back to top
2024. november 22. 05:13

KezdőlapF1Senna csodaköre, Schumacher legszomorúbb győzelme, silverstone-i dagonya - F1-es futamok Húsvétkor

Senna csodaköre, Schumacher legszomorúbb győzelme, silverstone-i dagonya – F1-es futamok Húsvétkor

-

Az idén a Húsvét a Forma-1-es pilótáknak is a lazításról és vélhetően a családdal töltött időről szól – azért persze edzenek és adott esetben a gyárban szimulátoroznak, szóval az élet nekik és természetesen a csapatnak sem áll meg –, de nem volt ez mindig így, hiszen számos alkalommal rendeztek már versenyt Húsvét vasárnapján is a száguldó cirkuszban. Ezek közül gyűjtöttük most össze a legemlékezetesebbeket.

1989 – Brazil Nagydíj

Az 1989-es szezon első versenyét Jacarepaguában, Rio de Janeiróban rendezték (ebben az évben tartották utoljára itt a Brazil Nagydíjat, és 1990-től már Interlagosban futotta azt a mezőny), és természetesen mindenki azt várta, hogy az 1988-ban csúcsra érő Ayrton Senna győzelemmel kezdi menetelését a címvédés felé. Ezek a remények azonban már a rajtnál szertefoszlottak, a McLaren pole-ból rajtoló sztárja ugyanis a kuplung miatt gyenge rajtot vett, majd az első kanyarban összeütközött Gerhard Bergerrel, aminek következtében a kör végén ki kellett állnia első szárnycserére.

Embed from Getty Images

Senna és Berger pillanatokkal az ütközés előtt, miközben Patrese a külső íven átveszi a vezetést

Végül Sennának ebben az évben sem jött össze az első hazai győzelem (erre egészen 1991-ig kellett várnia), mivel két körös hátrányban a 11. helyen végzett.

Nigel Mansellnek viszont sikerült megnyernie első versenyét a Ferrari színeiben, miután Thierry Boutsen és Riccardo Patrese Williamse is műszaki hiba miatt kiesett. A brit oroszlánt az sem zavarta, hogy elvágta a kezét a győztesnek járó trófeával, utólag viszont alighanem hálát adott az Arrows-istállónak, amiért elrontották Derek Warwick második kerékcseréjét, ami miatt a brit pilóta 25 másodpercet veszített. Warwick végül ötödik lett, 18 másodperccel lemaradva Manselltől. Ki tudja, talán egy jó kerékcserével meglehetett volna saját és az Arrows első győzelme?

A dobogó második fokára Alain Prost, a harmadikra pedig a pályafutása első és egyetlen dobogós helyezését hazai közönség előtt szerző Mauricio Gugelmin állhatott fel.

Mansell győzelemmel debütált a Ferrarinál

1993 – Európa Nagydíj

Az 1993-as szezonban is volt verseny Húsvét vasárnapján, végül pedig az angliai Donington Parkban rendezett első és egyetlen F1-es futam hozta el Ayrton Senna pályafutásának egyik legemlékezetesebb sikerét. Az év harmadik nagydíját rendezték itt, a McLarennel csak futamról futamra szerződő brazil pilóta pedig annak ellenére a pontverseny éllovasaként érkezett meg Leicestershire-be, hogy Dél-Afrikában és Brazíliában is egyértelmű volt a Williams-Renault erőfölénye.

Noha a háromszoros világbajnok szép emlékeket őrzött a pályáról, és 1983-ban itt tesztelt először Forma-1-es autót, az időmérőn a rövid, 70 másodperces körön is 1,6 másodpercet kapott Alain Prosttól, és csak a negyedik helyre kvalifikált, mivel Damon Hill és Michael Schumacher is megelőzte.

Vasárnapra azonban megérkezett az eső, ami helyzetbe hozta a technikai hátrányban levő csapatokat, Senna pedig vérbeli esőmenőként olyan kezdést produkált, amelyre örökre emlékezni fogunk, és már az első kör végén ő vezetett. Íme:

Miután egy pillanata az ötödik helyre esett vissza, Senna igazi megszállotként elment Schumacher mellett, majd körbeautózta Karl Wendlingert, beszúrt Hill mellé, végül pedig kifékezte Prostot. Ezt követően 3 kör alatt 7 másodpercre növelte az előnyét, ami azt vetítette előre, hogy a brazil végig más dimenzióban vezetve az egész mezőnyt le fogja igázni.

Végül azonban nem ez történt, és a nyers tempója helyett a jó taktikai érzéke hozta el számára a sikert. Miután a felszáradó pályán a Williamsek elkezdtek közeledni rá, Senna a 18. körben slick gumikra váltott. Így tett a második helyen haladó Prost is, de ő 3 körrel később ismét a bokszba hajtott, hogy újra esőgumikat tegyenek az autójára. Nem sokkal ezután Senna is követte a példáját, amivel megtartotta a vezetést, az előnye viszont olvadni kezdett.

Az újabb kerékcsere (ismét jöhettek a slickek, mert elállt az eső) viszont megpecsételni látszott a sorsát, a McLaren ugyanis elrontotta a kiállást, Prost pedig átvette a vezetést. Az időjárás azonban nem hagyta abba a tréfálkozást, a Professzor ezért a 38. körben negyedszer is kiállt, hogy ismét esőgumikat vételezzen. Mentségére legyen mondva, hogy Sennán kívül az élmezőnyből mindenki így tett.

Embed from Getty Images

Senna az esőben

A McLaren sztárja viszont nem, és gyakorlatilag ezzel nyerte meg a versenyt. Az esőben két körig még szintén száraz pályára való gumikon egyensúlyozó Hillre például ennyi idő alatt 6 másodpercet vert, miközben nem ő volt az egyetlen, aki jól döntött, hiszen Johnny Herbert és Derek Warwick is maradt slickeken. Előbbinek a negyedik hely lett ezért a jutalma, a Footwork pilótája azonban a 66. körben váltóhiba miatt kiesett.

Miközben pedig Senna az élen biztosította az első helyet, Prost versenye rémálomszerűen alakult: hamarosan ismét kiállhatott, hogy újra slick gumikat kapjon, de lefulladt az elindulásnál, amivel fél percet bukott, majd defektet kapott, ami miatt megint csak meglátogathatta a szerelőit. Végül összesen 7 kiállással ment végig és végzett 1 körös hátrányban a harmadik helyen, miközben a közel másfél percet kapó Hill lett a második. Ja, és Prost elmondása szerint mindennek tetejébe pedig egész versenyen rakoncátlankodott a váltója.

Sennának ez volt pályafutása 38. győzelme, amit abban az évben még három követett.

2000 – Brit Nagydíj

A 21. század első Brit Nagydíját a megszokott nyári időpontjáról előrehozták áprilisra, az amúgy is igencsak nedves angliai időjárás pedig rögtön megmutatta, hogy ez miért volt nagyon rossz ötlet. A futamról több ezer, jeggyel rendelkező néző maradt le, mert a napok óta ömlő eső mocsárrá változtatta a silverstone-i pálya körüli parkolókat, és hatalmas közlekedési káoszt idézett elő.

A versenyhétvége alatt a világsajtó tele volt gumicsizmában dagonyázó drukkerekkel és a sárban ragadt autókat menteni igyekvő traktorokkal. A helyzet annyira elfajult, hogy szombaton teljes parkolókat zártak be, hogy vasárnap legyen esély használni azokat, nagyjából 50 ezer drukker bejutását lehetetlenítve el. A parkolók pánikszerű leaszfaltozása sem segített.

Embed from Getty Images

A 2000-es Brit Nagydíjat az eső határozta meg, de nem a pályán 

Ami a pályán történteket illeti, ez nem az első három versenyt egyaránt megnyerő, Silverstone-ba kettős lábtörése után először visszatérő Michael Schumacher hétvégéje volt. A pole pozíciót csapattársa, Rubens Barrichello szerezte meg Heinz-Harald Frentzen, Mika Häkkinen és David Coulthard előtt, míg a Ferrari világbajnoka ötödik lett.

A száraz pályán futott versenyt végül Coulthard nyerte csapattársa előtt, a rajtnál a 8. helyre visszaeső Schumacher pedig feljött a harmadik helyre, amihez a hidraulikai hiba miatt búcsúzó Barrichello kiesése is kellett.

2003 – San Marinói Nagydíj

Húsz évvel ezelőtt, szintén Húsvét vasárnapján rendezték Imolában a 2003-as szezon első európai futamát, amelynek fő kérdése az volt, hogy visszatalál-e a győzelmi ösvényre Michael Schumacher és a Ferrari. A 2002-es szezont demoralizáló fölénnyel megnyerő maranellóiak három verseny után nyeretlenek voltak, ráadásul Schumacher melbourne-i negyedik és malajziai harmadik helyén kívül pontot sem szereztek, miután Barrichello három futamból háromszor kiesett, Interlagosban pedig az autóját a vizes pályán összetörő csapattársa is csatlakozott hozzá.

A Ferrari úgy érkezett meg első hazai versenyére, hogy égető szüksége volt egy jó eredményre, miközben még mindig a tavalyi autóját használta, az F2003-GA ugyanis csak a negyedik versenyen, Barcelonában debütált. Michael Schumachernek – és természetesen öccsének, Ralfnak – ráadásul alighanem életük legnehezebb versenyhétvégéje következett, pénteken ugyanis 55 éves édesanyjuk kórházba került.

Mindkét Schumacher élete legnehezebb F1-es hétvégéjét teljesítette

Szombatra pedig nyilvánvalóvá vált, hogy nagyon nagy a baj, a Schumacher testvérek ezért aznap este magángéppel repültek Kölnbe az egy héttel korábbi otthoni elesése következményeként belső vérzéstől szenvedő, kómába esett asszonyhoz, hogy végső búcsút vegyenek tőle. Elisabeth Schumacher végül vasárnap, órákkal az előtt a San Marinó-i Nagydíj előtt ment el, amelyet nagyobbik fia az első, a kisebbik pedig a második helyről kezdett meg.

A rajtnál a Williams versenyzője ragadta magához a kezdeményezést, bátyja azonban tapadt rá, miközben senki sem tudta tartani a lépést a kettősükkel. A csatát végül az első bokszkiállás döntötte el: a Ferrari pilótája két körrel tovább maradt kint, amivel átugrotta az öccsét, akit később Rubens Barrichello is megelőzött, miközben a két kiállásos stratégiáját kihasználva Kimi Räikkönen mindkettejüket átugrotta.

Michael Schumacher simán nyert, mögötte a McLaren finnje lett a második, Barrichello pedig a harmadik. A parc fermében mindenki az ötszörös világbajnokot figyelte, amint könnyes szemekkel kászálódott ki a Ferrariból, majd a szokásos ünneplés helyett Barrichello vállára hajtott a fejét, végül pedig Jean Todt kísérte őt el az arcát a sisak résén át pásztázó kamerák kereszttüze elől.

Ez volt Schumacher legszomorúbb győzelme

Sokan arra számítottak, hogy Schumacher nem fog felállni a dobogóra, ám minden erejét összeszedve végigcsinálta a díjátadót (a pezsgőzés természetesen elmaradt), a verseny utáni sajtótájékoztatóra viszont már Todt ült be helyette.

„Az anyukám imádott a versenypályán lenni. Imádta, amikor gokartoztunk otthon, a régi pályán. Azt akarta volna, hogy versenyezzünk ma, ebben biztos vagyok” – állt az édesanyját és a Ferrari F2002-est is győzelemmel búcsúztató Schumacher által kiadott futam utáni közleményben.

2010 – Maláj Nagydíj

Sebastian Vettel első világbajnoki évében szintén versenyzett a mezőny Húsvét vasárnapján, méghozzá Sepangban. A győzelem szempontjából nem túl eseménydús nagydíj tükörsima Red Bull kettős győzelmet hozott, méghozzá Vettel vezérletével, akit Bahreinben és Ausztráliában is a technika ördöge fosztott meg az első helytől. Mögötte Mark Webber lett a második, a Mercedes F1-es visszatérésének első dobogóját begyűjtő Nico Rosberg pedig a harmadik.

Hátrébb Lewis Hamilton, Felipe Massa, Jenson Button és Fernando Alonso azonban szolgáltatta az izgalmakat, lévén mind a négyen a 16. helynél hátrébbról rajtoltak, miután az időmérő első szakaszában kibabrált velük az eső.

Hamilton végül a 20.-ról a hatodik, Massa a 21.-ről a hetedik, Button pedig a 17.-ről a nyolcadik helyre jött fel, míg a 19. helyről rajtoló Alonsót motorhiba fosztotta meg a pontszerzéstől.

 

Sebastian Vettel, Mark Webber, Red Bull Racing, Maláj Nagydíj, 2010, rajt
Vettel és Webber már a rajtnál az élen haladt, majd ott is maradt  Fotó: Paul Gilham/Getty Images/Red Bull Content Pool

2017 – Bahreini Nagydíj

Legutóbb hat évvel ezelőtt láthattunk F1-es versenyt Húsvétkor, méghozzá a Bahreini Nagydíjat. A jelentősen megváltoztatott aerodinamikai szabályokat kihasználva a Ferrari feltámadt a nyeretlen 2016-os év után, és Ausztráliában győzelemmel indította a szezont, majd Kínában a Mercedes és Lewis Hamilton visszavágott, így a várhatóan a világbajnoki címért meccselő két pilóta 1-1-es döntetlennel várhatta az idény harmadik futamát.

A pole pozíciót azonban nem kettejük közül valaki, hanem a 2016 végén váratlanul visszavonuló Nico Rosberg helyére a Williamstől szerződtetett Valtteri Bottas szerezte meg, ami nem mellesleg a finn pilóta első pole-ja volt a Forma-1-ben. Hamilton indulhatott mellőle, ám rögtön az első kanyarban pozíciót veszített Vettellel szemben. A négyszeres világbajnok az első bokszkiállás alkalmával aztán Bottast is megelőzte, majd miután kivédekezte a Mercedes támadásait a biztonsági autós újraindításnál, meg sem állt a győzelemig. A Bottast később szintén megelőző Hamilton több mint 6 másodperccel ért célba mögötte.

Vettel megnyeri a 2017-es Bahreini Nagydíjat:

Friss