back to top
2024. november 25. 09:34

KezdőlapF1Hamilton tényleg csak kifogásokat gyárt, vagy inkább kivételes képességei sodorják bajba?

Hamilton tényleg csak kifogásokat gyárt, vagy inkább kivételes képességei sodorják bajba?

-

Érdekes tendencia figyelhető meg Lewis Hamiltonnál azóta, hogy a Mercedes letért a győzelmi ösvényről. Korábbi csapattársa szerint csak kifogáskeresés, de lehet, hogy valami más áll a háttérben.

Lewis Hamiltonnal pályafutása során mindössze 3. alkalommal fordult elő, hogy annyira rossz pozícióból kellett kezdenie egy Forma–1-es versenyt, mint Kínában. Az időmérőn a 18. rajtkockát megszerző hétszeres világbajnok utólag elmondta, az ő sara a gyenge szereplés, mivel a szombat délelőtti sprint után jelentős mértékben változtatott az autója beállításain, ami nem jött be. 

Hamilton 2022 óta ugyanazt szajkózza?

A Mercedes két évvel ezelőtt kezdődött vesszőfutásának elejétől fogva megfigyelhető, hogy Hamilton számos alkalommal igyekszik, ha nem is a beállításokra fogni rosszabb szereplését, de mindenképpen hangsúlyozni, hogy mivel az autó nem elég jó, kénytelen volt agresszívan kísérletezgetni, ami éppen nem jött be. A 2022-es szezon első felében rendre ezt hallhattuk tőle, mígnem George Russell az év végén igyekezett tiszta vizet önteni a pohárba, és elmondta: a kísérleti elemek kipróbálását a Mercedes egyenlő arányban osztja meg pilótái között, hogy egyiket se hozza hátrányba; Hamilton agresszív beállítás-próbálgatásai pedig csakis annak tudhatók be, hogy a hétszeres világbajnok kevésbé érezte magát jól az autóban, ezért igyekezett a saját szájízének megfelelőre szabni azt.

Nem igaz, hogy Hamilton azért kapott ki Russelltől, amit eddig gondoltunk?

Hamilton beállításokkal kapcsolatos megjegyzései ennek ellenére 2023-ban is folytatódtak, Russell pedig több alkalommal is gyakorlatilag cáfolta, vagy legalábbis kontextusba helyezte csapattársa szavait. A 2023-as Szaúd-arábiai Nagydíj után Hamilton a rosszabb szereplése kapcsán közölte: „Szerintem, ha George [Russell] beállítását használtam volna, jobb helyzetben lettem volna. Ez 50/50 volt, én választottam az egyik utat, ő a másikat. Amerre ő ment, az a leggyakrabban a rossz irány, de most valamiért működött.”

Russell erre a soron következő futamon igyekezett leszögezni, hogy bár Hamilton ezt sugallta, egyáltalán nem a szerencsén múlt, hogy az ő beállításai működtek jobban, és nem hasraütésre választotta a jobbik utat. „Úgy vélem, ebben egyáltalán nincs szerepe a szerencsének, helyette a hétvégére való felkészüléshez van köze. Tudtam, hogy a csapattal elvégzett munka és változtatások alapján ez lesz a helyes irány, és úgy véltem, ez jobb lesz, mint az a beállítás, amit Lewis választott. Szerintem mindenkinek mások a preferenciái. Én elégedett voltam az általam választott iránnyal és a mérnökökkel elvégzett munkámmal” – nyilatkozta.

Russell ismét megcáfolta Hamiltont, aki elárulta, „rossz helyen” ül a Mercedesben

A beállítások emlegetése pedig az idei évben is többször előjött már Hamilton nyilatkozataiban. Legutóbb a Kínai Nagydíj időmérőjét követően, amelyen a 39 esztendős brit több mint 5 tizedet kapott Russelltől a kiesésével végződő Q1-ben. Azok után, hogy a délelőtti sprintet a 2. helyen zárta, ez vaskos meglepetés volt. Utólag azzal indokolta, hogy miért kellett nagy mértékben változtatni az autóján, hogy úgy gondolta, „ennél biztosan nem lehet rosszabb, de az lett”. Magyarán: próbált még többet kihozni a továbbra is lassú Mercedesből, de csak rontott a helyzeten.

A vele 2013 és 2016 között csapattársként vérre menő csatát vívó, Kínában a Sky Sports szakértőjeként jelen levő Nico Rosbergnek azonban feltűnt, hogy Hamilton ismét a beállításokról beszél, és a csatorna élő műsorában közölte, szerinte a hétszeres világbajnok csak kifogásokat keres.

„George többnyire Lewis előtt van, az időmérőn már 4-1 az állás. Lewis pedig hajlamos azt mondani, hogy »Igen, de mások a beállításaink és annyira más az autó.« Ebben az évben eddig ez a kifogása – utalt Rosberg arra, hogy Hamilton Szaúd-Arábiában és Ausztráliában is kitért erre. – És minden alkalommal, amikor ezt mondja, George közli: »Legutóbb, amikor megnéztem, az autóink eléggé egyformák voltak.« Most megint ezzel jött elő, ami érdekes.”

Lewis Hamilton, Mercedes, Kínai Nagydíj
Hamilton a sprinten 2. lett, majd a futamon a 18. helyről a 9. pozícióig jött előre / Fotó: Sam Bloxham/Mercedes

Hamilton túl sokat akar és/vagy tehetsége viszi tévútra?

Hamilton kísérletezgetős hozzáállását természetesen részben az is szülheti, hogy valakinek, aki hét világbajnoki címet nyert, nem feltétlenül kielégítő, ha a pontszerzésért, esetenként a dobogóért harcolva legyőzi a csapattársát, és inkább az agresszívabb megközelítést választva próbál valahogy nyerni. Hiszen a sprintidőmérő és sprintfutam alapján nem igazán indokolta semmi, hogy Hamilton a feje tetejére állítsa az autója beállításait, de mégis megtette.

A kísérletezgetés egy másik forrása pedig pont, hogy a brit veterán képességeiből eredhet. „Lewisba rengeteg veleszületett tehetség szorult. Nála gyakran előfordul, hogy kimegy az első szabadedzésre és olyan a kormányon, mint egy polip. Minden beállítást megváltoztat a kormányon és felfedez. Ez teszi őt elképesztővé” – mutatott rá még az év elején a High Performance podcastban James Vowles, a Williams csapatfőnöke, aki azelőtt 10 éven át dolgozott együtt Hamiltonnal.

Vowles kiemelte, hogy Hamilton egyrészt perfekcionista, aki mindenből a legtöbbet akarja kihozni, másrészt olyan érzékei vannak, hogy egy versenyhétvége kezdetén néhány kör is elég neki az autó határainak feltérképezéséhez, aminek vannak hátulütői is. „Gyakran olyan gyorsan változtat az autón, hogy aztán elveszik. A pálya folyamatosan változik, az adatokkal pedig az ember változtat a kocsin. Gyakran emiatt látjuk, hogy visszaesik, majd ismét előreugrik, mert egy ismert beállításra vált, amivel megint gyors. Ő képes megtenni ezt, míg sok pilóta nem.”

Friss