Max Verstappen és Fernando Alonso is támogatná, ha a jelenlegi autókkal nem olyan lenne a lassabb kanyarokban versenyezni, mintha hajót vezetnének, de hogy ez megvalósítható-e, azzal kapcsolatban mindkettejüknek vannak kételyei.
Visszatérő téma napjaink Forma-1-ében az autók elszabadult tömege, hiszen a jelenlegi, versenyző nélkül 798 kg minimumsúlyú kocsik a sportág valaha volt legnehezebbjei, mintegy 200 kilóval nehezebbek, mint 15 évvel ezelőtt (2008-ban 585 kg volt a minimum). Ez főként a hibrid-rendszernek és a folyamatosan szigorodó biztonsági előírásoknak, na meg a tavaly bevezetett 18 colos felniknek köszönhető. Ám ettől még a pilóták visszasírják a könnyebb, agilisabb versenygépeket, amelyeket elsősorban a lassabb kanyarokban volt élvezetesebb vezetni.
Az FIA és az F1 pedig hallja a panaszokat, éppen ezért igyekszik a 2026-ban érkező következő szabályváltozás alkalmával olyan szabályokat hozni, amelyekkel csökkenhet a súly. „Az egyik dolog, amit látni szeretnék, az nagyon világos: könnyebb autók kellenek – nyilatkozta Mohammed bin Szulajm FIA-elnök a Motorsportnak. – Szerintem az jobb lenne. Én is a motorsportból jövök, ahol a könnyebb autók biztonságosabbak, és nem is kell nekik annyi üzemanyag. Nehéz lesz ezt elérni, de mindenki ezt akarja, úgyhogy én is ezt szorgalmazom, mert a raliból érkezem, ahol semmi nem rosszabb egy nehéz autónál.”
Az FIA elnökének álláspontját osztja Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója is, aki szerint szintén nem illeszkedik az F1 természetéhez, hogy folyamatosan nő az autók súlya, ezért a jövőre nézve erről beszélni kell. Több pilóta, köztük Max Verstappen ugyanakkor meglehetősen szkeptikus azt illetően, hogy lehetséges a súlycsökkentés.
„Őszintén szólva kissé valószerűtlen elérni ezt, mert akkor most sem kellene ilyen nehezeknek lenniük, nem igaz? – idézi az Autosport a címvédőt. – 2026-ban a nagyobb akkumulátorral (száműzik az MGU-H-t és megnő az MGU-K szerepe – a szerk.) az erőforrások sokkal nehezebbek lesznek, úgyhogy nem vagyok benne biztos, hogy ez a jó irányba tart. Ugyanakkor mindig a könnyebb autók mellett leszek, mert a 2021-es kocsit is jobban élveztem a mostaninál azért, mert agilisabb volt. Alacsony sebességnél a mostani kocsi kicsit olyan, mint egy hajó.”
Az F1-ben 22 évvel ezelőtt bemutatkozó, 600 kg-os autókkal versenyezni kezdő Fernando Alonso szintén támogatná a súlycsökkentést, szerinte ugyanakkor nem is ez, hanem az autók megnövekedett mérete jelenti a fő problémát, hiszen a mostani kocsik két méter szélesek és akár 5,63 méter hosszúak is lehetnek.
Alonso 2001-ben a Minardival
„Szerintem inkább a méret nehezíti meg kicsit a dolgokat, és nem a súly. A versenyek első néhány kanyarjában pusztán a mérete és nem a súlya miatt nehéz pozícionálni az autót. De igen, szerintem is nehéz lesz jelentős mértékben csökkenteni a súlyon, mert a hibrid erőforrások mindig nehezebbek lesznek a normál motoroknál, és ezeken az autók jóval biztonságosabbak is – ecsetelte az Aston Martin veteránja a Kanadai Nagydíjon. – Tudom, hogy szeretnének ebbe az irányba menni, úgyhogy várjuk ki, mit tudnak tenni, mert az ilyen változtatást mindig üdvözölni fogjuk, mivel mindig élvezetesebb könnyebb autókat vezetni. Végső soron viszont szerintem inkább a méret nehezíti meg a versenyzést.”