back to top
2024. november 22. 08:20

KezdőlapF1A távozó csapatfőnök még mindig nem érti, miért így kellett őt elküldeni

A távozó csapatfőnök még mindig nem érti, miért így kellett őt elküldeni

-

Günther Steiner továbbra sem érti, hogy Gene Haas miért telefonon közölte vele, hogy többé nem tart igényt a szolgálataira, de hozzátette, az amerikai üzletember tulajdonosként azt tesz, amit akar. Az olasz szakember saját hibáiról és jövőbeli terveiről is beszélt.

Az elmúlt évekhez képest kifejezetten eseménydúsan alakult a Forma–1 mostani holtszezonja. Olyannyira, hogy sokan akár már szinte el is felejthették, hogy mi volt a tél első nagyobb bombája: január elején a Haas bejelentette, hogy Günther Steiner távozik a csapatfőnöki pozícióból, helyét pedig az eddigi mérnökigazgató, Komacu Ajao veszi át.

Meglepő bejelentés a Forma–1-ben: távozott a legnépszerűbb csapatfőnök

A csapat 2016-os debütálása óta az olasz szakember töltötte be ezt a pozíciót, amivel egyébként a harmadik leghosszabb ideje regnáló csapatfőnök volt Christian Horner és Toto Wolff után. Többek között ezért is érezhette méltatlannak, hogy Gene Haas, az istálló tulajdonosa telefonon közölte vele az ünnepek között, hogy nem hosszabbítják meg a szerződését. Ezt még közel két hónap után sem tudja mire vélni, de elfogadja, hogy az amerikai üzletember így járt el.

„Nem, nem értem, de azt csinál, amit akar – nyilatkozta a RacingNews365.com-nak adott interjújában. – Ezt megértem és tiszteletben tartom. Én soha nem tennék ilyet, ez a véleményem, mert ez szerintem sehova nem vezet. Végső soron viszont tiszteletben kell tartanom, hogy ő a csapat tulajdonosa, nem én, szóval ki vagyok én, hogy megmondjam neki, mit tegyen? Azt csinál, amit akar, ahogyan én is azt teszek, amit akarok, ez ilyen egyszerű. Ilyen az élet, és én együtt tudok élni a döntéseimmel.”

Steiner nyolcéves regnálása alatt szép és kevésbé szép időket is megélt a Haas. A legmélyebb pont alighanem a 2020–21-es időszak volt. A koronavírus-járvány majdnem véget vetett a csapat működésének, ám az olasz szakember közbenjárásának köszönhetően végül életben maradtak. Azonban meg kellett hozniuk azt a döntést, hogy a következő idényre csak annyit fejlesztenek, hogy megfeleljenek a szabályoknak, aminek következtében általában nagyon messze voltak a mezőny többi részétől.

A kirúgott csapatfőnök megerősítette, tényleg méltatlan módon küldték el

„Elég makacs vagyok, és azt mondanám, hogy a makacsság tartotta életben a csapatot – fogalmazott Steiner. – 2020-ban, amikor jött a világjárvány, Gene nyilvánvalóan le akarta húzni a rolót, mondván, hogy végzett vele. Azt mondtam, hogy »ha én találok pénzt a folytatáshoz, akkor te is folytatod?«. Igent mondott, így hát megtaláltam a pénzt, és tovább működtettem a csapatot. Ez volt a legmélyebb pont, mert olyan helyzetben voltunk, hogy sikerrel járunk, vagy elbukunk. Nem volt középút, nem lehetett csak úgy elevickélni. Valamit tennünk kellett, és sikerült. Nyilvánvaló, hogy a döntés miatt néhány nehéz év következett, és a csapat nagyon visszaesett. Abban az évben nagyon sok embert el kellett bocsátanunk, amikor éppen felfelé ívelő pályán voltunk. ’18-ban ötödikek lettünk, aztán ’19-ben kicsit küszködtünk, de volt egy másik ok is, és ti tudjátok, mi volt az: a motor. 2020-ban aztán kihúzták alólunk a talajt, és hirtelen újra a nulláról indultunk, vagy még rosszabbul álltunk, mint korábban. Azt hiszem, ez volt a legnehezebb pillanat a csapat számára.”

Persze voltak ennél örömtelibb pillanatok is, elsősorban a Steiner által is említett 2018-as szezonban. Az elküldése után ugyanakkor a csapattulajdonos többek között azt rótta fel neki, hogy nyolc év alatt nem állhattak fel a dobogóra, és ilyenkor felmerül a csapatfőnök felelőssége. Az 58 éves szakember nem tagadja, hogy követett el hibákat.

„Mindig kényszerhelyzetben voltam – jelentette ki. – Az utólagos gondolkodás szép dolog, és tiszteletben tartom. Utólag nyilvánvalóan másképpen és jobban is csinálhattam volna a dolgokat. Nincs egyvalami, amire azt mondanám, hogy teljesen rossz volt. Rengeteg apróság volt, amit most már nyilvánvalóan másképpen csinálnék, tudván, hogy hogyan alakult, hiszen akkor az lenne az eredmény, amit igazán akartam. Általánosságban nem hiszem, hogy lett volna egy nagy hiba. Mindig lehet jobban csinálni dolgokat, én pedig mindig őszinte vagyok. Nem végeztem fantasztikus munkát, de akkoriban helyesen megtettem, amit lehetett, mert sok megkötés volt.”

Persze az egy dolog, hogy a közvélemény hogyan ítéli meg az ember munkáját, az viszont talán még fontosabb, hogy mi a helyzet a kollégákkal ezen a téren. Steiner elmondása szerint a legtöbben elismerték, amit tett. „Jó néhányan üzentek nekem, felhívtak, és azt mondták, hogy »Günther, jó munkát végeztél«, amit jó hallani olyan emberektől, akiket tisztelek, és ők is tisztelnek engem – magyarázta. – Ez nagyon menő.”

Belső feszültség vezetett az F1-es téli szünet bombameglepetéséhez

Bár kétségtelen, hogy a tulajdonos mindig is Gene Haas volt, valójában Steiner volt az, aki megálmodta az F1-es istállót és annak koncepcióját, miszerint amit lehet, azt máshonnan kell beszerezni. Az olasz szakember úgy véli, minden hiba és kudarc ellenére ez összességében egy sikertörténet, pláne annak fényében, hogy sokan nem jósoltak hosszú jövőt a projektnek.

„Azzal az álommal indultam el, hogy új Forma–1-es csapatot alapítok – idézte fel. – Körbementem egy üzleti tervvel, és megtaláltam Gene-t. Nem ő vitt magával engem, hanem én vittem őt. Szóval izgalmas időszak volt. Akkoriban nagyon sokan voltak, akik negatívan álltak hozzá, akik azt mondták, hogy nem fogjuk tudni megvalósítani, mert annyi más csapat bukott már meg, de az istálló még mindig létezik. Nekem más elképzeléseim voltak az alakulattal kapcsolatban, mint Gene-nek, de ez így van rendjén. Ő a csapat tulajdonosa, nem én, azt csinál vele, amit akar. Visszatekintve még mindig nem fogtam fel, hogy valójában mi minden történt tíz év alatt, de ez nem csak rólam szólt. Rengeteg ember dolgozott ott, akik fantasztikus munkát végeztek. Néhányan közülük még mindig ott vannak, ami szintén nagy teljesítmény, hogy emberek több mint tíz évet maradnak egy cégnél.”

Mindenesetre Steiner most sokkal nyugodtabb időszakon megy keresztül, hiszen nem kell foglalkoznia az autóbemutatókkal, a jövő héten esedékes teszttel és persze magával a szezonnal, valamint a többi csapatfőnöki teendővel. Bár elárulta, hogy így is van mit tennie, ugyanakkor örül, hogy jóval több időt tölthet a családjával.

„Ami történt, megtörtént – szögezte le. – Az emberek most azt gondolják, hogy biztosan jó lehet a semmittevés. Bárcsak semmit sem tennék, de rengeteg dolog van, ami lefoglal. Egyszerűen nyugodt vagyok, és másképp tekintek a jövőre, mint amikor a mókuskerékben voltam. Jó dolog, ha az ember folyamatosan a saját ágyában ébred, és nem csak két napig van otthon, hogy aztán megint mennie kelljen. Jó érzés a családdal lenni. Amikor az ember benne van a futásban, ahogyan én hívom, nem veszi észre, hogy mennyire hiányzik nekik, amíg nincs a közelükben.”

Egy utolsót még belerúgott a távozó csapatfőnökbe a Haas tulajdonosa, amivel másoknak is ártott

Persze felmerül a kérdés, hogy mit hoz számára a jövő? Bár elmondása szerint egyetlen epizódot sem tekintett meg, ettől még tény, hogy Steiner a ’Drive to Survive’-nak (Hajsza a túlélésért) köszönhetően lett hatalmas médiasztár. Ennek tudatában nem meglepő, hogy több felkérés is érkezett erről a területről, és az egyik ausztrál tévétársaság megkeresését el is fogadta, így részese lesz a melbourne-i futamhétvége közvetítésének. Ugyanakkor ezen a területen még nem mozog otthonosan.

„Vannak felkérések, hogy szerepeljek, akár televízióban, de meg kell ismernem ezt az üzletágat, és nyitott vagyok mindenre – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Sokan kérdezik, hogy elérhető vagyok-e, ami tulajdonképpen nagyon jó. Látjuk, hogy van egy világ az F1-ben a csapatokon kívül, a nagyvilág. Amikor egy csapatnál voltam, nem tűnt fel, hogy mennyi minden történik, szóval jelenleg tanulom ezt az üzletágat, mert őszintén szólva egyáltalán nem vagyok benne járatos.”

És mi a helyzet azzal a világgal, amelyben évekig benne volt? Vajon látjuk még Steinert F1-es csapatfőnökként? „Még ki kell találnom, mit akarok csinálni, ha nagy leszek – viccelődött. – Ugyanakkor nem sietek vissza ugyanabba a pozícióba, amelyben korábban voltam. Meg akarom nézni, mi van még. Bármi megtörténhet a jövőben.”

Friss