Daniel Ricciardo és Oscar Piastri is csak körhátrányból folytathatta a Brazil Nagydíjat az első rajtnál történt baleset után, és még az Aston Martin korábbi stratégiai főnöke sem értette, hogy miért. Mint kiderült, az FIA jól alkalmazta a szabályokat, de ettől azok még igazságtalanul büntették a két versenyzőt.
Miután Charles Leclerc a felvezető körben hidraulikai probléma miatt a falhoz csapta a Ferrariját, a Brazil Nagydíj jókora rajtbalesettel vette kezdetét, amelyben Alex Albon és Kevin Magnussen is összetörte az autóját. De nemcsak ők jártak pórul, hiszen Oscar Piastri McLarenjét a dán versenyző kipördülő Haasa, Daniel Ricciardo AlphaTauriját pedig az egyik felniről levált gumi találta el, mindkettejük autójának hátulján jelentős károkat okozva.
A két ausztrál emiatt az első kör végén a bokszba hajtott, miközben a mezőnyt a biztonsági autó összeszedte, majd egy körrel később jött a piros zászlós megszakítás. Miután eltakarították a törmeléket és megjavították a gumifalat, újabb állórajttal folytatódhatott a verseny, de Ricciardo és Piastri csak körhátrányból, a bokszutcából eredhetett a többiek után.
Leclerc a rajtig sem jutott el, piros zászlót érő baleset után Alonso parádés csatában lett dobogós
Mindez igencsak meglepte az Aston Martin korábbi stratégiai főnökét, a manapság már a Sky Sports F1-es szakértőjeként dolgozó Bernie Collins-t, aki ezúttal nem volt ott a helyszínen, viszont az X-en (korábban Twitter) élő szöveges kommentárral segített értelmezni a látottakat. Amikor a megszakítás alatt arról írt, hogy mi alapján döntik majd el az új rajt sorrendjét, az egyik felhasználó megkérdezte, hogy amennyiben sikerül időben megjavítani az autójukat, Piastri és Ricciardo egy kör hátránnyal folytathatják-e, mire Collins azt felelte: „Az egy körös hátrányban levő versenyzők először megtehetnek majd egy extra kört (hogy az időmérés a folytatásban ne körhátrányban jelezze őket – a szerk.), így visszanyernek egyet, úgyhogy igen, az élen állóval egy körön lesznek, viszont 2 perccel az új rajt előttig el kell készülniük.”
Végül nem ez történt, a McLaren és az AlphaTauri hiába készült el időben, Piastri és Ricciardo nem vehette vissza a körét, mire Collins azt írta: „Fogalmam sincs, hogy ezúttal ezek az autók miért nem vehették vissza a kört, úgyhogy továbbra is körhátrányban vannak. Egy kis szabályolvasás jön.”
Ezután posztolta az ide vonatkozó regulákat azzal a megjegyzéssel, hogy „Ez a szabály, nincs több ötletem. Talán a csapatok nem szóltak elég hangosan, hogy kész lesznek az újraindításra.”
A rajtbaleset:
Mayhem at the start as Magnussen and Albon crash out before the first corner 💥😮#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/pYWbbzvDUK
— Formula 1 (@F1) November 5, 2023
Az FIA szabály szerint járt el, de nem jó a szabály
A szabály szövegét figyelmesen olvasva kiderül, hogy nem történt hiba, azaz Ricciardo és Piastri valóban nem volt jogosult arra, hogy visszavegye a körét. Mégpedig azért, mert a szabályban foglalt körülményeknek nem feleltek meg. A szabály ugyanis úgy szól, hogy „a 2 perces jelzés után az élen álló pilóta és a biztonsági autós vonal között levő bármelyik versenyző, illetve bármely autó, amely az élen állóhoz képest körhátrányban volt a sprint vagy a verseny felfüggesztésének pillanatában, elhagyhatja a bokszutcát és előzés nélkül megtehet egy további kört, majd visszatérhet a bokszutcába és beállhat a sor végére.”
Csakhogy van egy apró bökkenő: a piros zászló érvénybe lépésének pillanatában Ricciardo és Piastri sem volt körhátrányban, ugyanis az első kör végén mindketten bejöttek a bokszba, és betolták őket a garázsba, azaz valójában fél körös hátrányban voltak Verstappenhez képest, amikor a második körben érkezett a piros, és csak akkor kerültek körhátrányba, amikor a mezőny többi tagja a biztonsági autó mögött visszatért a bokszutcába, és Verstappen elhaladt az AlphaTauri és a McLaren garázsa előtt.
Emiatt az FIA-nak nem volt mozgástere, a szabályokban ugyanis világosan az áll, hogy a megszakítás pillanatában körhátrányban levő autók vehetik csak vissza a körüket. Ami az egészben a legabszurdabb, hogy amennyiben Ricciardo és Piastri is félreállt volna a sérült autóval az egyes kanyar bukóterében, majd ott vesztegelt volna, míg a mezőny egyszer körbeér, és csak utána kullogott volna vissza önerőből a bokszba, minden további nélkül visszavehették volna a körüket.
Ricciardo pedig pontosan tisztában volt ezzel, mert a levezető körben a csapatrádióban kiakadt az FIA-ra, majd utólag is kiemelte, hogy változtatni kellene a szabályokon.
„Ez rávilágított egy kiskapura a szabályokban, mert szerintem egyetlen kört sem tettünk meg versenyben, de így is egy körös hátrányból kezdtünk. Ma Oscar és én lettem ennek az áldozata. Rendben, ma mi ketten voltunk, de ha 15 autó sérül meg, és kell azt tegye, amit nekünk, akkor úgy fogják elkezdeni a versenyt, hogy 15-en egy körös hátrányban vannak? Nem hinném. Úgyhogy szerintem kicsit nyitottabbnak kellene lenniük. Ez frusztráló volt.”
Ez persze nyilván nem így megy, hiszen még ha az FIA jószándékúan meg is engedte volna a két csapatnak, hogy visszavegye a körét, ezt a döntést bárki megóvhatta volna a verseny után, hiszen szembement volna a szabályban leírtakkal. Ezért aztán nem volt mit tenni.
Ricciardo egyébként amiatt is dühös volt, mert szerinte „kivételesen gyorsak” voltak a versenyen, de ezt körhátrányban nem tudták megmutatni, illetve a többiek elengedése is lassította őket. „Természetesen nem veszek részt a bajnoki versenyfutásban, de azért vagyok itt, hogy segítsek a csapatnak megszerezni a konstruktőri hetedik helyet, és úgy érzem, ma jócskán hozzájárulhattam volna ehhez. Úgyhogy sajnálatos, hogy így vannak megírva a szabályok, és nincs semmilyen rugalmasság.”