtotta a legjobb teljesítményt a pályán, de nem kizárt, hogy a végül újra diadalmaskodó német pilóta ezt a háttérben elvégzett munkájával ellensúlyozta.
„2012 elején az autó egyáltalán nem volt jó – fogalmazott Newey. – Igyekeztünk megérteni a kocsit, hogy visszataláljunk a helyes útra. Sebastian ott ült a mérnökökkel, és próbált rájönni, hogy milyen hiányossága van az autónak, és neki mit kell tennie ezzel kapcsolatban. Rengeteg időt töltött a szimulátorban, és tesztelte az elméleteinket, hogy működnek-e. Ez az elkötelezettség mérnöki oldalon is segített nekünk, hogy javítsunk az autón.”