back to top
2024. november 22. 16:21

KezdőlapUTÁNPÓTLÁSMi vár egy versenyzőre egy F4-es tehetségkutatón? Molnár Martin révén megtudtuk

Mi vár egy versenyzőre egy F4-es tehetségkutatón? Molnár Martin révén megtudtuk

-

Hogyan zajlott Molnár Martin első komoly próbatétele autóversenyzőként? Milyen képességeket figyelnek egy formaautós válogatón? A Richard Mille Young Talent Academy kétnapos shootoutján keresztül most megmutatjuk.

Miként arról a minap beszámoltunk, a héten megrendezték a Richard Mille Young Talent Academy idei kiválasztóját, amelyen az utóbbi években a gokartozás legmagasabb szintjén kiváló eredményeket elérő Molnár Martin is részt vett.

A spanyolországi Navarrában tartott kétnapos eseményen Martin egyedüli magyarként indult, és bár a több mint 300 ezer eurós összdíjazású fődíjat – teljes szezon és hat teszt a spanyol Forma-4-ben az MP Motorsport színeiben – nem ő vihette haza, így is remekül helytállt és bizonyította, hogy helye volt a kiválasztottak között. De hogyan is néz ki pontosan egy ilyen válogató, miként értékelték a fiatalokat, és egyáltalán, kik vehettek részt?

Forma-4-es tehetségkutatón debütált autóversenyzőként Molnár Martin

Az All Road Management által életre hívott Richard Mille Young Talent Academy minden évben egy adott korosztály legjobbjainak ad lehetőséget azon gokartversenyzők közül, akik legfeljebb két versenyen vettek részt bármelyik formaautós sorozatban. Az idén a 2007. január 1-je és 2009. április 1-je között született, a legrangosabb európai és nemzetközi gokartos sorozatokban versenyző fiatalokból válogattak.

A nyolc kiválasztott október 9-én a Formula Medicine olaszországi Viareggióban található központjában esett át teljeskörű felmérésen, majd a kétnapos kiválasztóra október 17-én és 18-án került sor Navarrában, de versenyautóba csak a második napon ültek. „Megkaptuk a versenyruházatot, bemutatták az autót, interjúkat készítettek velünk, valamint üléspróbán, fotózáson és pályabejáráson vettünk részt” – összegezte Martin az első nap tapasztalatait.

A másnapi programban két, egyenként 30 perces szabadedzés, egy 15 perces időmérő, illetve egy 25 perces versenyszimuláció szerepelt. Mint az a nevében is benne van, utóbbi szimuláció volt, azaz nem verseny, a pilóták nem álltak fel a rajtrácsra, és nem is egymás ellen versenyeztek, hanem a bokszból egyesével indították őket, majd 25 percen át kellett körözniük megszakítás nélkül.

Richard Mille Young Talent shootout, Navarra, Molnár Martin
Az MP Motorsport csapatával is meg kellett ismerkednie / Fotó: MOTAM

„Az MP Motorsporttal még nem teszteltem, és mivel teljesen más alapbeállítást használnak, mint azok a csapatok, amelyekkel már igen, ehhez hozzá kellett szoknom. De ez rendben van, a csapatban pedig mindenki profin állt a feladathoz, a szerelők és a mérnökök is segítőkészek voltak, örülök, hogy megismerhettem őket” – mondta Martin, aki esőben és felszáradó pályán is folyamatosan az élmezőnyben szerepelt, és a pálya állapotától függött, hogy éppen ő vagy más versenyző állt az első helyen.

A nap folyamán minden versenyző együtt dolgozott a mellé rendelt mérnökkel és az edzések között elemezték a telemetriát, a végső értékelésnél pedig nem kizárólag a nyers tempó számított, hanem sokat nyomott a latba, hogy a nap során ki, milyen fejlődést mutatott és mennyire következetesen teljesített. Mindezt kicsúszás nélkül, ebben az esetben ugyanis a hibázó versenyző nem folytathatta volna

Az egyenlőség jegyében

Egy ilyen válogatón a cél nyilvánvalóan az, hogy az adott akadémia minél pontosabb és teljesebb képet kapjon a versenyzőkről. Ami az autón kívüli értékelést illeti, az természetesen egyszerűbb, hiszen a hozzáállást, fegyelmet, kommunikációs készségeket és a viszonyulást a médiához különböző feladatok során pontosan látni lehet. Az autóban végzett munka azonban már nehezebb.

Azt garantálni nem lehet, hogy mindenki azonos felkészültséggel érkezzen, az ugyanakkor kikötésként szerepelt a szabályzatban, hogy a navarrai pályán 2023. június 1-je után semmilyen autóval nem lehetett körözni, és akiről kiderül, hogy ezt az előírást megszegte, azt azonnali hatállyal kizárják.

Richard Mille Young Talent shootout, Navarra, Molnár Martin
Martin (balról a harmadik) volt az egyedüli magyar a kiválasztottak között / Fotó: MOTAM

A nyolc egyforma gyártmányú autót egyaránt az MP Motorsport biztosította, a pilóták pedig összesen két szett gumit használhattak (egyet a két szabadedzésen, egyet pedig az időmérőn és a versenyszimuláción), a beállításokon és a guminyomáson változtatni viszont nem lehetett, így, ha mondjuk a csapat által megadott alapbeállítás nem feküdt valakinek, akkor legfeljebb a vezetési stílus megváltoztatásával tudott javulást elérni, ami természetesen szintén sokat elárulhat a képességeiről.

A hétfős zsűri végül Mattia Colnaghinak ítélte oda a fődíjat. Az olasz pilóta korábban már megjárta a Ferrari versenyzői akadémiájának kétnapos táborát is, idei legjobb gokartos eredménye egy 15. helyezés volt az FIA gokart Európa-bajnokságán. Az öt versenyhétvégéből álló Champions of the Future Euro Series-ben Colnaghi 5 pontot szerzett és a 42. helyen zárt.

Molnár Martin számára kiemelkedő sikerekkel indult az év, első magyar versenyzőként megnyerte a 29. Winter Cup versenyt Lonatóban, majd 2. helyezett lett a WSK Champions Cup versenyen, így vezette az FIA újonnan létrehozott, egységes világranglistáját. A későbbi versenyek során is tartotta a helyét a világranglista élmezőnyében, júliustól viszont már a formulaautós pályafutásának előkészítésén dolgozik.

Friss