2024. május 02. 05:20

KezdőlapF1Egy utolsót még belerúgott a távozó csapatfőnökbe a Haas tulajdonosa, amivel másoknak...

Egy utolsót még belerúgott a távozó csapatfőnökbe a Haas tulajdonosa, amivel másoknak is ártott

-

Sajtóértesülések szerint Gene Haas nem tette lehetővé a leköszönő csapatfőnök, Günther Steiner számára, hogy elbúcsúzzon a Haas többi tagjától. Az amerikai istálló tulajdonosa elárulta, elégedetlen az utóbbi időszakban elért eredményekkel, és azt is elmondta, miért házon belülről választották ki az olasz szakember utódját.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, szerdán este a Haas bejelentette, hogy immáron nem Günther Steiner az istálló csapatfőnöke, ugyanis nem hosszabbították meg a tavaly lejárt szerződését. Az olasz szakember annak 2016-os bemutatkozása óta irányította a csapatot ebben a pozícióban, és a ’Drive to Survive (Hajsza a túlélésért) című dokumentumsorozatnak köszönhetően nagy népszerűséget szerzett.

Meglepő bejelentés a Forma–1-ben: távozott a legnépszerűbb csapatfőnök

Sajtóinformációk szerint az elválás finoman szólva sem a legszebb módon zajlott. A Sky Sportsnál ugyanis úgy tudják, hogy Gene Haas csapattulajdonos nem tette lehetővé Steiner számára, hogy elköszönjön az istálló többi alkalmazottjától, ami széles körben okozott csalódottságot. Mindezt nem erősítette és nem is cáfolta meg, ám azt igen, hogy nem elégedett az eredményekkel.

„A Ferrari nagyon jó volt hozzánk – utalt a Forma–1 hivatalos honlapjának arra, hogy szorosan együttműködnek a maranellói alakulattal. – A kezdetek óta velünk vannak, hihetetlen motorokat építenek. A felfüggesztésük rendkívül jó. Rengeteg alkatrészüket használjuk. [Ez] remekül működik, tényleg segítenek nekünk. Zavarba hoz, hogy ezzel nem tudtunk jobban teljesíteni, de a jövőben szeretném kihasználni a jó felszereltség előnyeit, amellyel sok másik csapat nem rendelkezik. Jóval versenyképesebbek leszünk. A Red Bullnak ott van az AlphaTauri, látjuk, hogy ezek a kapcsolatok fejlődnek, és szerintem nagyon kiélezett lesz a verseny, úgyhogy rendkívül fontos lesz, hogy olyan partnerünk legyen, mint a Ferrari. Sok mérnökkel beszélek, és úgy gondolom, a legnagyobb gyengeségünk az aerodinamika, az aeroprogramunkon még dolgozni kell. Ha az embert minden hétvégén megalázzák a pályán, akkor ezt többé már nem fogom elviselni.”

A Haas immáron a nyolcadik idényét teljesítette az F1-ben, és bár voltak felvillanásaik, elsősorban az időmérőkön, összességében nem voltak kiemelkedő eredményeik. A 2018-as volt a legkiemelkedőbb idényük, akkor a konstruktőri tabella ötödik helyén végeztek, bár ezt csak a Force India csődjének köszönhették. Azóta viszont kétszer a kilencedik, kétszer pedig a tizedik pozícióban zártak, és a 2022-es nyolcadik hellyel sem lehettek elégedettek, hiszen az idény elején sok pontot elszórtak.

Belső feszültség vezetett az F1-es téli szünet bombameglepetéséhez

„A teljesítményen múlott – célzott az elválásra Haas. – Itt vagyunk a nyolcadik évünkben, túl vagyunk több mint százhatvan futamon, és még soha nem volt dobogónk. Az elmúlt néhány évben a tizedik vagy a kilencedik helyen végeztünk [a konstruktőri tabellán]. Nem azt mondom, hogy ez Günther hibája, vagy bármi ilyesmi, de úgy tűnik, ez volt a megfelelő alkalom arra, hogy változtassunk, és más irányban próbálkozzunk, mert nem úgy néz ki, hogy a korábbiak folytatása valóban működni fog. Kedvelem Günthert, nagyon rendes ember, remek személyiség. Az év vége nehezen alakult számunkra. Ezt nem értem, tényleg nem. Ezek jó kérdések, amelyeket fel kell tenni Günthernek, hogy mi ment félre. Végső soron a teljesítményről van szó. Nekem már nem érdekem, hogy a tizedik legyek.”

Steiner helyére a Haas eddigi mérnökigazgatóját, Komacu Ajaót nevezték ki. A japán szakember a BAR-nál kezdte F1-es karrierjét, majd a Renault-hoz igazolt, majd abban az időszakban is maradt Enstone-ban, amikor az Lotus néven működött. Először a gumikért felelős mérnökként, majd versenymérnökként dolgozott, 2015-ben pedig kinevezték vezető versenymérnökké. Amikor Romain Grosjean a Haashoz igazolt, a vele szoros kapcsolatban lévő Komacu követte őt, és egészen mostanáig ugyanezt a pozíciót töltötte be. Az kívülről is nyilvánvalónak tűnik, hogy ő másképpen fogja vezetni az amerikai alakulatot.

„Megnéztük, hogy [a csapaton belül] kinek van a legtöbb tapasztalata – fogalmazott Haas. – Ajao a kezdetektől fogva a csapatnál van, ismeri a dolgok minden csínját-bínját. Az foglalkoztat a leginkább, hogy amikor elmegyünk Bahreinbe, egy olyan autóval kell előállnunk, amely készen áll a rajtra. Talán ha inkább menedzseri és mérnöki oldalról közelítjük meg… Meglátjuk, hogy ez előnyünkre válik-e. Azt hiszem, Günther inkább az emberi oldalról állt hozzá mindenhez, és ahogyan az emberekkel érintkezett, abban nagyszerű volt. Ajao nagyon technikai beállítottságú, a statisztikák alapján vizsgálja a dolgokat: »Ezt csináljuk rosszul, itt tudnánk fejlődni.« Ez egy másfajta megközelítés. Tényleg szükségünk van valami másra, mert nem voltunk túl jók. Ahogyan mondtam, nyolc év után a tök utolsó hely. Többet nem tudok mondani erről.”

Egyetlen logikus választása maradt az utolsó érdekes elemét is elveszítő F1-es csapatnak?

Felmerül a kérdés, hogy a Haas miért nem kívülről keresett utódot, amikor olyan, ezen a területen tapasztaltabb szakemberek elérhetőek, mint a Ferrarit 2019 és 2022 között irányító Mattia Binotto vagy a Force Indiát, a Racing Pointot, az Aston Martint és legutóbb az Alpine-t vezető Otmar Szafnauer. Haas szerint azonban ezzel a lépéssel azt kockáztatták volna, hogy felborul a csapaton belüli harmónia.

„Több mint negyven éve vezetem a Haas Automationt – jelentette ki. – Ha kívülről hozunk be embereket, időbe telik, mire beletanulnak, hat hónapig vagy egy évig is [eltarthat], és sokszor nem kedveli őket az ember. Jobb, ha olyan embereket választunk, akiket ismerünk, és még ha nem is tökéletesek a feladatra, legalább tudjuk, mit fogunk kapni. Ez remekül bevált nekünk itt, a Haas Automationnél, tényleg sok olyan építőkockát alkalmazok, amelyek ott voltak a Forma–1-es csapatnál. Nagyon szeretek olyan szakembereket foglalkoztatni, akiket ismerek, akik értik a napi működést, értik az embereket, ahelyett hogy idehoznék egy idegent, aki mindent felforgat és zűrzavart kelt.”

Friss