Sebastian Vettel 2022 végén visszavonult, de egyre többször vetődik fel, hogy visszatérne. A négyszeres világbajnok számára ez a két csapat lehetne opció egy második Forma–1-es karrierre.
Miként azt korábban megírtuk, Sebastian Vettel neve is felmerült Lewis Hamilton lehetséges utódjaként, mert bár a négyszeres világbajnok 2022 végén búcsút intett a Forma–1-nek, több alkalommal is érezhető volt, hogy ez a búcsú nem biztos, hogy végleges. Hogy ezt milyen alkalmakkor és milyen megnyilvánulásokból lehetett leszűrni, azt alábbi cikkünkben olvashatják el.
Hamilton megjósolta Vettel visszatérését, de vajon pont az ő helyére érkezhet a német?
Persze mivel a 36 esztendős veterán még nem szólalt meg azzal kapcsolatban, hogy lemásolja-e barátja és egykori mentora, Michael Schumacher karrierívét, és ő is benevez egy második etapra, egyelőre nem állíthatjuk biztosan, hogy Vettelt foglalkoztatja a visszatérés gondolata, ám most kaptunk egy újabb jelet arra vonatkozóan, hogy igen.
Ralf Schumacher ugyanis a német Sky adásában kijelentette: „Azt hallottam, hogy Sebastian Vettel újra vezetni akar. Természetesen be kell tölteni egy űrt, hiszen láthattuk, mi történt a pilótapiacon, miután Lewis Hamilton aláírt a Ferrarihoz. Az elindított valamit.”
Hogy Ralf Schumacher valóban csak hallotta-e ezt a pletykát, vagy esetleg ténylegesen tudja, és csak nem akart konkrétumokban beszélni, azt nem lehet megítélni, mindenesetre Vettel továbbra is baráti viszonyt ápol Mick Schumacherrel, Ralf unokaöccsével, és úgy általában véve az egész Schumacher-családdal jó a kapcsolata. Ralf Schumachernek ennélfogva akár sokkal konkrétabb információja is lehet arról, hogy mi foglalkoztatja jelenleg a négyszeres világbajnokot, mint amennyit elárul.
Persze egy dolog, hogy Vettel visszatérne, egy másik pedig, hogy igényt tartana-e bárki a szolgálataira. Mert bár a Mercedesszel kapcsolatban merült fel a neve, amennyiben tényleg újra versenyezni akar, az más csapatoknak is érdekes lehet. A Mercedes első számú jelöltje Hamilton helyére alighanem Andrea Kimi Antonelli, a gyártó 17 esztendős juniorja, de miként azt Toto Wolff elmondta, a fiatal olasznak először meg kell mutatnia a Forma–2-ben, hogy megérett a feladatra.
„Amikor Vettel visszatér, újra topcsapatban akar majd vezetni és győzelmekért harcolni”
Amennyiben pedig Antonellit nem dobják mély vízbe 2025-ben, megnyílhat az ajtó az olyanok előtt, mint Vettel, Fernando Alonso, Alex Albon, Carlos Sainz, és még sorolhatnánk. Marketing szempontból Vettel leigazolása nyilvánvalóan hatalmas dobás lenne a Mercedestől, amely Hamilton távozásával világbajnok és globális szupersztár nélkül marad. Még ha Vettel ilyen szempontból nem is pótolhatná teljes mértékben a hétszeres világbajnokot, akkor is sokkal vonzóbb lenne a szponzoroknak és partnereknek, mint a jelenlegi mezőnyből Alonsót kivéve bármelyik elérhető versenyző, és van egy olyan előnye, ami jelen helyzetben nem elhanyagolható.
Mégpedig az, hogy józan számítások szerint nem tudná megverni, vagy tartósan megszorongatni Russellt, ami mondjuk Alonsóról kevésbé mondható el. Amennyiben Toto Wolff Antonelli érkezéséig nem akarja destabilizálni az általa a csapat vezérszerepére alkalmasnak tartott britet, egy tapasztalt, az autó fejlesztéséhez nagyban hozzájáruló, eladható, de a csapat jövőjét nem megbolygató világbajnok ideális választás lehetne.
Ugyanakkor a Hamilton-utód szemszögéből nézve joggal merülhet fel a kérdés, hogy mennyi időt kapna a Mercedesben. Hiszen amennyiben Antonelli 2025-ben még nem jön, Russell újdonsült csapattársa akkor sem tervezhet hosszú távra. Ami persze nem tragédia akkor, ha a Mercedes ütőképes autóval rendelkezik, ami 1-2 szezonra is vonzóvá tenné a csapatot bárkinek, akinek nem áll a rendelkezésére jó csomag.
Vettelnél maradva, amennyiben a Mercedesnél nem jut neki lehetőség, a másik kézenfekvő istálló a Sauber lehet a számára. A hinwilieknél Bottas és Csou szerződése is lejár 2024 végén, 2026-tól pedig a csapat átformálódik az Audi gyári alakulatává. Mivel egyelőre jócskán le vannak maradva, a Saubernek minél jobb helyzetbe kell hoznia magát az Audi érkezéséig, és vélhetően 2025 után sem lesznek még élcsapat, így Vettel tapasztalata aranyat érhet az építkezési fázisban. Úgy, ahogyan Michael Schumacher is rengeteget segített a Mercedesnek abban, hogy a nulláról újjáépítve magát végül minden idők leghosszabb dominanciáját mutassa be.
Ezen két istállón kívül nincs igazán reális célállomás Vettel számára. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója még tavaly kijelentette, hogy nem tenné ki a németet annak, hogy Max Verstappen mellé ülteti be. Az RB nyilvánvalóan nem opció, a McLarennél és a Ferrarinál hosszú távra le vannak kötve a versenyzők, így pedig marad az Aston Martin, az Alpine, a Haas és a Williams. Vettel legutóbbi csapatánál Alonso távozása vagy visszavonulása esetén lehet üresedés, de nehéz elképzelni, hogy Lawrence Stroll nem toppilótát szeretne, míg a semerre sem tartó Haas és a zuhanórepülésben levő Alpine aligha érdekelné a németet. A James Vowles által pozitív pályára állított Williams már vonzóbb lehetne, főleg, ha Alex Albon 2024 végén távozik a Red Bullhoz vagy a Mercedeshez, de a csapatfőnök saját elmondása szerint is még jó néhány év kell nekik ahhoz, hogy behozzák az infrastrukturális lemaradást és felvehessék a versenyt az élmezőnnyel, Vettel pedig aligha szeretne ennyire hosszú távra tervezni.