Stefano Domenicali szerint nemhogy a nézőknek, de még a csapatoknak is túlságosan bonyolultak a Forma–1 szabályai, amin változtatni kell. A sorozat elnök-vezérigazgatója a monacói vonatozást kiváltó esetet is felhozta, amelyre ki kell találniuk valamit.
Mi a baj a mai Forma–1-gyel? Egyáltalán van-e baj a mai Forma–1-gyel. Egyrészt nyilvánvalóan mindig lehet hova fejlődni, másrészt ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a mai F1 nem jobb a korábbinál. Persze sokan visszasírják a régmúltat, és bizony ezek az emberek is számos jogos érvet tudnának mondani véleményük igazolásának érdekében.
Azon, hogy mi a legnagyobb probléma, bizonyára sokáig lehetne vitatkozni, Stefano Domenicali mindenesetre rámutatott az egyik gondra. Az Auto Motor und Sport vele készült interjújában felvetődött, hogy mennyire nem egyszerűek a Forma–1 szabályai, amivel a sportág elnök-vezérigazgatója mélységesen egyetértett.
„Melyik bolygón élünk?” – az F1-es világbajnok eltiltotta volna a monacói baleset egyik résztvevőjét
„A szabályok általánosságban túl bonyolultak – felelte. – Még a sportszakmai részük is. A büntetési rendszert senki nem érti. A Forma–1-es Bizottság azt a feladatot tűzte ki magának, hogy egyszerűbb szabályokat alkosson, és javaslatokat terjeszt elő. A csapatok számára már így is túl bonyolult. El tudja képzelni, mit jelent ez a nézőknek? Az én szerepkörömben a közönség szemével kell nézni a sportágat. Ők a mi vásárlóink. Ezt az előző, a Ferrarinál végzett munkámból tudom. Ha az ember túlságosan belemerül a részletekbe, hamar szem elől téveszti a nagy képet. Magunknak is ritkán tesszük fel a kérdést, hogy »mit csinálunk, ha ez vagy az történik?«.”
Ahogyan arra Domenicali is utalt, ha már a csapatok, illetve annak a jól képzett sportigazgatói sem értenek bizonyos szabályokat, akkor csodálkozunk, ha ez bizonyos nézőknek már sok, és a futamok, illetve egyéb pályaesemények megtekintése helyett inkább mással tölti az idejét a hétvégén? Ami pedig az utolsó mondatot illeti, azzal kapcsolatban az szakember egy konkrét esetet is megemlített.
„Vegyük például Monte-Carlót – utalt az idei Monacói Nagydíjra. – Tudjuk, hogy ott mire számíthatunk. A pálya olyan, amilyen, az autóink olyanok, amilyenek, és szinte lehetetlen előzni. Amikor viszont a futam során bokszkiállások vannak, akkor akció is van. Idén már az első körben piros zászló volt, és mindenki automatikusan elvégezte a kerékcseréjét. Nem szabad hagynunk, hogy ez még egyszer megtörténjen. Jobban számítanunk kell az ilyen forgatókönyvekre, és le kell fednünk őket a szabályokkal. Ez mindannyiunkat érint. Nézze meg az egyes szabályzatokat! Mennyire vastag kötetek! Milyen szép vékony volt a könyv, amikor még dolgoznom kellett vele.”
Ki tehet arról, hogy a Forma–1 lassúsági versennyel csinált bohócot magából Monacóban?
A monacói viadal után valóban sokan szégyent emlegettek, hiszen az eső tíz helyezett ugyanabban a sorrendben ért célba, amilyenben nekivágott a versenynek. Ilyenre pedig még soha, a botrányos 2021-es Belga Nagydíjon sem volt példa, hiszen akkor csak az első hat sorrendje nem változott, ami egészen pár héttel ezelőttig holtversenyben rekordnak számított. Mindezt pedig a Sergio Pérez és a két Haas balesete által kiváltott megszakítás idézte elő, illetve az, hogy a versenyzőknek nem kellett a maximumon autózniuk, hiszen Monacóban csak jelentős tempókülönbség esetén lehet előzni, így viszont a leintésig meg lehetett óvni a gumit.