back to top
2024. július 15. 15:46

KezdőlapF1Nagy balesetek és komoly izgalmak után Verstappen mindenkit leigázott hazai időmérőjén

Nagy balesetek és komoly izgalmak után Verstappen mindenkit leigázott hazai időmérőjén

-

Fordulatos időmérő edzésen van túl az F1 mezőnye Hollandiában. Egy ideig úgy tűnt, hogy Max Verstappen verhető lesz, de a címvédő végül robbantott és mindenkit állva hagyott.

Noha a 3. szabadedzés és az időmérő között rendezett Forma-2-es futam szakadó esőben zajlott, és a mostoha körülmények miatt végül be sem tudták fejezni, az F1-es időmérő kezdetére kisütött a nap, a pálya pedig rohamos száradásnak indult. Ezért az utolsó gyakorlással ellentétben itt már nem is volt szükség a kék oldalfalú esőgumikra, és a teljes mezőny intermediate abroncsokon kezdte meg a Q1-et.

Hogy a körülmények ennek ellenére semmivel sem lettek könnyebbek, rögtön több kicsúszás is mutatta: Alex Albon a 11-es kanyar, Nico Hülkenberg és Max Verstappen pedig az egyes kanyar kavicságyán szánkázott át. A hiba után a holland frusztráltan rádiózott, mert nem értette, mi van az autójával, annyira csúszkált, de aztán látszólag rendbejött, és át is vette a vezetést.

Verstappen a kavicságyban kezdett:

Ennek azonban ebben a szakaszban még semmi jelentősége nem volt, mert szó szerint nem volt olyan kör, amellyel az azt teljesítő versenyző ne javított volna. 7 perccel a vége előtt Russell, Piastri, Pérez, Norris, Alonso, Albon, Verstappen volt a sorrend az első 7-ben, de másodpercekkel később a McLaren britje javított és 6 tizedes előnnyel átvette a vezetést, hogy közvetlenül ezután csapattársa 0,180 másodperccel őt is lenyomja. De Piastri királysága is pünkösdi volt, hiszen jött Verstappen és 1:21.230-cal az élre állt.

A hajrára viszont elkezdték feltenni a csapatok az új intermediate gumikat, amelyek értelemszerűen sokkal gyorsabbak voltak a kopottaknál. Ezt elsőként Alex Albon mutatta be, és Verstappent 0,291 másodperccel megelőzve besorolt az első helyre. Nem mindenki élt azonban a lehetőséggel, és többen is kint maradtak kopott intereken, miközben 3 perccel a vége előtt rákezdett az eső.

Ez majdnem kibabrált Charles Leclerc-rel, aki a kiesőzónában futott neki az utolsó gyorskörének, és szemmel láthatóan küzdött a tapadás megtalálásával az egyre vizesebb pályán, de végül 0,048 másodperccel sikerült megelőznie Csou Kuan-jüt, így a 14. helyen továbbment. De azért a levezető körében megfedte a csapatot, amiért nem megfelelő stratégiát alkalmaztak a Q1-ben, és mérnöke lelkére kötötte, hogy a folytatásban csakis a forgalomra figyeljenek.

Sainz a bokszból kiérve véletlenül leszorította a lassú körön érkező Piastrit. A felügyelők ezt, illetve azt is utólag vizsgálják, hogy Stroll feltartotta-e Hamiltont:

Leclerc nagy hajrájának köszönhetően Csou végül a 16. helyen kiesett, mögötte pedig Ocon (ő nem váltott új gumira), Magnussen, Bottas és Lawson volt a búcsúzók további sorrendje. Az új-zélandi újoncnak szemmel láthatóan nagyon mélyvíz volt ez, Bottastól is több mint 1 másodperccel maradt el (miközben a finn hátránya a Q1-et megnyerő Albonhoz képest 1,3 másodperc volt), Cunodától pedig több mint 1,6 másodpercet kapott.

A Q1 végeredménye

A Q2-ben tovább javult a pálya állapota, úgyhogy folytatódott a pingpongozás a köridőkkel. Hat perccel a vége előtt Verstappen vezetett Norris, Hamilton, Piastri, Albon, Russell, Leclerc, Stroll, Alonso és Sargeant előtt, miközben sem Pérez, sem Sainz nem fért oda az első tízbe.

A hajrában Verstappen javított, majd ugyanígy tett Pérez is új intereken, de több mint 9 tizedet kapott a csapattársától, akit Albon árazott be nem sokkal később, amikor szintén új gumin meg tudta előzni a Q2-t is egy szettel végigcsináló kétszeres világbajnokot. De korántsem volt vége, sőt! Pérez jött egy jobb kört, amire nagy szüksége volt, mögötte Hamilton viszont nem tudott olyan jó időt autózni, és már a köre befejezésekor látszott, hogy bizony bajban lehet.

Végül lett is, mert annyian javítottak, hogy egészen a 13. helyig csúszott vissza, így csak Cunodát és Hülkenberget tudta megelőzni a második szakaszban. Verstappen a végén 1:18.856-ot repesztett, amivel több mint fél másodpercet vert a második helyezett Piastrira, és 0,007 másodperccel többet a Williamsben szárnyaló Albonra. A grove-iak ráadásul mindkét autóval ott voltak a Q3-ban, miután Logan Sargeant az utolsó utáni pillanatban csusszant be a top 10-be.

Kiesett még a hétszeres világbajnokon és a már említett Cunodán és Hülkenbergen kívül Stroll és Gasly is. Hamiltont egyébként Cunoda némileg feltarthatta az utolsó kanyarban, amit szintén az időmérő után fognak vizsgálni, de nem tűnt úgy, hogy enélkül továbbjutott volna.

A Q2 végeredménye

A Q3 legnagyobb kérdése a pole pozíciót megszerző pilóta kilétén túl az volt, hogy fel lehet-e tenni a slick gumikat, hiszen már a Q2 végén is egyértelműen kirajzolódott a száraz ív a pályán. A két Williams-pilóta, valamint Alonso, Russell és Sainz lágyon, Piastri, Pérez, Verstappen és Leclerc pedig interen érkezett, de mindannyian jöttek is vissza a bokszba a felvezető kör végén a piros oldalfalú Pirelliken.

Az első mért kör Russellé volt, de Albon 2,5 másodperccel jobbat ment nála, és 1:15,743-mal átvette a vezetést. Mögé 1 másodperccel lemaradva csapattársa sorolt be, Carlos Sainz pedig a 3. helyet foglalta el. Többen viszont már nem fejezhettek be kört, Sargeant ugyanis a kettes kanyarban megpördült és ripityára törte a Williams-t.

Sargeant balesete:

Közel 20 perces védőfaljavítás után 16:11-kor folytatódhatott a Q3, és most már mindenki slick gumival ment ki a bokszutcából, hogy teljesítse az időmérő utolsó 8 percét. De csak a két McLaren, a két Red Bull, valamint George Russell és Charles Leclerc tudott értékelhető kört összehozni, mielőtt a monacói pilóta miatt ismét piros zászlóval kellett félbeszakítani az edzést. Leclerc autója a 9-es kanyarban vált alulkormányzottá és csapódott neki a szalagkorlátnak, a bocsánatkérő üzenet pedig azonnal elárulta, hogy vezetői hibáról van szó.

Ami az eredményt illeti, Norris vezetett Piastri és Verstappen előtt, mögöttük Russell, Leclerc, Pérez és Albon volt a további sorrend. A thai-brit pilóta még a baleset előtt visszatért a bokszba, és nem fejezte be a mért körét, Sainz pedig inkább félbehagyta, de másodjára már nem ért körbe a csapattársa balesete miatt. Alonso is pórul járt, mert jó esélye volt arra, hogy átvegye a vezetést, de pont a mért köre közben jött a piros zászló.

Leclerc balesete:

Amikor újraindították a kvalifikációt, már csak 4 perc volt hátra, azaz mindenkinek egy lövése maradt. A pálya most volt a legjobb állapotában, így mindenki javított, Verstappen pedig ezúttal már nem kegyelmezett és agyonverte a többieket. 1:10.567-es köre 0,537 másodperccel lett jobb, mint a 2. helyen végző Norris ideje, a 3. helyet megszerző George Russell pedig már 0,727 másodpercet kapott.

Albon remek körrel bejött a 4. helyre, mögötte Alonso, Sainz, Pérez, Piastri, Leclerc és Sargeant lett az első tíz további sorrendje. Érdemes kitérni arra, hogy a Red Bull mexikói pilótája 1,3 másodpercet kapott Verstappentől, és 7. helye nem az a teljesítmény, amit Helmut Marko látni szeretne, hiszen a tanácsadó egyértelműen utalt rá a német Sky-nak, hogy Pérez 2024-es helye akkor lesz biztosítva, ha képes javítani az időmérős teljesítményén.

A Holland Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Friss