Sebastian Vettel a Red Bull helyett akár a 2026-ban a Forma-1-be beszálló Audinál is találhat magának elfoglaltságot a nyugdíjas éveire, ráadásul abban is bőven van logika, hogy a németek lecsapjanak a Ferraritól távozott Mattia Binottóra, aki így ismét együtt dolgozhatna a négyszeres világbajnokkal.
Noha még több mint három év van az érkezésükig, az Audi már gőzerővel készül a 2026-os Forma-1-es bemutatkozására. A tavalyi év végén a három év múlva a németek gyári csapatává váló Sauber szerződtette vezérigazgatónak Andreas Seidl-t, az Audi pedig nagyban toborozza motorrészlegére az egyéb szakembereket ahhoz, hogy 2026-ban ütőképes erőforrással kezdje az új szabályciklust.
Adam Baker, az Audi versenyrészlegének vezérigazgatója pedig már pilótában is gondolkodik. Persze nem a 2026-os versenyzőkről van szó, akikkel kapcsolatban egyelőre csak annyit lehet elmondani, hogy ha lesz a teljesítménye alapján megfelelő jelölt, az Audi törekszik majd arra, hogy német pilótát ültessen az autójába.
Megtörtént a nap bejelentése: Ebből a csapatból lesz az Audi gyári istállója
„Természetesen vonzó lenne, de számunkra a versenyzők teljesítménye jelenti a prioritást” – felelte Baker a Deutsch Presse-Agentur kérdésére, miszerint német pilótákban gondolkodnak-e. A szakember ezután elmondta, hogy még túl korai a 2026-os pilótafelállásról beszélni, hiszen nem lehet tudni, miként alakul addig a versenyzői piac.
Azt viszont elárulta, hogy fejlesztőpilótára már az idén szükségük lesz. „Szerződtetni fogunk egy fejlesztőpilótát [2023] harmadik negyedévében, aki különösen fontos szerepet fog játszani az erőforrás fejlesztésében azzal, hogy a Neuburgban található szimulátorban vezet.”
Hogy ki lehet ez a rutinos versenyző, arról bővebbet nem mondott, de van egy név, aki minden szempontból kézenfekvő lenne: Sebastian Vettel. A tavalyi szezon végén visszavonult négyszeres világbajnok rendkívül tapasztalt, hihetetlenül otthon van a technikai kérdésekben, elképesztően alapos, és német. És bár most vonult vissza, azért egy ilyen munkakör messze nem jelentene annyi elfoglaltságot, mintha főállású versenyző lenne. Emellett Vettel egyértelműen nem zárkózott el attól, hogy a jövőben valamilyen szerepet vállaljon még a Forma-1-ben, nem véletlenül egyeztetett már Helmut Markóval, a Red Bull tanácsadójával arról, hogy az energiaitalos csapatnál vállaljon az osztrákéhoz hasonló szerepet, vagy akár Marko helyébe lépjen.
És van még valami, ami Vettelt motiválhatná arra, hogy az Audi fejlesztőpilótája legyen. Pontosabban valaki. Noha még ez is nagyon a jövő zenéje, az ingolstadtiak valószínűleg legalább az egyik autójukba német versenyzőt szeretnének majd ültetni. A gond az, hogy jelenleg nemhogy a Forma-1-ben, de az utánpótlás-szériákban sincs olyan német versenyző, akire azt lehetne mondani, hogy a jövő nagy tehetsége.
A legmagasabban rangsorolt, 2026-ban is szóba jöhető német pilóta (Nico Hülkenberg akkor már 38 éves lesz) jelenleg Mick Schumacher. A neve mindenképpen vonzó lenne az Audinak, és ha a Mercedesnél sikerül újjáépítenie magát, 2024-ben akár a Saubernél is visszatérhet az F1-be, hogy már 2026 és az istálló Audivá válása előtt a csapat tagja legyen. Egy ilyen forgatókönyv pedig ösztönözheti Vettelt arra, hogy barátjával és egykori mentorának fiával dolgozzon, és közösen építsék az Audi F1-es projektjét.
A korábbi Ferrari-főnök Binottót is az Audihoz küldené
A német Sky értesülései szerint az Audi azt szeretné, ha 2023 végére 300 fősre tudná duzzasztani az F1-es erőforráson dolgozó részlegét, amihez természetesen más gyártóktól is toboroz szakembereket.
„Már most nagyon nemzetköziek vagyunk, és a toborzási folyamat is így zajlik. Kifejezetten az egyes területek szakértőit keressük, akik már rendelkeznek Forma-1-es tapasztalattal. 2009 óta most először fejlesztenek Forma-1-es erőforrást Németországban, ennélfogva, ha tapasztalt szakembereket akarunk, nagy valószínűséggel az Egyesült Királyságban, Franciaországban vagy Olaszországban találjuk meg őket” – nyilatkozta Baker.
Cesare Fiorio, a Ferrari korábbi sportigazgatója szerint pedig az egyik nagy tudású szakember, aki segíthet az Audinak ütőképes motort építeni, Mattia Binotto, a maranellóiak tavaly év végén távozott csapatfőnöke kell legyen. A svájci olasz technikai igazgatóból lett a Scuderia első embere, és a motor a szakterülete. Tulajdonképpen az ő felügyelete alatt sikerült a Ferrarinak kimásznia a motorfronton saját maga által ásott gödörből, és 2022-ben ismét az egyik, ha nem a legerősebb erőforrást építenie.
Audi, Red Bull, vagy Mercedes? – bármelyiknél kiköthet a Ferrari távozó csapatfőnöke
A Ferrarinál 1989 és 1991 között tevékenykedő olasz emiatt úgy véli, hiba lenne az Audi részéről, ha nem csapna le Binottóra. „Ha a németekhez hasonlóan én készülnék most beszállni az F1-be, nem hagynám őt kicsúszni a kezeim közül” – nyilatkozta a Corriere dello Sportnak.
Ami azt illeti, Fiorio már a Ferraritól sem küldte volna el honfitársát. „Én megtartottam volna őt, mert mindig is úgy gondoltam, hogy remek mérnök. A Red Bull-lal egyetemben az F1-75 volt 2022-ben a legjobb autó. A világbajnoki címet megbízhatósági problémák, rossz stratégiai döntések és néhány versenyzői hiba miatt veszítették el. Binotto nagyszerű mérnök, de csapatfőnöknek lenni más tészta.”
Azonban, ha Binotto visszatérne ahhoz, amihez igazán ért, a szaktudása aranyat érhetne az Audinak, amelynél a négyszeres világbajnokkal a BMW-Saubernél már együtt dolgozó Andreas Seidl irányítása alatt akár újra összeállhatna a Vettel-Binotto páros, akár Mick Schumacherrel kiegészülve.