back to top
2024. november 22. 15:57

KezdőlapF1A Ferrari és a Mercedes is keresztbe tett a Red Bullnak, mégis...

A Ferrari és a Mercedes is keresztbe tett a Red Bullnak, mégis a bikások lehetnek elégedettek?

-

Sajtóértesülések szerint a Red Bull-Ford nem fog új motorgyártónak számítani, így teljesült a Ferrari kívánsága. Azonban állítólag csupán minimális mértékben kerülnek hátrányba az Audival szemben, így a bikások alighanem elégedettek az FIA döntésével.

Ahogyan azt már régóta tudni lehet, 2026-tól jelentősen változnak a motorszabályok, így a gyártóknak már évekkel korábban meg kell kezdeni a felkészülést az új korszakra. A szabályok szerint azonban nem mindenkire ugyanazok a feltételek vonatkoznak, mivel az újonnan érkezőknek járnak bizonyos többletjogok abban a három évben, amíg a jelenlegi motorszabályok vannak érvényben.

Red Bull Racing, bemutató, New York
A Red Bull helyzete kérdéses volt 2026-ot illetően (Fotó: Mike Coppola/Getty Images for Oracle Red Bull Racing/FIA/Red Bull Content Pool)

Ezek a gyártók az említett időszakban többet költhetnek és hosszabb időn át használhatják a tesztpadot a többieknél. Ami előbbit illeti, a csapatok mellett rájuk is érvényes egy költségplafon: 2023-tól 2025-ig legfeljebb 95, míg 2026-ban maximum 130 millió dollárt költhetnek az erőforrásra. Az új belépők esetében ez annyiban módosul, hogy az első két évben 10, míg a harmadikban 5 millió dollárral többet ölhetnek bele, emellett 15 millió dollárnyi extra tőkebefektetést is lehetővé tettek számukra.

Hogy mely gyártók számítanak újnak? Nos, az teljesen egyértelmű, hogy a Ferrari, az Alpine (Renault), a Mercedes és a hivatalosan is visszatérő Honda nem, ahogyan az is, hogy az Audi igen. Az egyetlen kérdés az volt, hogy a Red Bull Powertrains, amelyhez a Ford is csatlakozik, milyen besorolás alá esik. Ezzel kapcsolatban nem egyeztek az egyes csapatok álláspontjai.

A leghangosabban a Ferrari érvelt az ellen, hogy a bikások megkapják a többletjogokat, mondván, a Hondával még mindig szoros az együttműködés. Ezzel szemben Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azzal érvelt, hogy a motorrészlegük teljesen független a Hondától, pláne ami a 2026-os erőforrásokat illeti, és lényegében nincs hozzáférésük a japánok szellemi tulajdonához.

Sarokba szorították a Ferrarit, vagy az olaszoknak sikerült visszavágni?

A közelmúlt hírei ezt az álláspontot erősítették meg: hivatalossá vált, hogy a Red Bull három év múlva már a Forddal fog együttműködni, és ezzel szinte egy időben arra is fény derült, hogy motorgyártóként a Honda is ott lesz a rajtrácson. Innentől kezdve nyilvánvaló, hogy a két fél semmilyen tudást nem fog megosztani egymással az új generációs erőforrásokat illetően.

Mindezek ellenére nem olyan egyszerű a helyzet, ugyanis az Autosport értesülései szerint a Red Bull Powertrains nem kapta meg teljes mértékben a többletjogokat. „Ha a kérelmezett dokumentáció vizsgálatát követően az FIA úgy ítéli meg, hogy erőforrásgyártó nem felel meg teljes mértékben a szükséges feltételeknek, az FIA fenntartja a jogot, hogy saját belátása szerint részlegesen új motorgyártói státuszt adjon az erőforrásgyártónak – áll a szabályzatban. – A részlegesen új motorgyártói besorolás az új gyártóknak a technikai, a sport- és a pénzügyi szabályzat által biztosított többletjogok csökkentésével jár.”

Ami a pénzügyi jogokat illeti, az FIA három kategóriát határoz meg az elbírálás során: az infrastruktúra 40, a belsőégésű motor 50, míg az ERS 10 százalékban számít bele. Utóbbinál az előírás figyelembe veszi „az erőforrás gyártójának korábbi tapasztalatait a Forma-1-es ERS-rendszerek terén, valamint azt, hogy jelentős szellemi tulajdonnal rendelkezik-e a közelmúltból.”

A Red Bull állítólag ezen a ponton bukik el, ugyanis az akkumulátorokat a Red Bull Powertrains szereli össze, emiatt feltételezhető, hogy rendelkeznek előzetes ismeretekkel a technológiáról. Ennek következtében csak 90 százalékban felelnek meg a követelmények, ezért idén és jövőre 1 millió, míg 2025-ben 500 ezer dollárral költhetnek kevesebbet az Audinál, emellett a tőkebefektetésből is elbuknak másfél millió dollárt.

Christian Horner, Jim Farley, Max Verstappen, Sergio Pérez, Daniel Ricciardo, Red Bull, Ford, New York
A döntéssel alighanem elégedettek a Red Bullnál és a Fordnál (Fotó: Mike Coppola/Getty Images for Oracle Red Bull Racing/FIA/Red Bull Content Pool)

A technikai és a sportszabályzatot illetően ugyanezt a három kategóriát határozták meg, de 20, 50, illetve 30 százalékos súlyozással. A Red Bull tehát itt csak 70 százalékot ér el, de csupán 50 százalékra van szükség ahhoz, hogy egy gyártó többet használhassa a tesztpadot. Éppen ezért a Red Bull-Ford ezen a téren ugyanazokkal a jogokkal rendelkezik, mint az Audi, és pénzügyi téren is csak minimálisan jártak rosszabbul. Ennélfogva az energiaitalosok alighanem elégedettek a döntéssel, míg a Ferrari és a többi meglévő gyártó vélhetően nem annyira, még úgy sem, hogy szigorúan véve teljesült a maranellóiak kívánsága.

Friss