2024. április 27. 03:57

KezdőlapF1Hiába büntették meg, a Red Bull folytatja a trükközést a költségplafonnal?

Hiába büntették meg, a Red Bull folytatja a trükközést a költségplafonnal?

-

Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke szerint a nagycsapatok továbbra is azon munkálkodnak, hogy szembemenjenek a mezőnyt kiegyenlíteni hivatott költségplafon szellemiségével.

A Red Bullt tavaly 7 millió dollárra büntették és 10%-al csökkentették az aerodinamikai tesztelésre fordítható idejét azért, mert 2021-ben túllépte a költségplafont. Noha az FIA hangsúlyozta, a szabályszegés nem volt szándékos, és a Red Bull nem csalni akart, Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke azt állítja, hogy a nagyobb istállók a precedenst teremtő büntetés ellenére továbbra is a pénzügyi szabályok kiskapuit keresik, hogy így jussanak előnyhöz.

Mielőtt a 2021-es szezontól életbe lépett a költségplafon, a nagy hármasnak, a Red Bullnak, a Mercedesnek és a Ferrarinak kellett a legnagyobb mértékű átszervezéseket végrehajtania, amibe leépítések is beletartoztak. Az alkalmazottaik egy részét azonban kirúgás helyett áthelyezték máshová. Az Alpine-nak a méretéből adódóan nem kellett ilyesmit tennie, ami egy ideig mindenképpen előnyt jelentett neki, Szafnauer szerint azonban a nagyok időközben elkezdtek rájönni, hogy miként használhatják úgy az embereiket, hogy az ne vezessen túlköltéshez.

1,4 millió fontnyi étel, táppénz, az Aston Martin technikai igazgatója – ezért büntették a Red Bullt

A román származású szakember azt sugallta, hogy a nagyobb csapatok megtalálják a módját annak, hogy az alkalmazottak „ne számítsanak egy teljes személynek”, ami azt jelenti, hogy a kisebb istállók többé nem élvezik a költségplafon jelentette előnyöket. „Amikor minden csapat a megfelelő méretű lesz, elveszik ez az előny. Amit néhány nagyobb csapat most csinál, az az, hogy próbálják kiaknázni, illetve jobban értik, hogy hol vannak kiskapuk, vagy hol hajthatnak végre szervezeti változtatásokat, hogy több embert vihessenek be a plafon alá” – idézi Szafnauert a GPFans.

„Azt nézik, hogy igen, megszabadultam 100 embertől, de most újra alkalmazni akarom őket, mert képes vagyok találni olyan helyeket a költségplafon alatt, amelyeknél vagy nem számítanak teljes embernek, vagy marketingtevékenységet folytatnak, vagy bármi. Vagy a munkaidejük egy részében egy hajón dolgoznak.”

Az Alpine Szafnauer elmondása még nem tart itt, és kérdés, hogy ez-e a követendő út. Mivel a költségplafon még mindig nagyon új, akárcsak a mindenkori technikai szabályzat esetében, itt is lehet számítani rá, hogy az FIA folyamatosan tömködi majd be a lyukakat, és lecsap a kiskapukat kiaknázó csapatokra.

Persze bőven van kockázat abban, ha egyes istállók így próbálják meg kijátszani a korlátozásokat, elég csak a Red Bull tavalyi büntetését megnézni. De miként a technikai szabályok esetében is örökérvényű az, hogy ha valaki nem csap le a kínálkozó kiskapura, akkor más megteszi helyette és előnybe kerül, a pénzügyi szabályozás terén is ugyanez a helyzet.

A Ferrari elmagyarázta, miért nem ér szinte semmit a Red Bullra kiszabott büntetés

Friss