back to top
2024. november 22. 11:15

KezdőlapF120 éve leplezték le a Stiget, akit korábban majdnem megölt minden idők...

20 éve leplezték le a Stiget, akit korábban majdnem megölt minden idők legrosszabb F1-es csapata

-

20 évvel ezelőtt tudtuk meg, hogy ki a népszerű autós sorozat, a Top Gear első Stig-je. Akit vélhetően sokkal többen ismernek erről a szerepről, mint Forma-1-es kalandjáról, amely során futamon ugyan nem indult, de kis híján így is otthagyta a fogát.

Perry McCarthy nevének említésekor alighanem az átlagos autószerető embernek a Magyarországon is sugárzott nagysikerű brit Top Gear-sorozat és az abban szereplő, állandóan overált és sisakot viselő tesztpilóta, a Stig ugrik be elsőként, McCarthy volt ugyanis műsor történetének első „Stigje”, személye körül pedig hatalmas kultusz alakult ki.

Miután Jeremy Clarkson, a műsor házigazdája és Andy Wilman producer az újragondolt szériára kitalálta a műsorban bemutatott autókat a Top Gear házi tesztpályáján meghajtó, valamint a megfizethető árú autóval időmérős kört teljesítő vendégeket instruáló karaktert, a fél világ azt kezdte el találgatni, hogy ki lehet a Stig.

Noha a stáb igyekezett titokban tartani a kezdetben fekete ruhás autóversenyző (ennyit lehetett csak tudni róla) kilétét, és a Stignek is már sisakban kellett megjelennie a forgatásokon, miután a számára elkülönített öltözőben átöltözött – hiszen a stábból sem ismerhette őt mindenki – 2003. január 11-én a Sunday Mirror leleplezte őt egy belső forrásra hivatkozva.

McCarthy a fekete overálban és sisakban

Így derült ki, hogy a korábban a Forma-1-ben is próbálkozó McCarthy-t rejti a fekete sisak és overál. Az expilóta végül 2003-ban átadta a szerepet Ben Collinsnak, így kezdődhetett újból a találgatás.

Az F1 történetének legfelkészületlenebb csapatához volt szerencséje

A most 61 esztendős McCarthy neve a legtöbb F1-rajongónak nem véletlenül nem cseng ismerősen, hiszen mindössze hét nagydíjhétvégén ülhetett autóba, és egyetlen versenyre sem sikerült kvalifikálnia magát, sőt, az időmérő edzésre is csak egyszer jutott be az előkvalifikációból.

Mindez egyáltalán nem a tehetségén múlott, mert bár nem ő volt az új Senna, nem is volt akkora kutyaütő, mint amekkorának az eredményei alapján gondolnánk. Csakhogy volt szerencséje az 1992-es szezon előtt megalakuló Andrea Moda-istállóval belekóstolni a száguldó cirkuszba.

Már az alapján sejthető volt, hogy a női cipőket tervező Andrea Sassetti által Enzo Colonitól megvásárolt, Coloniról Andrea Modára keresztelt csapat nem fogja megváltani a világot, hogy a Coloni már 1991-ben is annyira nincstelen volt, hogy hat főből állt az istálló, amely egyetemisták bevonásával fejlesztette tovább az 1990-es modellt. Az eredmény: az összes versenyről már péntek reggel indulhattak haza, mert egyszer sem jutottak tovább az előkvalifikációról.

Embed from Getty Images

A Coloninak is sikerült teljesen lejáratnia magát

Na, az olasz maffiával is kapcsolatba hozott Sassetti úgy gondolta, hogy neki jó lesz a már 1990-ben is pokolian lassú, 1991-re némileg továbbfejlesztett modell 1992-re. Csakhogy az FIA nem engedte őket elindulni a dél-afrikai szezonnyitón, mondván nem rendelkeznek saját tervezésű kocsival, hiszen az autójuk egy előző évi Coloni. A második futamon, Mexikóban már meg sem próbáltak részt venni, így végül csak Brazíliában indulhattak először, akkorra készült el ugyanis a Nick Wirth által tervezett saját autó (amit eredetileg a már akkor is az F1-es részvételt gyári csapattal fontolgató BMW-nek alkotott meg a tervező).

Interlagosban viszont már nem a csapattal végül egyetlen kört sem teljesítő Alex Caffi-Enrico Bertaggia duó volt a két pilóta, Sassetti ugyanis kirúgta őket, miután kritizálták a felkészületlen istállót. Így kezdődhetett el Perry McCarthy kálváriája. A későbbi Stig hiába utazott el Brazíliába, az előkvalifikáción sem ülhetett autóba (a másik szerzemény, Roberto Moreno igen, de nem jutott tovább), mert nem kapta meg az FIA-tól a superlicenc-t.

A britnek nagyjából itt kellett volna szépen megköszönnie a lehetőséget, és továbbállnia, de persze nem tette, hiszen ő is az F1-es álmot hajszolta. De végül csak F1-es rémálom jutott neki: Barcelonában a boxutcából sem gurulhatott ki, mert az autója már a boxkijáratban lerobbant, és mivel Moreno autója is rakoncátlankodott, a csapat a brit versenygépét odaadta a brazilnak, McCarthy hétvégéje pedig ezzel véget is ért.

Embed from Getty Images

A barcelonai bokszkijáratban

És, ha Sassettin múlt volna, McCarthy-nak a csapattal közös karrierje is véget ért volna, a tulajdonos ugyanis vissza akarta ültetni a helyére az időközben egymillió dollárnyi szponzorpénzt összekalapozó Bertaggiát, de az FIA megtiltotta a további pilótacseréket, mert a szabályok értelmében nyomós indok nélkül csak két változtatás volt engedélyezett az adott idényben.

A történtek azonban végleg ellehetetlenítették McCarthy-t, Sassetti innentől kezdve ugyanis magasról tett rá, az autóját a csapat pedig leginkább Moreno tartalék gépének tekintette, amit jobb, ha pályára sem küldenek, mert szükség van az alkatrészeire. Az olasz „üzletember” taktikája az volt, hogy hátha ettől McCarthy önként továbbáll, és akkor jöhet Bertaggia.

A brit azonban maradt, és Kanadában a garázsból nézte végig, ahogy egy versennyel korábban, Monacóban a futamra történő bejutással az Andrea Moda fennállásának legjobb eredményét elérő Moreno a Brabham kölcsönmotorjával próbál bejutni a montreali versenyhétvégére, de 15 másodperccel elmarad az ehhez szükséges időtől. Hogy miért kellett kölcsön motort? Azért, mert Sassetti nem fizette ki a Judd-erőforrásokat, a beszállító így nem adott motort neki.

Amennyiben nem úgy tekintünk a csapat teljes létezésére, mint egy masszív lejtmenetre, akkor mondhatjuk, hogy ekkor indultak el igazán a lejtőn. A Francia Nagydíjat kihagyták, mert az országban zajló kamionossztrájk miatt nem jutottak el a verseny helyszínére (a többieknek ez valahogy így is sikerült), ezután pedig minden szponzoruk otthagyta őket. Silverstone-ban pedig csúcsra járatták saját maguk megszégyenítését, amikor gumihiányra hivatkozva (a Goodyear-nak sem fizettek) hazai közönsége előtt esőgumikon küldték ki McCarthy-t az előkvalifikációra. Száraz pályán, verőfényes napsütésben…

Embed from Getty Images

Morenónak sem ez volt pályafutása legvidámabb időszaka

Ezután jött a Német Nagydíj, amelynek előkvalifikációján McCarthy egyetlen mért kört tett meg, de így is sikerült kizáratnia magát, mert a bokszutcába visszatérve nem állt ki a kötelező mérlegelésre. Ami mondjuk nem csoda, mert nem is figyelte a jelet, hiszen azt sem tudta, hogy van ilyen, annyira keveset vezetett.

A csapat a Magyar Nagydíjon már figyelmeztetésben részesült az FIA részéről, hogy amennyiben nem biztosítanak egyenlő feltételeket mindkét pilótájuknak, kizárják őket. Erre azért volt szükség, mert a Hungaroringen szándékosan olyan későn küldték pályára McCarthy-t, hogy ne tudjon mért kört teljesíteni. Sassettit ez azonban olyannyira nem hatotta meg, hogy Spában ennél is tovább ment, ami kis híján pilótája életébe került.

Mivel a Brabham a belgiumi verseny előtt kiszállt, nem volt szükség előkvalifikációra. A 30 nevezőből azonban csak 26 vehetett részt a versenyen, úgyhogy az Andrea Modáknak nem lett számottevően könnyebb dolga. És mivel McCarthy számított rá, hogy Spában is csak egy kört kap, eldöntötte, hogy megpróbálja magát ezzel az egy körrel kvalifikálni.

A versenyzők által a mai napig közkedvelt aszfaltcsík akkoriban viszont még egészen másként festett, és több pontján is valódi bátorságpróbát jelentett padlógázzal áthaladni. Így aztán a híres Eau Rouge-on is csak a legjobb autóban ülő legjobb pilóták voltak képesek erre, a többiek pedig igyekeztek belőni, hogy meddig mehetnek el, majd a tapadáshatáron egyensúlyozva bevenni a kanyart.

A kamikaze-körre készülő McCarthy is hatalmas tempóval száguldott be a lejtő alján levő balosba, majd ahogy elindult felfelé az emelkedőn, rémisztő pillanatokat élt át. „Abban a pillanatban, ahogy jobbra akartam fordítani a kormányt, az elakadt, én pedig nyílegyenesen a fal felé robogtam – emlékezett vissza évtizedekkel később a Motorsportmagazine.com-nak. – Olyan keményen beletapostam a fékbe, amilyen keményen csak tudtam, és éreztem, ahogy az egyik vállamban elszakad az izom, miközben próbáltam megmozdítani a kormányt. Egy kicsit végül sikerült elmozdítanom, az autó átvágtatott a füvön, a kerekek pedig csak súrolták a falat.”

Embed from Getty Images

McCarthy az Eau Rouge-ban

Mint kiderült, az Eau Rouge-ban fellépő hatalmas erőhatások miatt elhajlott a kormányrúd, McCarthy pedig csak lélekjelenlétének és hatalmas erőfeszítésének köszönhette, hogy nem rohant frontálisan a falnak. A legdöbbenetesebb tény azonban nem ez, hanem az, hogy a csapat tudott a hibáról.

„Amikor visszatértem a boxba, mondtam nekik, hogy elhajlik a kormányrúd. Erre közölték,hogy »igen, tudjuk«. Mint kiderült, korábban Moreno autóján tesztelték, rájöttek a hibára, utána pedig egyszerűen berakták az én kocsimba.”

Szerencsére ez az eset volt az utolsó szög az Andrea Moda koporsójába, Sassettit még Spában letartóztatták áfacsalás miatt, az Olasz Nagydíj paddockjába pedig már nem engedték be az Andrea Moda kamionjait, így ez az istálló lett az első, és mai napig utolsó csapat, amelyet kitiltottak az F1-ből, hogy ne rontsa tovább annak hírnevét.

Friss