back to top
2024. november 22. 11:59

KezdőlapF1Ez csak a kezdet? – a Red Bull még jobban hasonlíthat majd...

Ez csak a kezdet? – a Red Bull még jobban hasonlíthat majd a tavalyi Mercedesre

-

Sajtóértesülések szerint a Red Bull a szezon során viszonylag hamar bevet egy fejlesztési csomagot. Ezzel pedig még inkább a korábbi, rendkívül keskeny oldalszekrénnyel rendelkező Mercedesre fog hajazni.

A Red Bull valamelyest mindenkit meglepett, amikor csütörtökön bemutatta az RB20-ast. Tekintve, hogy a tavalyi autóval egy kivételével az összes versenyt megnyerték, és számos egyéni, illetve csapatszintű rekordot átírtak, mindenki arra számított, hogy az idei autón nem lesznek komoly változtatások az előző évi változathoz képest.

Bemutatták a botrányba keveredett Red Bull idei autóját, amely még idő előtt ki is szivárgott

Ehhez képest Max Verstappen és Sergio Pérez 2024-es munkaeszköze több szempontból is hasonlít a Mercedes W14-esre, annak is a 2023 elején használt változatára. Ez leginkább az eddiginél keskenyebb oldalszekrényeknél, valamint a motorborításon látható lépcsőzetes kitüremkedéseknél észrevehető, de a függőleges oldalsó légbeömlők is feltűnőek.

Ráadásul könnyen lehet, hogy ez még csak a kezdet. Az Autosport ugyanis úgy tudja, hogy a bikások csak az előszezoni teszten, valamint a Bahreini, a Szaúd-arábiai és az Ausztrál Nagydíjon vetik be ezt a koncepciót. Japánba pedig, ahol az előző helyszínekhez képest jóval alacsonyabb hőmérsékletre lehet számítani, ezért a hűtésnek kisebb lesz a jelentősége, már egy továbbfejlesztett verziót visznek.

Ez a verzió pedig állítólag még jobban fog emlékeztetni a Mercedes „zero-pod” koncepciójára, vagyis a rendkívül keskeny oldalszekrénnyel rendelkező autójára. A csillagos istálló 2022-ben és 2023 elején próbálkozott ezzel az iránnyal, arra alapozva, hogy ennek segítségével növelhetik a padlólemez által generált leszorítóerő mértékét.

Azonban ami a szimulátorban, tökéletes körülmények között működött, az a valóságban nagyon nem, és a bukkanók miatt az autó kikerült a szűk működési tartományból. Nem véletlen, hogy a tavalyi Monacói Nagydíjra a Mercedes dobta ezt a megoldást, és egy olyan autót tolt ki a pályára, amely már sokkal jobban hasonlított az akkori Red Bullra.

„Szent szar!” – tényleg ennyire megdöbbentőt húzott új autójával a Red Bull?

Ezen a ponton felmerül a kérdés, hogy az energiaitalosok miért térnek rá egy olyan útra, amelyen valaki egyszer már elbukott. Nos,az RB20-as első látásra sokkal kompaktabb, és a függőleges oldalsó légbeömlők lehetővé teszik a karosszéria szűkebb kialakítását. Ezzel ráadásul kihasználhatják a szélcsatornás tesztelés és a CFD-szimuláció korlátozására vonatkozó kivételeket, hiszen azokra a tesztelésekre, amelyek kizárólag az erőforrás hőcserélőinek fejlesztését szolgálják, nem vonatkoznak ilyen jellegű előírások.

A Red Bull egyébként már tavaly is élt ezzel a lehetőséggel, amikor egyébként is nekik lett volna a legkisebb mozgásterük, de a 2021-es költségplafon átlépése miatt kapott büntetés következtében még nehezebb helyzetbe kerültek. Most pedig egyértelmű, hogy a hűtésre helyezték a hangsúlyt, mivel a belső elemek átrendezése kívül esik az aerodinamikai tesztelés korlátain, és így kevesebbet kell költeni a karosszéria fejlesztésére.

„Logikus, hogy a stabil szabályok miatt [az autók] konvergálni fognak egymáshoz – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a bemutató után. – Láthattuk, hogy az RB19-es hatással volt a többi autóra. Szóval szerintem a csapat csodálatos munkát végzett az RB20-assal. Nem ültek a babérjaikon, és látható, hogy a kocsival feszegették a határokat. Az ember folyamatosan fejlődni akar. Ha részletesen megnézzük az autót, láthatjuk, hogy van néhány igazán kifinomult rész. Nem voltak önelégültek, folyamatosan fejlődtek és feszegették a határokat. Nagyszerű újítások is vannak az autón, amelyeket a következő hetekben kétségtelenül alaposan megvizsgálnak majd, de úgy gondolom, nagy volt a kreativitás a csapatban. Ez nem egy konzervatív fejlődési ív.”

A brit szakember azt is elmondta, hogy miért léptek erre az útra. „Ez nem taktikai dolog – fogalmazott. – Ez a teljesítményen alapul, és azon, amit a szimulációs eszközeinken látunk.” Hamarosan kiderül, hogy a bikások újítása beválik-e, de ha igen, akkor a riválisok alighanem megint kezdhetnek aggódni.

Friss