back to top
2024. november 22. 03:32

KezdőlapF145 éves lett a pilóta, akinek legemlékezetesebb tette, hogy felbőszítette Ron Dennist

45 éves lett a pilóta, akinek legemlékezetesebb tette, hogy felbőszítette Ron Dennist

-

Ma, azaz 2023. október 19-én ünnepli 45. születésnapját Enrique Bernoldi. A brazil autóversenyző rövidke F1-es karrierje valószínűleg rég a feledés homályába merült volna, ha a 2001-es Monacói Nagydíjon nem tartja fel több mint 30 körön keresztül David Coulthardot. 

A Forma-1-ben 2001-ben és 2002-ben 28 versenyen elinduló, pontot ezek egyikén sem szerző Enrique Bernoldi neve nagyjából két dologról maradhatott meg az F1-rajongókban. Az egyik, hogy Dietrich Mateschitz Red Bull-vezér őt akarta 2001-ben a Sauberbe ültetni a Peter Sauber által preferált Kimi Räikkönen helyett, a másik pedig, hogy miután az osztrák üzletember nem járt sikerrel, és bevásárolta a brazilt az Arrows-hoz, Bernoldi Monacóban több mint 30 körön át tartotta fel David Coulthardot, amivel igencsak felbőszítette Ron Dennist.

Embed from Getty Images

2001-ben Coulthard vált Schumacher első számú kihívójává 

Amikor májusban megérkezett a mezőny a Hercegségbe, Michael Schumacher 4 ponttal vezetett az összetettben a McLarennél a stafétát 2001-re az elképesztő balszerencse-sorozatot produkáló Mika Häkkinentől átvevő David Coultard előtt. Mindenki arra számított, hogy a Ferrari sztárja megszerzi a pole pozíciót azon a pályán, amelyen azelőtt már 4-szer nyert, ám hibázott az időmérő végén, így a rajtelsőség a skót pilótáé lett.

Vasárnap azonban a McLaren szoftvere a Spanyol Nagydíj után ismét megmakacsolta magát a rajtrácson, Coulthard így mehetett hátra az utolsó rajtkockába, és a rajt-cél győzelem helyett már leginkább az lebegett a szeme előtt, hogy egyáltalán pontot szerezzen. Barcelonában egyébként Ron Dennis elhamarkodottan hárította rá a felelősséget, Monacóban viszont már rögtön elismerte, hogy „Davidnek semmi köze nem volt ehhez”, majd hozzátette: „Ez a barcelonai eset megismétlődése volt, kivéve azt a tényt, hogy a valós ok más. Ez pedig eléggé frusztráló, mert az ezért felelős mérnökök minden paramétert végigvettek, hogy megpróbálják elkerülni, hogy megismétlődjön ez az eset. Úgyhogy biztos vagyok benne, hogy most eléggé kényelmetlenül érzik magukat…”

22 éve: Óriási dráma döntötte el Schumacher és Häkkinen egyik utolsó csatáját (videó)

A csapatát nyilvánosan a legritkább esetben kritizáló Dennistől ez már jelentős leszúrásnak számított, noha hozzátette, hogy a McLaren rajtautomatikája szükségtelenül bonyolult és érzékeny, a versenyzők számára pedig nehezen kezelhető.

Bernoldi csak tette a dolgát

A versenyen a McLaren minden reménye Häkkinenben volt, a finn pedig egy ideig kitartóan üldözte Schumachert, de aztán műszaki hiba miatt kiesett. Eközben Coulthard óvatosan kezdett és az utolsó helyen zárta az első kört, majd Luciano Burtit és Tarso Marques-t is megelőzte. Ezután valamivel több mint két körön át autózott Jos Verstappen mögött, aki a 8. körben megelőzte csapattársát, Enrique Bernoldit.

Ekkor kezdődött Coulthard kálváriája. A skót ekkorra már 34,1 másodpercre volt az élen álló Schumachertől, egy ilyen hosszú versenyen azonban bármi megtörténhet, beleértve a piros zászlót és a biztonsági autós fázist, a McLaren pilótájának tehát minél hamarabb előre kellett verekednie magát. Bernoldi egy ideig tartotta Verstappen tempóját, de aztán egy probléma miatt konzervatívabb motorbeállításra kellett váltania, Coulthard viszont így sem tudott mit kezdeni vele.

Embed from Getty Images

Az Arrows-t némileg segítette, hogy Bernoldi „csak” a 43. körig kapott üzemanyagot, míg Coulthard végül a 65. körig maradt kint (az Arrows mögött jelentős mennyiséget sikerült megspórolnia). A hátránya Schumacherhez képest a 25. körre 78,8 másodpercre nőtt, majd nem sokkal ezután riválisa lekörözte őt. Amikor Bernoldi a 43. körben eltűnt előle, Coulthard köridői hirtelen 3 másodpercet javultak. A tempója végül azt eredményezte, hogy a kiállása után a 6. helyre tért vissza, ami Jean Alesi defektje miatt később 5. helyre változott. Noha egy perccel ért célba a 4. helyezett Villeneuve mögött, Coulthard megfutotta a leggyorsabb kört (akkor még nem járt érte pont), és szerzett 2 pontot egy olyan napon, amelyen sokáig úgy tűnt, hogy egyet sem fog. Viszont Schumacher nyert, amivel 12 pontra növelte az előnyét az összetettben.

Dennisék letámadták Bernoldit

Az Arrows brazilját a 9. helyen intették le, ő tehát nem szerzett pontot, ellenségeket viszont igen. Ráadásul nem Coulthard, hanem Ron Dennis és Norbert Haug, a Mercedes motorsport-főnöke támadta őt le, ami igencsak szokatlan, hiszen nem szokás a csapatfőnököknek a rivális pilótákkal konfrontálódni. Valószínűleg Dennis és Haug sem tette volna ezt akárkivel, de úgy gondolták, hogy egy újoncnak kijár a leszúrás.

Dennis álláspontja az volt, hogy Bernoldinak simán el kellett volna engednie Coulthardot, mert a skót a világbajnoki címért harcol, és csak még dühösebb lett, amikor a brazil közölte vele: ő csak utasításokat követett. A McLaren csapatfőnöke természetesen azonnal összeesküvést szimatolt, de szó sem volt ilyesmiről, Bernoldi pusztán azt próbálta meg megértetni vele, hogy nem engedhette el a skótot, mert pozícióért harcoltak, a csapata pedig nem nézte volna jó szemmel az ilyesmit. Tegyük hozzá, abszolút érthetően.

„Igaz, hogy a verseny után beszéltem Bernoldival – ismerte be később Dennis. – Úgy éreztem, hogy az, hogy a 15. helyen álló pilóta cikázik a világbajnoki címért harcoló, az összetettben jelenleg második helyen álló versenyző előtt, bizonyos ideig elfogadható. De szerintem az, hogy mennyi ideig tartott mindez, már elfogadhatatlan. Azt mondtam neki, hogy szerintem a viselkedése nem volt sportszerű, és nem tükrözte azt a hozzáállást, amit egy fiatal, fejlődő pilótának tanusítania kellene.”

Embed from Getty Images

Bernoldi kapta az ívet rendesen 

„A reakciója az volt, hogy a csapata utasítását követte. Én csak azt mondom, amit ő mondott. Ha ez a csapat annyira kétségbeesetten vágyik a televíziós nézettségre, hogy ilyen stratégiákhoz kell folyamodnia, akkor az némileg az egész csapat viselkedését kérdőjelezi meg. Nincs problémám az Arrows-zal vagy a pilótáival, de végső soron mindannyian nagyon versengők vagyunk. Sportként akarjuk megközelíteni [a Forma-1-et], a verseny alatt pedig sportszerű magatartást kell tanúsítanunk” – jelentette ki Dennis.

Tom Walkinshaw-t, az Arrows csapatfőnökét természetesen felbőszítették a történtek, mondván Dennisnek nem másokon kellene levezetnie a dühét. A skót üzletember azt állította, Dennis és Haug közölte Bernoldival, hogy „kicsinálhatjuk a karriered”, noha mások szerint ennyire nem voltak kemények, és valami olyasmit mondtak a brazilnak, hogy „ha megint így fogsz vezetni, nem fogod sokáig húzni az F1-ben.”

Sehogy sem lett volna ennél jobb

A helyzet iróniája, hogy egy futammal korábban, az Osztrák Nagydíjon Dennis dühös volt amiatt, hogy Rubens Barrichello átengedte a második helyet Schumachernek, Monacóban viszont ugyanezen az alapon várta el ezt egy másik csapat versenyzőjétől, miközben a McLarenen belül még nem priorizálták egyik versenyzőjüket sem, azaz ha Coulthard mondjuk Häkkinen mögé szorult volna be, nem számíthatott volna semmilyen segítségre.

A McLaren csapatfőnökének dühét pedig az sem indokolta, hogy Bernoldi előzékenységével Coulthard előrébb végezhetett volna, mert akárhonnan nézzük, a skótnak az 5. hely volt aznap a maximum, és ahhoz akkor is kellett volna Jean Alesi defektje, ha Bernoldi azonnal félreáll előle. Hiszen Jacques Villeneuve 1 perccel végzett előtte (Coulthardnak még kört is vissza kellett vennie a kanadaitól, miután Bernoldi eltűnt előle), így szinte kizárt, hogy a kanadai közelébe tudott volna férkőzni, mert ahhoz olyan pilótákon kellett volna átverekednie magát a kiállása előtt, mint Jos Verstappen, Jenson Button, Heinz-Harald Frentzen, Alesi vagy Giancarlo Fisichella. Afelől pedig ne legyen kétségünk, hogy egyikük sem állt volna félre előle…

Friss