2024. május 04. 23:36

KezdőlapF1Korán örültek a pilóták, mégsem jár a kedvükben az F1

Korán örültek a pilóták, mégsem jár a kedvükben az F1

-

A korábban közzétett technikai szabályok alapján 15 év után először csökkenhetett volna az autók minimumsúlya egyik évről a másikra, ám ez végül nem valósult meg. Ugyanakkor a végleges megoldás is egyértelmű előrelépés az eddigi trendhez képest.

A pilóták és a szurkolók által is gyakran emlegetett téma az F1-es autók tömege. A versenyzők többsége azt szeretné, ha a versenygépek minél könnyebbek lennének, hiszen ebben az esetben élvezetesebb a vezetni a gyorsabb, fordulékonyabb kocsikat. Ami pedig a rajongókat illeti, általában ők is azt szeretnék látni, hogy a lehető leggyorsabb autók küzdjenek meg egymással a csúcskategóriában.

Az elmúlt másfél évtized azonban nem nekik kedvezett. 2007-ben lépett érvénybe az a szabály, hogy az autó és a versenyző együttes tömege nem lehetett alacsonyabb 605 kilogrammnál. Innentől kezdve pedig majdnem minden évben nőtt a minimumsúly, ami tavaly már 798 kg volt. Könnyen kiszámolható, hogy a vizsgált időszakban ez idényről idényre 12,87 kg-os átlagos növekedést jelentett.

Az elmúlt évtizedben azonban ennél is rosszabb volt a helyzet, legalábbis a pilóták megítélése szerint: 2013-tól 2022-ig idényről idényre átlagosan 17,3 kg-mal emelkedett a minimumsúly. Korszak elején például hatalmas növekedés volt, hiszen 2014-ben, a turbó-hibrid motorok bevezetésének évében 642 helyett 691 kg lett az autó és a pilóta együttes minimális tömege.

Forma-1, Osztrák Nagydíj 2022, sprint, rajt
Hosszú ideje először akarták csökkenteni az autók minimumsúlyát (Fotó: Getty Images/Red Bull Content Pool)

Itt azonban még nem volt megállás, hiszen 2021-ben ez a szám már 752 volt. Ennek oka elsősorban az alkatrészek szabványosítása, a könnyű, ám drága anyagok betiltása, a biztonságot növelő eszközök bevezetése, valamint a gumik méretének növekedése volt. A tavalyi évre pedig ismét egy nagy ugrást láthattunk: eredetileg 43 kg-mal növelték volna meg a minimumsúlyt, ám mivel az előszezoni tesztek során ezt csak az Alfa Romeo érte el, a végleges szabályzatban 795 helyett 798 kg szerepelt.

Most azonban úgy tűnt, hogy megfordul a trend, hiszen az idei technikai szabályzat legutóbbi, a Motorsport Világtanács által júniusban jóváhagyott változatában 796 kg volt a minimumsúly. Ez azt jelenti, hogy amióta ebben a formában mérik, először csökkent volna ez a szám, még ha csak minimálisan is. Végül azonban valószínűleg ez sem fog megvalósulni.

Az Auto Motor und Sport értesülései szerint a csapatok egyeztettek az FIA-val bizonyos szabályok megváltoztatásáról. Ennek során már új számok kerültek elő: először 797, majd 799 kilogrammra mentek fel, végül január közepén állítólag 798-ban állapodtak meg. Ez megegyezik a tavalyi limittel, vagyis idén sem jött össze a minimális súly csökkentése. Ennek hátterében a hírek szerint a Pirelli új első abroncsai vannak, amelyek valamivel nagyobb méretűek a tavalyiaknál.

Ettől még persze így is van előrelépés, hiszen az sem mostanában fordult elő utoljára, hogy ne nőtt volna az autó minimális súlya. Ha elfogadjuk, hogy a lassulás mértéke a sokszor emlegetett 3 tizedmásodperc 10 kilogrammonként, akkor ez még gyorsulásnak is felfogható. Még akkor is, ha a növekedés korábbi átlaga nyilvánvalóan torzít a jelenlegi időszakra nézve, hiszen most technikai szempontból nincsen korszakváltás a Forma-1-ben.

Friss