back to top
2024. november 25. 11:33

KezdőlapF1Aki szerint bárki képes lenne arra, amire Verstappen, érdemes elolvasnia Alonso szavait

Aki szerint bárki képes lenne arra, amire Verstappen, érdemes elolvasnia Alonso szavait

-

Max Verstappen történelmi jelentőségű szezont produkál, ám még mindig sokan vannak, akik ezt kizárólag a Red Bull idei autójának tudják be. Fernando Alonso azonban hangsúlyozta, hogy ilyen győzelmi sorozatot rendkívül nehéz összerakni.

Max Verstappen a Holland Nagydíjon óriási rekordot állított be, ugyanis zsinórban kilencedik futamgyőzelmével utolérte Sebastian Vettelt (és bizonyos számítások szerint Alberto Ascarit) a vonatkozó ranglistán. Azonban, ahogyan azt tíz évvel ezelőtt a német pilóta esetében megtapasztalhattuk, a szurkolók egy része csupán az autónak tudja be ezt a történelmi eredményt.

Ezzel kapcsolatban a többi pilótát is megkérdezték, többek között Fernando Alonsónak is válaszolnia kellett. A mezőnyből ő és Lewis Hamilton tudja a legjobban, hogy milyen a legjobb autóban ülni, ám a spanyol pilóta „csak” négy, míg a hétszeres világbajnok öt diadalig jutott zsinórban karrierjének csúcsán.

„Néha alábecsülik azt, amit Max csinál – felelte a The-Race.com kérdésére a futam utáni sajtótájékoztatón. – Bármelyik profi sportágban rendkívül nehéz ilyen domináns módon nyerni. Szóval, hogy egy szinten vagyunk-e vele… Nekünk, versenyzőknek általában nyilván nagy az önbizalmunk, úgyhogy hiszek abban, hogy én is képes vagyok jó teljesítményre. Nem tudom, hogy Lewis hogy van vele, de én igen, [ezen a ponton elmosolyodik – a szerk.], és Lewis is.”

A mezőnyből ugyanakkor többen is elmondhatják magukról, hogy vannak olyan napok, amikor megállíthatatlanok, már persze ha ezt az autó is lehetővé teszi. Tény, hogy az idei szezonban ilyet csak a Red Bull volánja mögött lehet elérni, de Alonso rávilágított arra, hogy az elmúlt időszakban Verstappen sokkal többször élt át ilyet, mint bárki más.

„Mindenkinek olyan állapotban kell [pályára] lépnie, hogy úgy érezze, kapcsolódik az autóhoz – fogalmazott. – Az olyan napokon, mint a mai, úgy éreztem, hogy a legjobb formámat hozom, és a képességeim száz százalékát nyújtom. Azonban Spában talán nem voltam azon a szinten, vagy Ausztriában vagy valahol máshol. Az ember mindig érzi, hogy van hova fejlődnie, és nem száz százalékig elégedett magával, ahogyan ma. Max mostanában gyakrabban éri el ezt a száz százalékot, mint mi, és mint bármelyik másik pilóta. Ezért dominál.”

Esőkáosz és piros zászló után Verstappennek megvan a rekord az év eddigi legjobb futamán

Persze Alonso esetében előfordul, hogy olyan kijelentéseket tesz, amelyeket aligha gondol komolyan, csak azért, hogy jobb színben tüntesse fel magát a média vagy éppen főnökei szemében. A 42 éves versenyző azonban egyrészt köztudottan jó viszonyt ápol Verstappennel, másrészt nem azt mondta, hogy a címvédő összességében jobb nála, úgyhogy ez esetben talán hihetünk neki.

A tények ugyanis valóban ezt igazolják. Verstappen teljesítménye alapján az RB19-es valóban minden idők legdominánsabb autójának tűnik, de mi a helyzet Sergio Pérezzel? A mexikói pilóta jó eséllyel szintén megnyerné a bajnokságot, ha csapattársát kivennénk a mezőnyből, de messze nem akkora fölénnyel, mint amit most látunk.

Vegyük példaként az egy évben aratott kettős győzelmek számát, amelynek rekordját a 2015-ös Mercedes tartja 12-vel. A Red Bull jelenleg 5-nél jár, és ebben az ütemben haladva nem is fogják beállítani a csúcsot, ehhez ugyanis kilenc futamon további hétre lenne szükség, ami Pérez formáját látva nem valószínű. Sőt, ha innentől kezdve minden versenyen kisajátítanák az első két pozíciót, a futamok számával arányosítva épphogy előrébb végeznének, de ebben a tekintetben persze nem a brackley-iek nyolc évvel ezelőtti teljesítménye az etalon.

Akkor tehát mégsem olyan domináns a Red Bull? Ezt nyilvánvalóan nem lehet néhány statisztikai adattal megválaszolni, és nem is témája a cikknek. Az viszont tény, hogy bár a szezonnak még nincs vége, így végső következtetést sem lehet levonni, Verstappen eddigi szezonja Michael Schumacher, Vettel és Hamilton legjobb éveit is túlszárnyalja. A brit versenyzőnek időről időre becsúszott valami gikszer, míg a 2004-es és a 2013-as idénynek csak az első, illetve második felében volt ekkora egyeduralom. Ami pedig Schumacher 2002-es idényét illeti, amellett, hogy a győzelmi aránya rosszabb, az első és a második helyek mellé egy harmadik pozíció is becsúszott Malajziában.

Tetszik vagy sem, csak a hőskorból lehet olyan szezonokkal előhozakodni, amelyek az akkori technikai feltételeket figyelembe véve egy lapon említhetőek Verstappen eddigi teljesítményével. 1952-ben Alberto Ascari a Svájci Nagydíjat kihagyta az Indy 500 miatt, ahol ugyan kiesett, de nyilvánvalóan teljesen más autókkal zajlott, mint a többi futam, hogy aztán a maradék hat versenyt megnyerje. Három évvel később Juan Manuel Fangio Monacóban technikai hiba miatt kiesett, míg Aintree-ben második lett csapattársa, Stirling Moss mögött, a többi fordulót (az Indy 500-on kívül) megnyerte. 1965-ben pedig Jim Clark mondhatta el magáról, hogy minden futamon diadalmaskodott, ahol elindult, és nem sújtott le rá műszaki hiba.

Friss