back to top
2024. november 22. 04:34

KezdőlapF1Kik voltak Alonso elődei? – több korábbi F1-es versenyző is meg tudta...

Kik voltak Alonso elődei? – több korábbi F1-es versenyző is meg tudta nyerni a Dakart

-

A Dakar és a Forma–1 között nem sok hasonlóság van, de akadt néhány pilóta, aki mindkét szakágban részt vett. Sőt, egyvalaki mind a pályaversenyzés, mind a terepralizás csúcskategóriájában nyerni tudott.

A Forma–1 és a Dakar között nem sok hasonlóság van, hiszen a kettő nagyon eltárő képességeket igényel. Előbbi sokkal inkább a nyers sebességről szól, legalábbis utóbbihoz képest mindenképpen, amelyen több héten át kiegyensúlyozottnak kell lenni ahhoz, hogy valaki eredményes legyen. Az idei kiírás pénteken kezdődött, a RacingNews365.com pedig ezen apropóból összegyűjtötte azokat, akik mindkét szakágban megmérettették magukat.

Közülük a legismertebb és legfrissebb példa Fernando Alonso, aki 2020-ban indult el a Dakaron. A kétszeres F1-es világbajnok 2018 végén otthagyta az F1-et, hogy más versenyekre koncentráljon. Ilyen volt az Indy 500, a Le Mans-i 24 órás viadal, illetve a WEC, valamint az akkor első ízben Szaúd-Arábiában megrendezett esemény.

A spanyol pilóta a Toyota színeiben vett részt a Dakaron, többek között Nasszer al-Attijah csapattársaként. Navigátora szintén egy nagy név, a motorral ötször diadalmaskodó Marc Coma volt. A spanyol versenyző egyáltalán nem vallott szégyent, és jó tempót diktált, de a 10. szakaszon nagy balesetet szenvedett, amikor rosszul mért fel egy dűnét, és autója többször is átfordult. Végül a tizenharmadik pozícióban zárt.

Meglepetések és balesetek a Dakar első napján – Loeb és Al Attyiah máris sokat veszített

Jacky Ickx jó néhány kategóriában maradandót alkotott. A Forma–1-ben nyolc győzelemig és két összetettbeli második helyig jutott, Le Mans-ban pedig hatszor diadalmaskodott, amivel akkoriban rekordtartó volt. Emellett a Dakaron is nyerni tudott 1983-ban a Mercedesszel, de az egy évvel későbbi szereplése nagyobb figyelmet kapott. Akkor egy átalakított Porsche 959-essel indult, de nem ő, hanem csapattársa, a szerdán elhunyt René Metge tudott nyerni.

Jan Lammers Forma–1-es szereplése leginkább egy különös rekordról maradt emlékezetes: ő az a pilóta, akinek két egymást követő szereplése között a legtöbb idő telt el. A Dakaron ennél jóval később, 2010-ben indult el először a kamionok között, a nemrég botrányba keveredett Jumbo, illetve Frits van Eerd támogatásával, de a 7. szakaszon feladta a küzdelmet. 2011-ben a tizenkilencedik lett a Ginaf Rally Power Teammel, a következő kiíráson pedig már saját csapatával, a Racing for Hollanddel vett részt a megmérettetésen. Akkor és 2013-ban az összes szakaszt sikerült teljesítenie, 2014-ben viszont nem.

Jean-Louis Schlesserről a Forma–1 rajongóinak az 1988-as Olasz Nagydíj jut eszébe. Nemcsak azért, mert az volt az egyetlen F1-es futama, hanem mert lekörözöttként kiütötte az élen álló Ayrton Sennát, tönkretéve a McLaren százszázalékos szezonját, ami a győzelmeket illeti. A ralizásban viszont ennél sokkal nagyobb sikereket ért el. Ami a Dakart illeti, 1984-ben indult először, nyolc évvel később pedig saját autót épített. A Schlesser-Renault-val aztán 1999-ben és 2000-ben is győzni tudott, 2001-ben pedig triplázhatott volna, de az utolsó előtti szakaszon sportszerűtlen feltartás miatt egyórás időbüntetést kapott, így csak a harmadik lett.

Friss