back to top
2024. május 08. 04:19

KezdőlapF1Esőkáosz és piros zászló után Verstappennek megvan a rekord az év eddigi...

Esőkáosz és piros zászló után Verstappennek megvan a rekord az év eddigi legjobb futamán

-

Max Verstappen beállította a sorozatban elért győzelmek rekordját a Holland Nagydíjon, amely egyértelműen az év eddigi legjobb versenye volt. A második helyen célba érő Fernando Alonso csúcsot döntött, míg a dobogó harmadik fokára Pierre Gasly állhatott fel, miután Sergio Pérez többször is hibázott az esővel és piros zászlóval tarkított futamon.

Az előrejelzésekkel ellentétben száraz körülmények között kezdődött a Holland Nagydíj, amelynek legfontosabb kérdése az volt, hogy Max Verstappen beállítja-e Sebastian Vettel rekordját, és megnyeri-e zsinórban kilencedik futamát. A levegő hőmérséklete 18, míg az aszfalté 30 fokos volt közvetlenül a rajt előtt.

Nagy balesetek és komoly izgalmak után Verstappen mindenkit leigázott hazai időmérőjén

A pole pozícióból a holland pilóta indulhatott, mellőle Lando Norris, a következő sorból pedig George Russell és Alexander Albon várhatta a piros lámpák kialvását. Sergio Pérez csak a hetedik, míg Lewis Hamilton a tizenharmadik helyet foglalta el. Az időmérő végeredményéhez képest annyiban változott a sorrend, hogy a tizennegyedik pozíciót megszerző Cunoda Jukit feltartás miatt három hellyel hátrasorolták, míg a tizennyolcadikként kvalifikáló Kevin Magnussen a bokszutcából rajtolt. Ami a stratégiát illeti, a közepeseken induló Hamiltonon és Nico Hülkenbergen kívül mindenki a lágy abroncsokat választotta kezdésnek.

Verstappen jól jött el, ahogyan Norris is simán megtartotta a második helyet. Egy ideig úgy tűnt, hogy mögöttük sem lesz változás, de aztán Fernando Alonso a 3-as kanyarban parádés módon előzte meg az előtte autózó párost. Mindeközben elkezdett esni az eső, és Pérez vezetésével sokan bejöttek a bokszba. A Ferrari megint elrontotta Charles Leclerc kerékcseréjét, mivel nem voltak ott az abroncsok.

Az élen autózók sokat vesztettek: Verstappen és Alonso a második körben jöttek ki, de Norris és Russell ezt még akkor sem tették meg. A kavarodás után Pérez vezetett Csou Kuan-jü és Pierre Gasly előtt, előnye pedig több mint 11 másodperc volt. Verstappen a negyedik helyre esett vissza. Mögöttük Leclerc, Alonso, Carlos Sainz, Cunoda, Magnussen és Ocon volt az első tíz sorrendje. Norris a tizenkettedik, a 4. kör végéig váró Russell a tizennyolcadik helyig esett vissza Hamilton mögé.

A 6. körben aztán Verstappen majdnem nekiment Gaslynak, de a 3-as kanyarban sikerült megelőznie, igaz, kiszorította egykori csapattársát. Egy körrel később aztán ugyanott megelőzte Csout is, és 10 másodperces hátrányban üldözőbe vette Pérezt. A címvédő rohamosan közeledett a mexikói pilótára, hiszen körönként másodperceket adott neki ebben a szakaszban.

A 9. körben Sainzcal közölték, hogy Leclerc első szárnya megsérült, így a monacói versenyző elengedte csapattársát a hatodik helyért. Ekkorra már a lágyak voltak a jobb abroncsok, amit Oscar Piastri meg is mutatott, hiszen megfutotta a futam addigi leggyorsabb körét. Többen is kiálltak, többek között a harmadik helyen autózó Csou, aki viszont lágyak helyett közepeseket kapott.

A 12. körben aztán Verstappen is kijött, pedig Pérez vezetett, így elméletileg neki járt volna a kedvezőbb stratégia. Annak tudatában pedig pláne érdekes, hogy Verstappen nem maga döntött a kiállás mellett, hanem a csapat utasította erre. A Csouval egy körben kiálló Alonso megelőzte őt, míg Gaslyt átugrotta, míg a francia és a kínai versenyző szintén helyet cserélt. Leclerc-nek kicserélték az első szárnyét, így egészen a tizenharmadik helyig esett vissza. A következő körben Pérez is kiállt, így Verstappen visszavette a vezetést. A holland versenyző 3 és fél másodperccel vezetett, míg Pérez előnye 1,7 másodperc volt Alonso előtt.

Ezt követően Sainz megelőzte Csout, majd kisvártatva Gaslyt is megtámadta. Az Alpine versenyzője sikeresen védekezett a 16. körben, utána pedig pihenhetett, ugyanis Logan Sargeant a 8-as kanyarban falnak csapta az autót. A Williams csúnyán összetört, így nem volt kérdés, hogy be kell küldeni a biztonsági autót. Ekkor Verstappen, Pérez, Alonso, Gasly, Sainz, Csou, Magnussen, Albon, Ocon és Cunoda volt az első tíz sorrendje. Gasly azonban nem lehetett boldog, ugyanis bokszutcai gyorshajtásért 5 másodpercre megbüntették.

A Safety Car a 21. kör végéig maradt a pályán, onnantól kezdve ismét Verstappen diktálhatta a tempót. Az újraindítás után Alonso Pérezhez, Sainz pedig Gaslyhoz került nagyon közel, de egyiküknek sem jött össze az előzés. és maradt a sorrend a pontszerző helyeken. Igaz, Albon megtámadta Magnussent, aki az utolsó pillanatban váltott irányt, amit a thai versenyző igencsak nehezményezett, és amiért fekete-fehér zászlót kapott.

A Haas pilótáját aztán Albon és Ocon is megelőzte, a Williams állva maradt pilótája pedig Csout kezdte el támadni. Nem is kellett neki sok, így hamarosan már a hatodik helyen találta magát. Nem sokkal később Piastri visszaelőzte Valtteri Bottast, de ez a csata csupán a tizennegyedik pozícióért zajlott.

A 26. kör elején Hamilton megelőzte Leclerc-t, és feljött a tizenkettedik helyre, míg a monacói pilóta mellett Piastri is elment. Előttük Ocon Csout, Cunoda pedig Magnussent előzte meg. Ami az élmezőnyt illeti, Verstappen előnye ekkor már több mint 3 másodperc volt, Alonso viszont DRS-távolságon belül volt Pérezhez képest.

A 28. körben Norris visszatért a pontszerző helyekre, miután megelőzte Magnussent, aki mellett Hamilton is elment. Előrébb Alonso tempója hirtelen visszaesett, és a 30. körre már 2 másodperc volt a hátránya Pérez mögött. Egy körrel később Cunoda elment Csou mellett, Hülkenberg pedig maga mögé utasította Leclerc-t a tizennegyedik helyért.

Csou hamarosan kikerült a pontszerző helyekről, ugyanis előbb Norris, majd a korábban Piastrit is megelőző Hamilton is otthagyta őt. A páros aztán Cunodát is utolérte, ám az AlphaTauri pilótája remekül tartotta magát. A 37. kör végén Csou ismét kiállt, és lágyakat kapott a közepesek helyett. Leclerc szenvedése tovább tartott, ugyanis Russell után Bottas is elment mellette, így visszaesett a tizenötödik pozícióba. Itt azonban még nem volt vége, hiszen a 41. körben az újonc Liam Lawson is maga mögé utasította, igaz, őt legalább a következő kör elején DRS-sel sikerült visszaelőznie. Azonban csak ideiglenesen, mert nem sokkal később ismét elment mellette az új-zélandi versenyző.

Ezt követően véget ért Leclerc szenvedése, a Ferrari ugyanis arra kérte, hogy parkoljon le a bokszban, mivel az autó jól láthatóan nem volt rendben. Az előtte autózó Sainz ugyanebben a körben kapott új lágyakat, így Piastri mögé, a tizenegyedik helyre esett vissza. Ezt követően Norris, majd Ocon is kiállt, előbbi a tizennegyedik, utóbbi a tizenharmadik pozícióba tért vissza.

A Sorban Albon volt a következő, a 27 éves pilóta volt az egyetlen a mezőnyben, aki addig ki sem állt. Igaz, ennek az volt a következménye, hogy nem tehetett vissza új lágyakat, hiszen nem használt esőgumit. Utána Pérez és Hamilton következett, előbbi a negyedik, utóbbi Bottas mögé a tizennegyedik helyre esett vissza. A mexikói versenyző aztán hamar nyert egy pozíciót, hiszen a következő körben Gasly is kereket cserélt, előtte pedig letöltötte a büntetését. Az Alpine versenyzője Sainz mögé, az ötödik pozícióba jött vissza.

Alonso a 48. kör végén jött ki, ám az Aston Martinról nem jött le időben a bal első gumi, aminek következtében Sainz és Cunoda is átugrotta őt. A japán pilótát hamar visszaelőzte, de honfitársával szemben több mint másfél másodpercre volt. A japán versenyzőt aztán Gasly és Russell is megelőzte, így visszaesett a hetedik helyre. Időközben Verstappen szintén meglátogatta a bokszutcát, és több mint 6 másodperces előnyben folytatta a versenyt.

Alonso aztán hamar dűlőre vitte a harmadik helyért zajló csatát, hiszen már az 52. körben elment Sainz mellett. Ekkor viszont már 13,3 másodperc volt a hátránya Pérezzel szemben, így a második hely megszerzésére nem mutatkozott sok esély. A következő kör elején Albon is megelőzte Cunodát, és tovább üldözhette Russellt. A japán pilóta egyébként az első szárny sérülésére panaszkodott.

A japán pilóta tovább szenvedett, és miután Ocon, Hamilton és a két McLaren is megelőzte, már csak a tizenkettedik helyen autózott. Előrébb Albon az 57. körben megelőzte Russellt, míg Hamilton a másik Mercedesszel Norris mellett ment el. Szintén izgalmas csatának ígérkezett Sainz és Gasly párharca, hiszen a francia pilóta DRS-távolságon belülre került a Ferrarihoz képest.

A spanyol pilóta visszaverte egykori csapattársának támadását, a másik Alpine pedig szintén sikertelen volt, csak Ocon éppen védekezésben, hiszen alulmaradt Hamiltonnal szemben. A hétszeres világbajnok ezt követően üldözőbe vehette a nála jóval lassabb Russellt. A 25 éves versenyző előbb majdnem eldobta a Mercedest, majd elengedte honfitársát.

A következő körben Gasly sikerrel járt, így feljött a negyedik helyre. Ekkor viszont ők ketten, valamint Pérez is bejött a bokszba intermediate-ekért, ám a mexikói versenyzőnek elrontották a kerékcseréjét, és rengeteget veszített vele. A következő körben aztán Verstappen, Alonso és a mezőny nagy része is jött. Pérez összességében megtartotta a második helyét, de Alonso közelebb került hozzá.

Ezt követően jött az újabb fordulat, ugyanis Pérez az első kanyarban felúszott, és rengeteget veszített. Nem sokkal később Csou ugyanott ennél is rosszabbul járt, ugyanis a falba vágta az autót, miközben Cunoda előtte csak a kavicságyba sodródott ki. A versenyirányítás innentől kezdve nem habozott, és megszakította a futamot. A sorrend ekkor az időközben esőgumira váltó Verstappen, Alonso, Pérez, Gasly, Sainz, Hamilton, Norris, Russell, Albon, Piastri, Ocon, Cunoda, Stroll, Hülkenberg, Bottas, Lawson és Magnussen volt.

A mezőny tagjai szűk háromnegyed óra múlva, 17:14-kor mentek ki újra a pályára. A versenyirányítás úgy döntött, hogy gördülőrajttal engedi újra útjukra a pilótákat, vagyis Verstappennek könnyebb dolga volt megtartania a vezetést. Ahogyan arra számítani lehetett, a megmaradt versenyzők mindegyike intermediate-eken ment pályára.

A mezőny két kört tett meg a biztonsági autó mögött, így a 66. kör végén folytatódhatott a versenyzés. Alonso közel került Verstappenhez az 1-es kanyarban, de nem tudott érdemi támadást intézni a címvédő ellen. Pérez maradt a harmadik, de bokszutcai gyorshajtás miatt 5 másodperccel megbüntették. Mögöttük Russell megelőzte Norrist, de aztán a bokszba hajtott, miután defektet kapott.

A hátralévő körökben nem volt kérdés, hogy Verstappen megnyeri a futamot, így beállította Vettel rekordját, mögötte pedig Alonso ért célba. Pérez csupán egy pozíciót veszített a büntetése miatt Gaslyval szemben, aki Alpine-versenyzőként először állhatott fel a dobogóra. Hamilton nem tudta megelőzni Sainzot az ötödik helyért, mögöttük pedig Norris, Albon, Piastri és Ocon lett az első tíz sorrendje.

Alonso szintén rekordot döntött, ugyanis még száraz körülmények között ő futotta meg a leggyorsabb kört. Mindez azt jelenti, hogy a 2003-as Kanadai Nagydíjon megfutott első és eddigi utolsó leggyorsabb köre között 386 futamot rendeztek, illetve 20 év és 73 nap telt el azóta. Eddig mindkét tekintetben Schumacher tartotta a csúcsot 339 versennyel, valamint 19 évvel és 327 nappal.

A Holland Nagydíj végeredménye

Friss