Kétségtelen, hogy Michael Schumacher hibázott a 2006-os Monacói Nagydíj időmérő edzésén, ami alól semmi sem menti fel, de lehet, hogy Ross Brawn, a Ferrari akkori technikai igazgatójának megjegyzése vezetett mindehhez? A hétszeres világbajnok akkor nem, később viszont elismerte a szándékosságot, ami Brawn szerint elkerülhető lett volna, ha tudatosítja pilótájában, hogy nem kell a pole ahhoz, hogy megnyerje a versenyt.
2006. május 27-én, azaz napra pontosan 17 évvel ezelőtt rendezték a 2006-os Monacói Nagydíj időmérő edzését, amelynek harmadik szakaszában Michael Schumacher elkövette hírhedt leparkolását a Rascasse-kanyarban. A pontversenyben Fernando Alonsóval szemben 15 pontos hátrányban (ez akkor másfél futamgyőzelemnek felelt meg) levő hétszeres világbajnok az első próbálkozások után 64 ezredmásodperces előnnyel állt az élen a spanyol előtt a harmadik szakaszban, de az utolsó mért körében nem állt jól a szénája, végül pedig be sem fejezte azt, mert saját elmondása szerint hibázott az utolsó előtti kanyarban.
Tény, hogy Schumacher blokkolta a jobb első kerekét a Rascasse-ban, majd ellenkormányzáshoz hasonló mozdulatokat tett, végül pedig megállt a külső korlát előtt. A Ferrarija félig rálógott az ideális ívre, így a mögötte érkezők pusztán emiatt is időt veszítettek volna, de mivel lengették a sárga zászlókat, amúgy sem javíthattak az idejükön, így a német versenyző megtarthatta a pole pozíciót.
Remember Michael Schumacher’s 2006 Rascasse antics? Read on… http://t.co/5OqCIbBElP #MonacoGP pic.twitter.com/4f0MwdC0En
— Formula 1 (@F1) May 22, 2015
Pályabírók tolják vissza Schumachert a bokszba a parkolás után
De persze nem úszta meg ennyivel, hiszen rögtön felbolydult a paddock, az 1982-es világbajnok Keke Rosberg (akinek fia 2014-ben hasonló trükközéssel tartotta meg a pole-t Lewis Hamilton előtt, csak ő nem kapott érte büntetést) például egyenesen odáig ment, hogy „közönséges csalónak” nevezte Schumachert, akinek szerinte nincs helye a Forma-1-ben.
A hétszeres világbajnok természetesen kitartott amellett, hogy egyszerűen csak hibázott, miközben Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke rögtön kerek-perec kijelentette, hogy Schumacher csalt. Ugyanígy vélekedett Jarno Trulli is, míg Jacques Villeneuve azt mondta: „Ha ez az első versenye lenne, akkor beszélhetnénk rontásról, de nem az volt, és ez nem is az első versenye, olyannyira, hogy egy hétszeres világbajnokról van szó. Hogy csalt-e? Igen.”
Schumachert végül a felügyelők is bűnösnek találták és bokszutcai rajtra kárhoztatták, ahonnan végül az ötödik helyig zárkózott fel, miközben Alonso nyert.
"Just ran out of road" – Schumacher after #MonacoGP qualifying in 2006. Full story & video >> http://t.co/qdIemiD5Nq pic.twitter.com/J3E0pC1jMv
— Formula 1 (@F1) May 18, 2015
A Ferrari sem értette
A büntetés ellenére a Ferrari nyilvánosan kiállt Schumacher mellett az eset után, és Ross Brawn technikai igazgató is vezetői hibáról beszélt, míg Luca Colajanni, a Scuderia csapatfőnöke azt mondta, veszélyes precedenst teremt az FIA, mert innentől kezdve a vezetői hibákat is büntetni kell. Brawn azonban évekkel később a Beyond the Grid podcastban már sokkal nyíltabban beszélt az esetről, és bevallotta, már akkor is tudta, hogy Schumacher szándékosan parkolt le.
„Monaco egy hülye manőver volt, nem is igazán értem – mondta a Schumacherrel együtt a Ferraritól 2006 végén távozó szakember. – Ott is nagy volt a frusztráció, mert tudtuk, hogy valószínűleg nem leszünk pole pozícióban, de közben nagyon gyors autónk volt, és nagyszerű stratégiánk a versenyre. Ami miatt ostorozom magam, hogy világosabbá kellett volna tennem a számára, hogy nincs rajta nyomás amiatt, hogy megszerezze a pole pozíciót. Olyasmit tett, amit nem lett volna szabad megtennie, efelől nincs kétség, szerintem nem is volt rá soha mentsége. Azonban egy 306 versenyen át tartó pályafutás során három incidens egy százaléknál is kisebb aberrációs ráta, miközben az ember minden versenyen a rivaldafényben van” – utalt Schumacher 1994-es ausztráliai és 1997-es jerezi húzására.
Brawn a Sky Sports „The Race to Perfection” című dokumentumfilm-sorozatában is beszélt a történtekről és „rövidzárlatként” jellemezte az esetet.
„Michael alkalmanként tévútra tévedt. Olyan dolgokat tett, amelyekre nincs logikus magyarázat. Benne volt ez az elképesztő versenyszellem, ami hajtotta őt. Ez pedig néha rövidzárlatot eredményezett” – mondta az azóta visszavonult szakember, aki könyvében azt is megjegyezte, hogy Schumacher „pocsék” munkát végzett, mert össze kellett volna törnie a Ferrarit, és akkor senki sem gyanakodott volna.
Schumacher később beismerte, hogy tényleg csalt
Sokan már 17 évvel ezelőtt is habzó szájjal verték az asztalt, hogy Schumacher súlyosabb büntetést érdemelt volna, de érdekes módon a sarkos véleménynyilvánítástól pályafutása során soha meg nem riadó Fernando Alonso akkor és azóta is nagyon diplomatikusan nyilatkozott az esetről. A Schumachert többször is karrierje legkeményebb ellenfelének tartó és nagyon tisztelő spanyol 2019-ben, az F1 által a német pilóta 50. születésnapja alkalmából készített videóban is beszélt a 2006-os monacói időmérőről, és elmondta, nem tudta 100%-ig, hogy riválisa szándékosan szabotálta-e a kvalifikációt.
„Nagy volt a feszültség. Nem tudom, hogy szándékosan csinálta-e, vagy nem. Nyilvánvalóan abban a helyzetben az ember a saját érdekeit nézte, a bajnokságért harcolva ki kellett használni egy ahhoz hasonló gyenge pillanatot és megpróbálni erős pszichológiai hadviselést folytatva nagyon egyértelművé tenni a helyzetet. Megpróbáltunk nagyon mélyre menni ebben és kihasználni a dolgot úgy, hogy nagyon rossz cselekedetként tüntettük fel még akkor is, ha nem tudtuk, hogy az volt-e vagy sem” – ismerte be.
Utólag viszont teljesen világos, hogy az volt, még akkor is, ha Schumacher vélhetően nem előre kitervelten követte el. Felipe Massa, a német pilóta akkori csapattársa a fentebb említet Sky Sports-dokumentumfilmben ugyanis arról beszélt, hogy Schumacher később beismerte neki a szándékosságot. A maranellóiaknál abban az évben bemutatkozó brazil ráadásul döbbenetes módon azt állította, hogy az egész dolgot Brawn felvetése idézte elő.
„A csapatmegbeszélésen szóba került az időmérő. Akkoriban két szett gumit kaptunk, Michael pedig valami olyasmit mondott, hogy »Ha egyből gyorsabbak leszünk, utána pedig kiállunk a második szettért…«, mire Ross közbeszólt, hogy »Talán előidézhetünk egy sárga zászlót.« Én erre azt mondtam, hogy »Nyilván vicceltek, ez nem komoly, csak vicc«” – emlékezett vissza Massa.
Lehet, hogy csak vicc volt, és Brawn sem gondolta komolyan, Schumacher fejében viszont alighanem szöget ütött a gondolat, hiszen később előidézte a sárga zászlókat.
„Pontosan az történt [amiről korábban beszéltek], Michael végül megcsinálta, ami előtte csak viccnek tűnt – mondta Massa, majd elárulta, hogy Schumacher eleinte neki is tagadta a szándékosságot, de később beismerte azt. – Emlékszem, hogy azt mondtam a megbeszélésen, »Nem hiszem el, hogy megcsinálta«. De megcsinálta, majd képtelen volt beismerni a szándékosságot. Egy évbe telt beismernie nekem, hogy szándékosan tette. Egy évbe. Azt mondtam neki, hogy »Hogy tehetted ezt?«. Mindez megmutatja, hogy az életben mindenki hibázik. Ez egyértelműen hiba volt tőle.”
Azóta pedig legalább két ilyen hibát láthattunk, hiszen Rosberg felettébb gyanús 2014-es esete után tavaly Sergio Pérez csapta falhoz a Red Bullt azért, hogy Max Verstappen ne előzhesse meg. Noha ebben az esetben sem ismerte be senki a szándékosságot, sőt, a felügyelők sem vizsgálták a történteket, a napnál is világosabb, hogy a mexikói versenyző direkt tette, amit tett.