back to top
2024. november 22. 09:41

KezdőlapF1Michael Schumacher az öccséért aggódott, miközben óriási magyar siker született a roncsderbin

Michael Schumacher az öccséért aggódott, miközben óriási magyar siker született a roncsderbin

-

19 évvel ezelőtt szerezte meg a magyar autósport történetének első és mindmáig egyetlen F1-es pontját Baumgartner Zsolt a 2004-es USA Nagydíjon. A futamot azonban beárnyékolta Ralf Schumacher súlyos balesete, amely miatt bátyja, a versenyt megnyerő Michael nagyon aggódott az autóban ülve.

Baumgartner Zsolt már azzal is sporttörténelmet írt, hogy a sportág történetében első magyarként bemutatkozhatott a Forma–1-ben. Erre 2003-ban, pont a Hungaroringen került sor, miután a szabadedzésen Ralf Firman eltörte a lábát, a Jordan pedig őt mint tesztpilótát kérte fel a helyettesítésére. A Magyar Nagydíjon kiesett, Monzában pedig a tizenegyedik helyen ért célba, utána az ír versenyző visszatérhetett.

Embed from Getty Images

Baumgartner a 2003-as Magyar Nagydíjon debütált az F1-ben

2004-ben viszont már állandó ülést kapott a Minardinál. Az első öt hétvégéből kétszer győzte le csapattársát, Gianmaria Brunit az időmérőkön, de abból az egyik alkalommal az olasz pilóta nem vett részt a kvalifikáció második szakaszában. Ami a futamokat illeti, Baumgartner háromszor kiesett, emellett Sepangban a tizenhatodik, Imolában a tizenötödik pozícióban intették le.

Monacóban megverte Brunit, és a futamot is a magyar pilóta tudta befejezni. Mindez aznap kifejezetten nagy szó volt, hiszen a húsz rajthoz állt versenyzőből tizenegyen nem látták meg a kockás zászlót. Baumgartner a kilencedik helyet szerezte meg, vagyis épphogy lemaradt a pontszerzésről, pár héttel később viszont már a jó oldalán állt a határvonalnak.

Az Európa és a Kanadai Nagydíjon ugyan megverte Brunit az időmérőn, de az olasz versenyző az előbbi alkalommal csak a Q1-ben indult, Montrealban pedig a teljes kvalifikációt kihagyta. A versenyeken aztán előbb a tizenhatodik, majd a tizedik pozícióban ért célba, miután a Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályán a mezőny fele kiesett.

Ekkor jött a 2004. június 20-án, azaz éppen 19 évvel ezelőtt rendezett USA Nagydíj, illetve a magyar autósport-történelem. Az időmérőn több mint 8 tizeddel kikapott csapattársától, így a tizenkilencedik helyről rajtolhatott. Ezen a ponton muszáj eloszlatnunk egy közkeletű tévedést, amelyet elsősorban a Forma–1-et csak felületesen követő magyar emberek egy része hangoztat: nem arról a futamról van szó, amelyen csupán a hat, Bridgestone-abroncsokat használó versenyző indult el, azt egy évvel később 2005-ben rendezték.

Embed from Getty Images

A 2004-es USA Nagydíjon Baumgartner történelmet írt

Persze ezen a futamon sem értek célba sokkal többen. Már a felvezető kör előtt jött az első dráma, amikor Juan Pablo Montoya kiszállt az autójából, és a garázsba, a tartalékkocsihoz rohant, hogy legalább a bokszutcából elindulhasson. Ezt követően a rajt négy áldozatot követelt: Cristiano da Matta autójában gondok akadtak a váltóáttételekkel, így a 2-es kanyarban hirtelen lelassult, aminek az lett a következménye, hogy Christian Klien hátulról beleszállt, majd a balesetbe Giorgio Pantano és Felipe Massa is belekeveredett. Ahogyan Bruni is, akit a karambolt elkerülni igyekvő Nick Heidfeld szorított le a kerékvetőre, végzetes felfüggesztés-sérülést okozva ezzel a Minardinak. Ironikus módon az érintettek közül egyedül a bajt előidéző Da Matta tudott továbbmenni.

A 9. kör elején az egyébként remekül rajtoló Fernando Alonso jobb hátsó gumija kapott defektet, és bár a spanyol versenyző megúszta a nagy balesetet, az autó eleje így is összetört. Szűk két körrel később viszont ennél sokkal súlyosabb bukás történt: az akkori versenynaptár egyetlen döntött kanyarjában Ralf Schumacher abroncsa szintén megadta magát, és a Williams versenyzője óriási sebességgel csapódott bele a falba. (A közvetítésben egyébként először tévedésből Baumgartner nevét írták ki, utána helyesbítettek.)

A német versenyző másodpercekig mozdulatlanul ült az autóban, és ugyan magánál volt, de nem tudott beszélni a rádión, mert az tönkrement az ütközés következtében. Miután hosszas várakozás után megkezdődött a mentés, meglehetősen sokáig tartott, amire a hatszoros futamgyőztest ki tudták venni az autóból. Bátyjának, a versenyt vezető Michael Schumachernek érthető módon nem voltak jó érzései.

„Ekkor aggódtam a legjobban, amikor láttam, hogy Ralf annyira sokáig ül az autóban. Azt mondtam [magamban], hogy »kérem, kérem, csak ne valami rossz legyen!« – nyilatkozta később a hetedik vb-címe felé menetelő pilóta, majd hozzátette, a Ferrarinál próbálták megnyugtatni őt, de nem sok sikerrel. – Azt mondták nekem, hogy minden rendben van, de hallottam már ilyet korábban, és a dolgok [akkor] másképpen alakultak.”

Az idősebbik Schumacher azt is hozzátette, hogy ha nincs biztonsági autó, aligha tudott volna normálisan versenyezni. Miután célba ért, megnyugtató híreket kapott, legalábbis a körülményekhez képest: öccse nem volt életveszélyben, „csupán” agyrázkódást szenvedett, és két helyen is kisebb törést fedeztek fel a gerincében a 78 G-s becsapódás következtében. A sérülés miatt hat futamot kellett kihagynia.

Embed from Getty Images

Ralf Schumacher óriási balesetet szenvedett

A Safety Car-fázis alatt Da Matta autója végleg megadta magát, és később is folyamatosan hullattak el a mezőny tagjai. Jenson Button váltó-, Heidfeld motorhiba miatt esett ki, Montoyát pedig kizárták, mivel a szabályok szerint túlságosan későn ült át a tartalékautóba. Miután Mark Webber Jaguarja olajszivárgás miatt szintén felmondta a szolgálatot, már csak kilencen voltak versenyben.

8 körrel a vége előtt aztán Giancarlo Fisichella Sauberje is lelassult, miután a hidraulika meghibásodott. Az olasz versenyző még megtett néhány kört, mielőtt kigurult a bokszba, és feladta a futamot. Mindez azt jelentette, hogy a győztes Schumacherhez képest 3 kör hátrányban lévő Baumgartnert nyolcadikként intették le, így megszerezte a magyar autósport első és máig egyetlen pontját. Mindez a Minardinak is sokat jelentett, hiszen a faenzai alakulat szűk két év után először zárt pontszerző pozícióban. Ráadásul, ha a számításból kivesszük a már említett egy évvel későbbi botrányos indianapolisi futamot, ez volt a csapat történetének utolsó pontszerzése.

Baumgartner ezt követően még kilenc futamot teljesített, amiből ötöt fejezett be, kivétel nélkül a tizenötödik vagy a tizenhatodik helyen. A következő évre aztán nem kapott új szerződést, így Forma–1-es pályafutása a 2004-es szezon végén befejeződött. Bár az USA Nagydíjon elért eredményéhez nyilvánvalóan hatalmas szerencse kellett, azt már senki nem veheti el tőle, hogy ő az első és máig egyetlen magyar F1-es pontszerző.

Friss