Be sem mutatkozhatott az FIA legújabb versenyigazgatója új szerepkörében, máris lapátra tették, miközben az egyik felügyelő is távozott. Utóbbi ezután kitálalt a sajtónak.
Ez a hét sem telik el anélkül, hogy újabb váratlan távozásokról kelljen hírt adni a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) háza táján. Az Autosport ugyanis arról számolt be, hogy mindössze napokkal az első versenyhétvégéje előtt az FIA menesztette a kirúgott F1-es versenyigazgató, Niels Wittich távozása miatt a német szakember pozícióját átvevő Rui Marques utódját. Janette Tan a hétvégén, Katarban debütált volna az F2 versenyigazgatójaként, ám mindössze néhány nappal a hétvége kezdete előtt váratlanul elküldték.
A hölgy korábban Marques helyetteseként dolgozott, és egyelőre csak az idei utolsó két F2-es hétvégére, Katarra és Abu-Dzabira szólt a megbízatása, de valószínűnek tűnt, hogy 2025-től ő lesz az állandó versenyigazgatója a két, F1-es hétvégéken szereplő utánpótlás-szériának. Ám ez most már nem fog megvalósulni, ő lett ugyanis a legújabb áldozata Mohammed bin Szulajm FIA-elnök ámokfutásának, noha a távozás oka egyelőre nem ismert.
Tan kiválásával a helyét Marquesnek kell átvennie, akire így Katarban erőltetett menet vár, hiszen az F1 mellett az F2 versenyigazgatói teendőit is neki kell majd ellátni, és mivel előbbiben sprinthétvégét tartanak, a beosztás meg feszesebb lesz. A szakember ráadásul zsinórban a harmadik hétvégén fog dolgozni, hiszen a múlt héten, Las Vegasban debütált F1-es versenyigazgatóként, de azelőtt Makaóban is ő töltötte be ezt a pozíciót, és mivel a jövő héten az abu-dzabi szezonzárón lesz jelenése, 4 hétvégét kell zsinórban hiba nélkül végigcsinálnia.
Hatalmas bajok lehetnek a Forma–1 körül, itt az ideje a gyökeres változásnak?
A hírek szerint ráadásul nem Tan az egyetlen, aki az elmúlt napokban elhagyta az FIA-t, sajtóhírek szerint ugyanis az egyik régóta szolgálatot teljesítő felügyelő, Tim Mayer is távozott. A McLaren-alapító és egykori csapatvezető Teddy Mayer fia 15 évet húzott le a szövetségnél, és a hírek szerint az USA Nagydíj után a pályára betörő nézők miatt alakult ki feszültség közte és Mohammed bin Szulajm között.
Tan és Mayer hosszú névsorhoz csatlakozott, hiszen legutóbb Paolo Basarrit, az FIA megfelelőségi biztosa távozott, előtte pedig Niels Wittich-et rúgták ki. A bin Szulajm elnöksége alatt a szervezetet időrendben visszafelé haladva elhagyta már többek között Luke Skipper kommunikációs igazgató; Jacob Bangsgaard mobilitási főtitkár; Natalie Robyn, az FIA történetének első vezérigazgatója; Pierre Ketterer irányítási és szabályozási igazgató; Edward Floydd, kereskedelmi jogi ügyekért felelős vezető; Steve Nielsen sportigazgató; Tim Goss formaautós technikai igazgató és Deborah Mayer, az FIA női bizottságának vezetője is.
Az F1-es pilótáknak elege lett abból, hogy szórakoznak velük
Mayer kitálalt
Noha az FIA elnöke egyetlen esetben sem vallotta be, hogy ő állna a távozások mögött, a szövetségen belüli források vagy maguk az érintettek legtöbb esetben arról számoltak be, hogy a bin Szulajmmal fennálló konfliktusuk vezetett a kirúgásukhoz vagy a lemondásukhoz. Így volt ez Wittich és Basarri esetében, és most Tim Mayer esetében is. Az FIA-t 15 éven át sportfelügyelőként szolgáló szakember ugyanis a BBC Sportnak nyilatkozott azután, hogy kiderült, az F1 versenyigazgatójává előléptettet Rui Marques helyére lépő Janette Tant azelőtt lapátra tették, hogy a hétvégi Katari Nagydíjon debütálhatott volna az F2 és F3 versenyigazgatójaként.
„Ő a megtestesítője annak, hogy milyen embereket akarunk az FIA-nál látni. A legjobb a következő generációs versenyigazgatók között. Nem ismerem a körülményeket, de az ember azt gondolná, hogy [az FIA-nál] nagyon keményen dolgoznak azért, hogy megtartsanak egy olyan embert, mint amilyen ő” – mondta Mayer.
Így aztán Katarban és Abu-Dzabiban Marques lesz a betétsorozatok és az F1 versenyigazgatója is, amire utoljára a 2019-ben elhunyt Charlie Whiting idején volt példa, de ő is több mint egy évtizede felhagyott ezzel a gyakorlattal, mondván ez már túl sok munka.
„Tudom, mennyire nehéz mindkét munka. Nagyon kedvelem Ruit, de elképesztő nyomás alá fogja helyezni ez – mondta Mayer. – Nincs sok platina szintű FIA-versenyigazgató, ami az FIA legmagasabb minősítése. Én vagyok az egyikük. Rengeteg munkával jár, és ha jól végzed a dolgod, minden reggel a különböző dolgokon jár az eszed, amiken gondolkodnod kell. [Az FIA-nál] nem tesznek maguknak szívességet, mert szó szerint kifogynak azokból az emberekből, akik elvégzik ezeket a munkákat.”
Szulajm az erejét fitogtatja
Mayer betekintést nyújtott abba is, hogy az FIA elnöke közvetlenül avatkozik bele olyan dolgokba, amik nem az ő hatáskörébe tartoznak, így például a káromkodásért osztott büntetéseket is személyesen ő szorgalmazta. „Az az álláspontja, hogy a versenyzőket meg kell büntetni a káromkodásért, és ami azóta történt, tükrözi ezt.”
A felügyelőknek független testületnek kellene lennie, de Mayer elmondása szerint „voltak esetek, amelyeknél közvetlenül bevonódott azért, hogy ismertesse az álláspontját. Nem közvetlenül a felügyelőknél, hanem az emberei által. A felügyelők munkájának része, hogy alkalmazzák az FIA álláspontját a szabályok által. Technikailag a káromkodás szabálytalan, szóval nem igazságtalan ezért büntetni. Hogy ésszerű-e üldözni a pilótákat viszonylag enyhe káromkodásokért, az már más kérdés.”
„A legtöbb versenyzőnek az angol a második, harmadik vagy negyedik nyelve, és a világon minden gokartos srác ezt a szót tanulja meg először angolul. Vannak más módok ennek a kezelésére, hacsak nem az erőfitogtatás a célod” – mondta Mayer.
Alonso segítése után az F1 koronaékszerét is meg akarta fúrni az FIA elnöke
A most már csak volt felügyelő nyilatkozatának legelképesztőbb része egyértelműen az, amelyben kirúgásának körülményeit ecseteli. Az elnök ugyanis arra sem volt képes, hogy személyesen közölje vele a döntését, így ezen a héten kedden az egyik asszisztense rúgta ki Mayert üzenetben. „Hogy egy szövetség, amely önkéntesekre épül, üzenetben rúg ki valakit, akinek jelentős a hozzájárulása, nem vet jó fényt a menedzsmentjére.”
Noha a hivtalos indoklás szerinte más lesz, Mayer szerint az elnök egyszerűen „megsértődött” egy, az austini versenypálya által küldött fellebbezési dokumentumban foglaltak miatt. Mayer egy újravizsgálati meghallgatáson képviselte az austini szervezőket azzal kapcsolatban, hogy a pályát 500 ezer euróra (ebből 350 ezer felfüggesztve) büntették, miután az idei futam leintését követően nézők jutottak át a kerítésen. Mayer elmondása szerint a szervezőknek nem tetszett az ítélet, mert a Kanadai Nagydíj az idén hasonló vétségért csak figyelmeztetést kapott. Mayer a három, Egyesült Államokban szervezett futam sportszervezőjeként vett részt a fellebbezésben, ami miatt elmondása szerint eltávolították a Brazil Nagydíj sportfelügyelői testületéből, majd a héten kirúgták.
„A hivatalos indoklás az lesz, hogy úgy érezték, összeférhetetlenség áll fenn az FIA-val, mivel szervezőként én nyújtottam be az újravizsgálati kérelmet. De nem ezért rúgtak ki. Több mint 12 éve vagyok szervező az FIA javára, ebben semmi új nincs. Annak ellenére, hogy az ügyet csendesen és békésen megoldották, ő továbbra is dühös rám, és úgy döntött, hogy kirúg. 15 éven át áldoztam önként az időmet arra, hogy felügyelő legyek, egy évtizeden át tanítottam más felügyelőket és több száz órát fektettem önként más szerepkörökbe, majd kaptam egy üzenetet az egyik asszisztensétől.”
Mayer (bal szélen) kitálalt a BBC-nek
Mayer szerint bin Szulajm úgy érezte, hogy az újravizsgálati kérelem egyik eleme „személyes támadás ellen.”
„Nem én írtam a dokumentum azon részét, de az én munkám volt prezentálni azt. Nem állt szándékunkban problémát okozni az FIA-nak, és továbbra is én leszek a három Egyesült Államokban rendezett verseny sportszervezője. Ez annyira elhanyagolható rész volt, hogy zavarba ejtő, hogy bárki ennyire megsértődik miatta.”
A COTA végül sikeresen megváltoztatta az ítéletet, és elérték annak a pontnak a visszavonását, amely kimondta, hogy a szervezők „nem tettek meg minden elvárható óvintézkedést.”
„Az amerikai jogban ez egyenlő a hanyagsággal, ami problémás egy amerikai vállalati testületnek. Az újravizsgálati meghallgatás után a felügyelők egyetértettek velünk, és megváltoztatták a büntetést a szabályzat 26.7-es pontjának megsértésére, amely kimondja, hogy senki nem mehet be a pályára, mielőtt minden autó visszatért a bokszba. A folyamat során az elnök sértve érezte magát, ami szerintem furcsa, mert nem volt oka ilyesmire, miközben mindenki profi módon kezelte az ügyet.”