18 évvel ezelőtt ezen a napon tesztelt Max Biaggi a Forma–1-es Midlanddel. Bár a négyszeres gyorsaságimotoros-világbajnok nem zárkózott el a további alkalmaktól, Valentino Rossival ellentétben végül nem kapott több lehetőséget, de valamennyit így is profitált belőle későbbi Superbike-pályafutására nézve.
Jó néhány évtizeddel ezelőtt egyáltalán nem volt ritka az átjárás a gyorsaságimotoros-világbajnokság és a Forma–1 között. A legismertebb példa John Surtees volt, aki egyedüliként a két-, illetve négykerekű királykategóriában is felért a csúcsra, de a motoron hasonlóan sikeres Mike Hailwood szintén eljutott két dobogóig és egy leggyorsabb körig az F1-ben. Rajtuk kívül Gary Hockingot érdemes megemlíteni, aki azután, hogy az 500 köbcentis kategóriában végső győzelmet aratott, átnyergelt az autósportra, és tragikus balesete nélkül alighanem világbajnoki futamon is részt vehetett volna a Forma–1-ben.
Az F1 sztárjait is kihívhatta volna a motoros világbajnok, aki a nagy próbatétel előtt halt meg
Ami a modern kort illeti, a legemlékezetesebb eset Valentino Rossié volt, akivel kapcsolatban komolyan felmerült, hogy vált a kategóriák között. A későbbi hétszeres MotoGP-világbajnok jó néhány alkalommal tesztelt a Ferrarival, de végül maradt két keréken, mert tisztában volt vele, hogy az F1-ben nem harcolhatna győzelmekért. A MotoGP-ben négy dobogóig jutó John Hopkins pedig Vitantonio Liuzzi Toro Rossóját vezette, míg az olasz pilóta felülhetett a Suzukira.
Rajtuk kívül Max Biaggit érdemes megemlíteni, aki valahol a kettőjük között helyezkedik el, ami az F1-es szereplés komolyságát illeti. Az akkor 34 éves versenyző 2005 végén kiszorult a MotoGP-ből, miután a gyári Honda a 250-es vb-t megnyerő Dani Pedrosát szerződtette a helyére, és máshol sem talált helyet. A következő év január 10-én a négyszeres gyorsaságimotoros-világbajnok be is jelentette, hogy nem jutott neki ülés a királykategóriában.
Max Biaggi 🇮🇹
Midland F1 Toyota
Silverstone 🇬🇧 2006@UnracedF1 @UnusualF1 #F1 pic.twitter.com/zkjn6oR5t8— Motorsports in the 2000s (@CrystalRacing) December 25, 2021
Nyolc nappal később, tehát éppen 18 évvel ezelőtt azonban egy igencsak nagy élményben volt része: az újonnan alakult Midland F1-es csapata aznap tesztelt Silverstone-ban két állandó pilótájával, Christijan Albersszel és Tiago Monteiróval. Az eseményre pedig Biaggit is meghívták, aki némi hezitálás után elfogadta a felkérést.
Bár a Midland már körülbelül egy évvel korábban megvásárolta a Jordan alakulatát, a 2005-ös idényre még megtartották az ikonikussá vált nevet. 2006-ban viszont már az elnevezés mellett a külső is változott, így a résztvevők egy piros-fehér-fekete festésű autót vezettek. Ez azonban valójában egy korábbi Jordan volt, amelybe a Toyota új V8-asát szerelték be, hogy bejárassák a motort.
Biagginak abból a szempontból nem volt szerencséje, hogy aznap hideg és esős időjárás uralkodott a helyszínen, így nem véletlen, hogy óvatosan vezetett, és meg sem közelítette az autó határait. Összesen mindössze kilenc kört vezetett három etapban: egy installációs körrel kezdett, majd egy három- és egy ötkörös etappal folytatta. A körülmények ellenére azonban élvezte a vezetést.
„Elég izgalmas volt – nyilatkozta akkoriban a Crash.net-nek. – Először voltam Silverstone-ban. Nagyon jó lehetőség volt. Sajnos az időjárás igencsak esős volt, nem volt kellemes. Kimentem a bokszból, jó volt a kezdés, aztán kikapcsoltam a sebességhatárolót, majd betettem második, harmadik, fokozatba, és egészen a hetedikig felmentem. Könnyű volt.”
Biaggi azt is elárulta, hogy egyszer volt egy necces pillanata, amikor ellen kellett kormányoznia. Az olasz versenyző úgy fogalmazott, hogy a kocsi egy „nagy játék”. Egyébként akkor már nem először vezetett F1-es autót, hiszen 1999-ben a Ferrari volánja mögött ülhetett Fioranóban, ahol ennél jóval több kört tett meg, ám ennek ellenére a 18 évvel ezelőtti alkalmat intenzívebbnek tartotta.
„Utoljára a Ferrarit vezettem – jelentette ki. – Akkor persze teljesen más érzés volt, és már nagyon régen volt. Itt nedves volt [az aszfalt], hét éve viszont teljesen száraz volt. Az eligazításon és előtte elmagyarázták, hogyan működik a kormánykerék, a gombok, az elektronikai dolgok, hogyan kommunikáljak a csapattal. Szóval elég intenzív volt a rövid idő miatt.”
Biaggitól azt is megkérdezték, hogy a MotoGP-motort vagy a Forma–1-es autót szereti jobban vezetni, de ilyen szempontból nem akart különbséget tenni. Annyit viszont elmondott, hogy míg két keréken az embernek annyi helye van, hogy már-már „táncolni” tud, addig a kocsiba be van szíjazva egy rendkívül szűk helyre, ami furcsa érzés volt neki.
Ami a továbbiakat illeti, bár a négyszeres 250-es világbajnok utalt rá, hogy szívesen ismételne, több Forma–1-es tesztre nem került sor. Ugyanakkor már ebből is profitált, hiszen miután a 2006-os idényben sehol nem versenyzett, 2007-ben a Superbike-ba igazolt, amely az akkori MotoGP-vel ellentétben versenyzett Silverstone-ban, ahol így szerzett némi tapasztalatot az éles bevetés előtt, még ha nem is két keréken. Bár nyerni egyszer sem tudott a legendás helyszínen, de 2010-ben és 2012-ben ebben a kategóriában is felért a csúcsra.
Amire Biaggi debütált a Superbike-ban, a Midland már nem volt a Forma–1-ben, hiszen mindössze egy szezont versenyeztek ezen a néven, mielőtt a csapatból Spyker lett. Egyetlen pontot sem szereztek, hiszen szezonbeli legjobb eredményük Monteirónak a Magyar Nagydíjon elért kilencedik helye volt. Ugyanakkor így is beírták magukat a történelembe azzal, hogy a televíziós riporterként dolgozó Louise Goodman személyében az F1 történetében először egy nő is részt vett a kerékcserében – pont Silverstone-ban.