Pat Symonds kijelentette, nincs ok az aggodalomra a 2026-os motorszabályokat illetően, az autókkal kapcsolatban pedig továbbra sem tettek le a pilóták és a szurkolók szívét is megmelengető törekvésről. Az F1 technikai igazgatója úgy véli, ezek az előírások jóval vonzóbbak a gyártók számára a jelenlegieknél.
Kevesebb mint két év, és bemutatkoznak az új motorszabályok a Forma–1-ben, ami 2014 óta a legnagyobb változtatás lesz ezen a téren. Az új formulában az eddiginél hangsúlyosabb szerepet kaotpt a fenntarthatóság, és ennek keretében egyrészt 100 százalékban fenntartható, szintetikus üzemanyag hajtja az erőforrásokat, másrészt a teljesítmény nagyobb arányban származik majd a hibrid rendszer elektromos részéből.
Tavaly azonban többen is aggályaikat fejezték ki az új szabályrendszerrel kapcsolatban. Max Verstappen például kijelentette, a szimulátorban előfordult, hogy az egyenesben el kellett vennie a gázt, ami, lássuk be, nem mutatna jól, ha a valóságban is megtörténne. Emellett az is felmerült, hogy az eddiginél kisebb lesz a teljesítmény, de Pat Symonds szerint ezen a téren sincs ok az aggodalomra.
„Jelen állás szerint ezek a [részben] elektromos meghajtású autók folyamatosan kilencszáz lóerőt lesznek képesek leadni – nyilatkozta a ’Beyond The Grid’ című podcastban az F1 technikai igazgatója – A ’26-os autóval ezer lóerő felett leszünk. Az elektromos részből többet akarunk kihozni. Ezeknél az autóknál momentán nem áll fenn a turbó késleltetése, mert a turbónál van egy elektromos motor, amely megy. A turbó késleltetése nem olyan, mint a régi időkben volt.”
Radikális szabályváltozással érné el az FIA, hogy visszatérjen valami a régi Forma-1-ből
Az erőforrás összességében nehezebb lesz a mostaninál, amit a kasztni terén kell kompenzálni. Olyannyira, hogy már korábban is lehetett hallani olyan törekvésekről, hogy a kocsi összességében könnyebb lesz a jelenleginél, ami persze nem hozná vissza a régi idők Forma–1-ét, de a szurkolók és a pilóták is örülnének neki. Symonds megerősítette, hogy még mindig ez a célkitűzés.
„Csökkenteni akarjuk az autó leszorítóerejét – jelentette ki. – Részben azért olyan nehezek a kocsik, mert olyan nagy terheléssel kell megbirkózniuk. Szóval kicsit jobban fognak csúszkálni. Szerintem így picit nagyobb hangsúly lesz a pilótán. Ez fontos dolog, a versenyzők a hősök, őket akarjuk népszerűsíteni. Szóval úgy vélem, jó irányba haladnak a dolgok.”
2026-ban összesen hat motorgyártó lesz jelen a rajtrácson. A Ferrari, a Mercedes és a Renault mellett először fog indulni az Audi, valamint visszatér a Ford és a Honda (bár utóbbi valójában nem is igazán szállt ki). Rajtuk kívül a Cadillac is jelezte részvételi szándékát, ám az Andretti csatlakozásának elutasításának következtében ők egyelőre nem jönnek. Symonds úgy véli, a nagyobb érdeklődés nem a véletlen műve.
„Ennek a technológiának észszerű a költsége – fogalmazott. – Sokat beszélünk a 2022-es autóról, arról, hogyan javított a versenyzésen, és mindarról, amit tettünk. A költségplafon viszont nem igazán kapja meg azt az elismerést, amelyet megérdemel, mert a költségvetési korlát alapvető fontosságú a Forma–1 jövőjének szempontjából. Az utolsó csapatom a Williams volt, ahol meg volt húzva a nadrágszíj. Sőt, nem sokkal azután, hogy elhagytam a Williamst, el kellett adniuk, és nem voltak egyedül. A csapatok valóban a túlélésért küzdöttek. Hét év alatt úgy alakítottuk át ezeket az istállókat, hogy mindegyik [legalább] félmilliárd dollárt érjen, és ez lenyűgöző. Ez pedig nagyrészt a költségplafonnak tudható be. Most, amikor a gyártókról beszélünk, azt mondják, hogy »igen, ez egy érdekes technológia, és nem nevetséges áron«. Nem kell több száz- és százmillió dollárt beletenniük, hanem ki tudjuk aknázni a számukra érdekes területeket.”
A Mercedes főnökének van egy rossz híre Verstappen és a többi kételkedő számára
Az egyik legfontosabb változás a jelenlegi erőforráshoz képest, hogy kikerül a rendkívül bonyolult MGU-H, vagyis a hőenergia-visszanyerő rendszer. Ennek következtében a motor, mondhatni, leegyszerűsödik, ám Symonds szerint ez nem jelenti azt, hogy a gyártók számára nincs releváns technológia, amelyet egyéb területen is fel tudnak használni.
„Elektromos technológia, akkumulátorcellák: ezeknek lenyűgöző a technológiájuk – mondta. – Az emberek lítiumion-akkumulátorokra gondolnak. Ez nem így van. Ez olyan, mintha azt mondanánk, hogy a fém az fém. Acél, alumínium vagy magnézium? Nagyon sokféle kémiai összetételű akkumulátor létezik, és az igazán érdekeseket a Forma–1-ben használják ki. Szóval továbbra is rengeteg technológia áll a gyártók rendelkezésére.”