back to top
2024. november 25. 10:44

KezdőlapF1Feltámadt a Williams, vagy más áll az F1 második legsikeresebb csapatának szereplése...

Feltámadt a Williams, vagy más áll az F1 második legsikeresebb csapatának szereplése mögött?

-

A Williams volt a Brit Nagydíj első napjának meglepetéscsapata, de mivel csak szabadedzéseken villogtak, felmerül a gyanú, hogy direkt erre hajtottak. De nem.

Természetesen szabadedzésről lévén szó elhamarkodott lenni kijelenteni még akár csak azt is, hogy a Williams megérkezett a középmezőny elejére, de az, hogy Alex Albon az első és a második silverstone-i szabadedzést is a legjobb háromban zárta – Logan Sargeant pedig ötödik lett a második gyakorláson –, mindenképpen meglepő eredmény, lévén mindkét tréning teljesen száraz körülmények között zajlott.

Sainz és egy váratlanul szárnyaló pilóta miatt várhatjuk izgatottan a Brit Nagydíj folytatását

Az első szabadedzésen persze még mondhattuk, hogy Albon későre hagyta a lágy gumis körét, míg az élmezőny több tagjának nem is tették fel a piros oldalfalú Pirelliket, a másodikon azonban már erre sem lehetett fogni a grove-iak látványos formajavulását, amit a thai-brit versenyzőtől azért 5 tizeddel elmaradó, de így is az élmezőnyben végző Sargeant szereplése is megerősített.

Hogy Albon alig több mint két tizeddel volt lassabb Verstappennél, a csapatot is meglepte. Dave Robson, a Williams járműteljesítményért felelős vezetője pedig rámutatott, hogy a Kanadai Nagydíjon, azaz két versennyel ezelőtt bevetett fejlesztési csomag is közrejátszhat a jó szereplésben.

„Meg kell néznünk az adatokat és meg kell próbálnunk megérteni azokat. Gondoltunk rá, hogy a kanadai fejlesztésekkel kicsit jobbak lehetünk itt, visszatérve egy gyors pályára, és nem hiszem, hogy mostanáig láttuk, mire képes ez a csomag” – nyilatkozta Robson az Autosportnak.

„Ausztriában annyira rövid a kör, úgyhogy nagyon könnyű hátrébb kerülni a sorrendben, ha az ember hibázik, vagy lemegy a pályáról. Az ausztriai teljesítményünk elég jó volt, de itt sokkal több kell egy jó eredményhez a nyers tempónál. Akárhogy is, jobb napunk volt, mint arra számítottunk, de meg kell értenünk, hogy miért. Szerintem a gyors kanyarokban mutatott teljesítmény az oka.”

Alex Albon, Williams, Brit Nagydíj
Fotó: Williams Racing

Robsontól megkérdezték, hogy a Williams másképp áll-e ezután a silverstone-i hétvégéhez. „Nem hiszem, hogy ez változtat bármennyit is azon, amit csinálunk, és tulajdonképpen most még fontosabb átrágni magunkat az adatokon, mint akkor, amikor nehéz pénteki napunk van. Fontosabb megérteni, hogy miért mentünk jól, és biztosítani, hogy ne rontsuk el” – felelte.

„Több szempontból is kissé meglepő volt – kezdte értékelését Albon, majd utalt rá, hogy nem mentek a szokottnál kevesebb üzemanyaggal és a motort sem tekerték fel. – Azt kell mondanom, hogy váratlan, mert nem játszadoztunk furcsa dolgokkal. Normál napunk volt, de amikor átszeltük a célvonalat, a legjobb háromban találtuk magunkat. Úgyhogy kicsit most vakarjuk a fejünket. Ugyanakkor az autó jónak érződik, már két verseny óta rajta van a fejlesztési csomag, és a szimulátorban hatékonyabbnak tűnt a gyors kanyarokban, mint a lassúakban. Az elmúlt két verseny nem kimondottan gyors pályán zajlott, úgyhogy most először láttuk, hogy milyen a csomag egy gyors helyszínen. Elég jól fest, de két lábbal a földön kell maradnunk és fokozatosan fejlődnünk.”

A thai-brit versenyző a The-Race.com-nak kifejtette, hogy a szél nagyon megnehezítette mindenkinek a dolgát, mert össze-vissza fújt, és az autó egyensúlya nemhogy kanyarról-kanyarra, de még kanyaron belül is képes volt megváltozni. Szerinte a jelek szerint ezzel ők jobban meg tudtak birkózni, mint a legtöbb rivális csapat.

Alex Albon, Williams, Brit Nagydíj
Albonnak volt miért jókedvűnek lennie Fotó: Williams Racing

„Az erős szél és a magas aszfalthőmérséklet mindenkit nehéz feladat elé állított, mindenkinél számos limitáló tényező játszott szerepet, és nem volt könnyű vezetni, de mi nem voltunk túl messze attól, ahol lennünk kell – mondta Sargeant. – Nem volt kényelmes, nehéz volt a kör során lekövetni az egyensúly változását, de a legjobbunkat nyújtottuk, hogy jó kompromisszumot találjunk a kocsival a kör legtöbb részére.”

Mivel szombatra esőt és alacsonyabb hőmérsékletet várnak, könnyen elképzelhető, hogy utóbbi miatt akkor is változnak az erőviszonyok, ha száraz marad a pálya.

A gumik is szerepet játszhatnak

Érdekes lesz megfigyelni azt is, hogy a Pirelli ettől a futamtól bevezetett, a megnövekedett terhelés miatt módosított szerkezetű abroncsain melyik csapatok fognak küszködni, és kik lesznek azok, akiknek a teljesítményére kedvezően hatnak az új gumik. Könnyen lehet, hogy a Williams formajavulásában a Pirelli által előírt szokatlanul magas minimumnyomás és a merevebb gumik is szerepet játszanak.

Mark Hughes a The-Race.comon megjelent elemzésében arról írt, hogy pénteken a gyors és középgyors kanyarokban az autók túlkormányzottabban viselkedtek, mint eddig, ami az olyan konstrukcióknak – mint például a Mercedes – , amelyek eddig is hajlamosak voltak a túlkormányzottságra, nem jött jól, de azok, amelyekre leginkább az alulkormányzottság volt a jellemző (Williams, és bizonyos mértékig a Ferrari), hirtelen életre keltek.

A szombatra várható alacsonyabb hőmérsékletek azonban csökkenthetik a túlkormányzottságot, ami a Williamsnek rossz, a Mercedesnek pedig jó hír.

Logan Sargeant, Williams, Nyck de Vries, Alpha Tauri, Brit Nagydíj
Fotó: James Sutton / LAT Images / Pirelli

Ami viszont mindenképpen bizakodásra ad okot a grove-i istállónak, az az, hogy nemcsak egy körön, hanem a második szabadedzésen teljesített megtankolt autós etapok során is jó volt a tempójuk, és Albon 10 körös kemény gumis etapja során jobb átlagot ment Alonsónál (7 kör közepeseken), Hamiltonnál (9 kör lágyakon), Sainznál (9 kör lágyakon) és Russellnél (3 kör közepeseken) is.

Ami az élmezőnyt illeti, a Red Bullnak és Verstappennek csupán hajszálnyi volt az előnye Sainz Ferrarijával szemben egy körön, de a holland pilóta és Pérez megtankolt etapos tempója már kiemelkedett a mezőnyből. Jobban teljesített több benzinnel az Aston Martin és a Mercedes is.

Friss