A Red Bull szerint akár hat istálló is túlléphette a 2022-es költségplafont. Eközben az F1 elnök-vezérigazgatója ideges az idei pénzügyi vizsgálat miatt.
Nem zárható ki, hogy az idén is lesz vagy lesznek olyan istállók a Forma-1-ben, amelyek túllépik a 2021-ben bevezetett, tavaly a Red Bull által elsőként és egyedüliként megszegett költségplafont. Az energiaitalos istálló 2,2 millió dollárral lépte túl a keretösszeget, amiért 7 millió dolláros büntetést és az aerodinamikai fejlesztésre fordítható idejének 10%-os csökkentését kapta büntetésül.
Több rivális szerint ez igencsak enyhe szankció volt, sokan pedig már előre látni vélték, hogy ezek után egyes istállók fittyet hánynak majd a szabályokra, és az esetleges előnyök kiaknázásának érdekében nem riadnak vissza attól, hogy kis mértékben a határérték fölé menjenek.
Hiába büntették meg, a Red Bull folytatja a trükközést a költségplafonnal?
Mindez természetesen nagyon rossz fényt vetne a Forma-1-re, amivel Stefano Domenicali, a sportág elnök-vezérigazgatója is tisztában van. „Több mint ideges vagyok – nyilatkozta a Sky Sports-nak. – Meglehetősen biztos vagyok benne, hogy már mindenki érti, milyen hatásai vannak egy szabályszegésnek, és teljességgel egyetértek azzal, hogy most már mindenki nagyon figyelni fog erre. Szerintem főként a [sportág] hitelessége miatt van ez a figyelem, és hogy leellenőrizzék, mindenki tiszteletben tartja a szabályt. Ezt inkább előbb kell megtenni, mint később.”
Domenicali utolsó mondatával arra célzott, hogy tavaly csak október elején röppentek fel az első hírek arról, hogy egy vagy két istálló szabályt szeghetett, és csak a hónap végére született meg a megállapodás a Red Bull és az FIA között. Mindez azt jelentette, hogy a 2022-es szezon végéhez közeledve nemcsak annak az idénynek, hanem az előzőnek a végeredménye is kérdésessé vált.
Ezt szeretné most elkerülni az F1 azzal, hogy a csapatok által az idén március 31-ig leadott pénzügyi jelentéseket az FIA ennél rövidebb idő alatt megvizsgálja.
„Egyeztetünk, és az FIA dolga biztosítani, hogy az ellenőrzés és a tanúsítványok kiállítása sokkal előbb megtörténjen az esetleges túllépések hatásai miatt. Rendesen és a lehető legrövidebb idő alatt kell csinálni, hogy hitelesebb legyen. Látunk más sportágakat is, amelyekben véleményem szerint túl sokáig tart reagálni a pénzügyi szabályszegésekre, és ez nem jó” – mondta Domenicali.
Több csapat is szabályt szeghet?
Miközben azt gondolhatnánk, hogy az istállók nem is elsősorban a Red Bullra kiszabotthoz hasonló büntetéstől, hanem az egyéb károktól tartanak, és ezért a tavalyi botrányt látva különösen odafigyeltek arra, hogy ne költekezzenek túl, Christian Horner szerint az F1-es bizottság egyik tavalyi ülésén több istálló is kijelentette, hogy túl fogja lépni a 2022-es plafont. „Az a veszély fenyeget, hogy 2022-ben hat csapat is a költségplafon fölé mehetett. Az energiaárak exponenciálisan nőttek, de hálistennek mi védve voltunk ettől. De van esély rá, hogy számos csapat, akik közül sokan ezt az F1-es bizottság ülésén is kijelentették, át fogja lépni a költségplafont.”
Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója hozzátette: „Szerintem jelen állás szerint hat istálló van fölötte. Az inflációt ilyen mértékben nem lehetett előre kalkulálni, különösen, amikor energiaárakról van szó.”
Hogy a Red Bull ezen csapatok között van-e, Horner azt mondta az idei év elején az Auto Motor und Sportnak, hogy „soha nincs 100%-os bizonyosság”, majd hozzátette, hogy „magabiztosak vagyunk azt illetően, hogy kényelmesen a plafon alatt maradtunk 2022-ben.”
„A fejlesztésre fordított összeg és különösen a töréskár jelentősen kevesebb volt, mint a két ellenfelünknek, de nyilván amíg nem kapjuk meg a tanúsítványokat, semmi sem 100%. De nagyon meg lennék lepve, ha nem lennénk teljes mértékben alatta” – mondta a csapatfőnök, aki ugyanígy vélekedett a 2021-es szabályszegésük előtt is.
Hogy mikorra derülhet ki, hogy ki nem tartotta be a szabályokat tavaly, arra Horner azt mondta, hogy a június-júliusi időszak reális időpont lehet.