A Ferrari újranézési kérelmet nyújtott be a Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA) azért, hogy eltöröltesse Carlos Sainz Ausztrál Nagydíjon kapott büntetését. A maranellói istálló 2009 óta nem szerzett ilyen kevés pontot az első három versenyen, de ha sikerrel jár, rögtön nem az idei lesz a hibrid-érában a legrosszabb idénykezdetük.
Carlos Sainz sokak szerint igazságtalan büntetést kapott az Ausztrál Nagydíj végén, amiért a harmadik rajtnál kilökte Fernando Alonsót. A Ferrari versenyzőjének a felügyelők 5 másodpercet adtak hozzá a futam végi idejéhez anélkül, hogy meghallgatták volna bármelyik felet, ami azért érintette különösen rosszul Sainzot, mert miután a verseny biztonsági autó mögött ért véget, a mezőny egyben maradt, ő pedig a negyedik helyről az utolsóra esett vissza.
Szívszorító felvételek, Sainz sírva fakadt az Ausztrál Nagydíj alatt
A spanyol pilóta annyira kiborult a büntetéstől, hogy még az autóban elsírta magát, és szó szerint könyörgött, hogy ne büntessék meg. Azért az utolsó kör végén így is megpróbált egy trükkel kevesebb pozíciót veszíteni azzal, hogy nagyon lemaradt az előtte haladó Fernando Alonsótól (a biztonsági autó mögött legfeljebb 10 autónyi távolságból kell követni a másikat), majd a gázra lépett. A mögötte haladók azonban résen voltak, így Sainz nem tudott annyival hamarabb célba érni, hogy a büntetés miatt ne csússzon ki a pontszerzők közül.
Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke a verseny után kritizálta a felügyelőket, mondván a Szaúd-arábiai Nagydíjon a verseny jelentős része sem volt elég ahhoz, hogy kitalálják, megbüntetik Fernando Alonsót, Ausztráliában viszont másodpercek alatt döntöttek Sainz büntetéséről. Csütörtökön pedig kiderült, hoy a maranellói istálló nem hagyja annyiban a dolgot, és hivatalosan kérvényezte az FIA-nál az eset újravizsgálását.
A harmadik rajt utáni káosz:
Chaos. Chaos?! 🤯
An absolutely insane race restart in Australia 🙃#AusGP #F1 pic.twitter.com/hjGrjWBixS
— Formula 1 (@F1) April 2, 2023
„Carlost a legjobban az frusztrálta, és ezt a rádión is hallhatták, hogy nem volt meghallgatás, mert nagyon különleges esetről van szó – indokolta a döntést a csapatfőnök. – Szerintem lett volna értelme megfontolni, hogy ebben az esetben a verseny [érdemi része] véget ért, és [Alonso kilökése] nem befolyásolta a dobogót.”
A felügyelők Sainz büntetésével ellentétben Pierre Gasly és Esteban Ocon dobogós helyezéseket szintén nem befolyásoló ütközését például utólag, a két pilóta meghallgatásával vizsgálták ki, majd döntöttek úgy, hogy nem osztanak ki büntetést. Itt viszont az is egy elfogadható érv lehet, hogy a versenyből kiesett pilótákkal mindig így tesznek, hiszen ott a gyors döntéssel sem nyernek semmit, hiszen a büntetésüknek már nincs hatása a végeredményre.
Az viszont egyértelműen felróható a felügyelőknek, hogy Logan Sargeant és Nyck de Vries ütközését még csak nem is vizsgálták, miközben jó eséllyel meg kellett volna büntetni a hollandot a harmadik rajtnál megtorpedózó amerikait.
Vasseur hangsúlyozta, hogy ezek a következetlenségek vezettek oda, hogy újranézést kérvényeztek, mert „a sport érdeke, hogy elkerüljük, hogy ugyanabban a kanyarban három eset ne ugyanazzal a döntéssel érjen véget.”
A Ferrarinak most szokás szerint bizonyítania kell, hogy az eredeti döntés meghozatalakor rendelkezésre nem álló bizonyítékai vannak. Amennyiben az FIA úgy ítéli meg, hogy ez a helyzet fennáll, csak akkor kezdeményez újranézést, ami még mindig nem jelenti azt, hogy a felügyelők ezúttal más döntésre jutnak. „Mivel még egyezetünk az FIA-val, nem szeretnék belemenni a részletekbe. Az egyetlen dolog, amit mondhatok, hogy Gasly és Ocon, valamint Sargeant és De Vries esetében a felügyelők másként cselekedtek, de jobb szeretnék tartózkodni a megjegyzésektől” – mondta Vasseur.
Kínos statisztikák mutatják meg, mennyire rosszul kezdett idén a Ferrari
Amennyiben a Ferrari sikerrel jár, és az FIA eltörli Sainz büntetését, visszaadva ezzel a spanyol pilótának a negyedik helyet, a maranellóiaknak 26 helyett 38 pontja lesz három futam után, azaz elkerülik azt a csúfságot, hogy legutóbb 2009-ben kezdtek ilyen rosszul szezont (akkor három verseny után nulla ponttal álltak.) Persze ez sem lenne túl fényes, hiszen a hibrid-érában így is mindössze kétszer, 2014-ben és 2020-ban gyűjtöttek kevesebbet az első három futam során.