back to top
2024. október 18. 07:24

KezdőlapF1Van remény? – akár már a vártnál hamarabb is hangosabbá válhatnak az...

Van remény? – akár már a vártnál hamarabb is hangosabbá válhatnak az F1-es motorok

-

Mark Rushbrook kijelentette, zajlanak a tárgyalások arról, hogy milyen legyen a 2026-os Forma–1-es motorok hangja. A Ford globális igazgatója hozzátette, meg kell teremteni az egyensúlyt a különböző igények között.

A Forma–1-es szurkolók egy része immáron több mint tíz éve visszasírja a korábbi időket a motorok hangja miatt. Amióta ugyanis a sportág 2014-ben átállt a V6-os hibrid erőforrásra, az autók sokkal halkabbá váltak. Bár az évek során valamelyest kozmetikázták a helyzetet, a hang továbbra sem hasonlítható össze még a V8-asokéval sem, nemhogy a V10-esekével vagy a V12-esekével.

Ezekben a rajongókban legutóbb Stefano Domenicali, a Forma–1 elnök-vezérigazgatója ébresztett reményt, aki kijelentette, 2030-ra ismét jelentős változások jöhetnek motorfronton, és akár a hibrid rendszer is eltűnhet. Emellett hozzátette, már a 2026-os szabályváltozások során is az lesz a cél, hogy a motorok némileg hangosabbak legyenek. Erről Mark Rushbrook, a két év múlva a Red Bull technológiai partnereként visszatérő Ford globális igazgatója is beszélt.

„Továbbra sincs meghatározva, milyen lesz a hangjuk [a motoroknak] 2026-ban – nyilatkozta a Speedcafe.com-nak. – Már most is vannak változások az erőforrást illetően, nyilvánvalóan 2026-ra, ahogyan az autókkal kapcsolatban is, és a kocsiknak sok szempontból másmilyen lesz a hangjuk 2026-ra. Ugyanakkor természetesen ez egy nyitott beszélgetés, még akkor is, ha egyelőre nem 2026-ban vagyunk. Már zajlanak ezek a találkozók és megbeszélések.”

Kijelölték, mikor térhet vissza a Forma-1-be a libabőröztető motorhang

Az már régóta hivatalos, hogy 2026-ban változni fognak a motorok, de egyrészt az alapkarakterük ugyanaz marad, másrészt az elektromos része nagyobb részét fogja kitenni a teljesítménynek. Ez alapján pont nem azt várná az ember, hogy emelkedjen a hangerő, de úgy tűnik, mindez mégis lehetséges, és az F1 vezetése az FIA-val és a csapatokkal közösen dolgozik a megoldáson.

Rushbrook ugyanakkor arra is rámutatott, hogy nem mindenkinek egyformák az igényei. A keményvonalas rajongók nyilvánvalóan minél hangosabb motort szeretnének, ám azok, akik például társaságban látogatnak ki egy-egy futamhétvégére, már nem biztos. Azt pedig mi tesszük hozzá, hogy a jelenkor környezetvédelmi igényeinek is meg kell felelni.

„Határozottan van különbség – utalt ezekre az igényekre az amerikai szakember. – Amikor az ember elmegy egy futamra, különösen, ha a családjával, azt akarja, hogy tudjanak kommunikálni egymással. Szóval szerintem van egy egyensúly, vagy talán egy megfelelő szint, úgyhogy majd meglátjuk, hogyan alakulnak ezek a megbeszélések.”

Friss