30 évvel ezelőtt Alain Prost a legjobb idővel tért vissza az F1-es mezőnybe azt követően, hogy egy évet kihagyott. Ennek kapcsán legnagyobb riválisa, Ayrton Senna gyávasággal vádolta egykori csapattársát.
Alain Prost és Ayrton Senna a Forma-1 történetének egyik, ha nem a legemlékezetesebb rivalizálását produkálták. Két éven át csapattársként versenyeztek, ám a második szezonjukban nagyon elmérgesedett a viszony, és a Japán Nagydíjon egy ütközéssel dőlt el a vb-cím a francia pilóta javára, aki aztán a Ferrarihoz távozott. A következő évben ismét éles csatát vívtak, amely megint Szuzukában és ismét balesettel zárult le, csak éppen ezúttal az ifjabbik versenyző javára.
Can you believe it? It's exactly 10,000 days since the last of three remarkable showdowns between Ayrton Senna and Alain Prost at Suzuka#F1's greatest rivalry…? pic.twitter.com/L9HVrvjl0O
— Formula 1 (@F1) March 8, 2018
Senna és Prost között háromszor is Japánban dőlt el a vb-cím, ebből kétszer ütközés után
Ám a két pilóta nem csak a pályán harcolt egymással, hiszen azon kívül is megvoltak a maguk játszmái, főleg Prost részéről. Az első ütközésük után például a francia személyesen kereste fel Jean-Marie Balestrét, a FISA elnökét, hogy intézkedjenek Senna ügyében, aminek végül kizárás, majd felfüggesztett eltiltás lett a vége. Korábban pedig Prost azzal vádolta meg a McLarent, hogy Sennának jobb autót adnak, mert jobb a kapcsolata a Hondával. Mindezt elmondása szerint a japán motorszállító vezérigazgatója is megerősítette neki.
A brazil pilóta kevésbé volt politikus alkat, de akadtak pillanatok, amikor ő is elővette ezt az énjét. Ilyen volt például az 1992-es Portugál Nagydíj sajtótájékoztatója. Prost ebben az évben nem versenyzett, miután az előző szezon vége felé a Ferrari kirúgta őt, mert nyilvánosan kritizálta az autót. A következő évre azonban visszatért, méghozzá az akkori mezőny legjobb csapatához, a Williamshez, amit nem sokkal az említett sajtótájékoztató előtt jelentettek be.
Sennának szintén a grove-i alakulat volt a célja, miután már az 1991-es, egyébként bajnoki címet hozó idény második felében sem a McLarené volt a leggyorsabb versenygép, egy évvel később pedig a másik brit istálló valósággal letarolta a mezőnyt Nigel Mansell-lel. A brazil versenyző azonban nem igazolhatott át, annál az egyszerű oknál fogva, hogy Prost megvétózta, hogy ő legyen a csapat másik pilótája. Mindez természetesen nem nyerte el a tetszését, és gyávasággal vádolta ellenfelét.
„Nem lehet elfogadni, hogy valaki már februárban aláírja a szerződését, megvétóz engem és őt is [itt a mellette ülő Mansellre mutatott – a szerk.], aztán végül változtat az álláspontján, de a rám vonatkozó vétó marad – jelentette ki. – Gyáván viselkedik. Felkészültnek kellene lennie bármilyen [csapattársra], bármilyen körülmények között, egyenlő feltételek mellett. Ő nem így akar bajnokságot nyerni. Már a rajt előtt mindent leterítettek elé. Ez olyan, mintha a százméteres sprinten valaki futócipót akar, míg a többieknek csizmát kell viselniük. Ő így akar versenyezni, ami nem versenyzés, és ez mindannyiunk számára rossz.”
Mansell, akinek szintén megvoltak a maga feszültségei Sennával, egyetértőleg bólogatott. A brit pilóta szintén pórul járt, hiszen hiába produkálta minden idők egyik legdominánsabb teljesítményét egy szezonon belül, mennie kellett a Williamstől. Ennek következtében az 1992-es volt az utolsó teljes F1-es szezonja, hiszen később már csak beugróként tért vissza.
Prost és Senna 1993-ban
Prost napra pontosan 30 éve teljesítette az első időmérőjét, és mindjárt meg is futotta a leggyorsabb kört, amivel bizonyított a kétkedőknek. Másnap aztán a pole pozíciót is megszerezte, majd óriási fölénnyel a futamot is megnyerte Dél-Afrikában. Ahogyan azt Senna megjósolta, a világbajnoki címet is könnyedén húzta be, ráadásul a sors iróniájaként Estorilban, ahol egy évvel korábban elhangzott az ominózus nyilatkozat. A két versenyző viszonya az idény végére egyébként normalizálódott, az 1994-es, tragikus imolai hétvégén pedig már üdvözölték egymást.