back to top
2025. január 18. 19:19

KezdőlapF1Családi érdekek és milliós kifizetés – az FIA elnöke igazságtalanul bánt el...

Családi érdekek és milliós kifizetés – az FIA elnöke igazságtalanul bánt el az F1-be vágyó csapattal?

-

Az F1 egyik legelismertebb újságírója érdekes összefüggésekre világított rá és részleteket osztott meg arról, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökének miért állhatott érdekében az Andretti/General Motors jelentkezését elfogadni úgy, hogy közben egy másik, igencsak kompetens jelentkezőt elutasított.

Miközben az F1 a múlt hónapban 180 fokos fordulatot mutatott be a Forma–1-be 11. csapatként beszállni igyekvő új amerikai istállóval kapcsolatban, és elfogadta a jelentkezését 2026-ra, jelenleg is zajlik egy bírósági ügy arról, hogy az FIA korábban milyen alapon utasította el az akkor még elsősorban Andrettiként jelentkező, a szövetségtől zöld utat kapó csapat egyik riválisát, a Hitech GP-t.

A felkészülésben több szempontból is az amerikaiak előtt járó brit istálló nem is nyugodott bele a nemleges válaszba, és bíróságra vitte az ügyet. Ám még mielőtt rátérünk arra, hogy Joe Saward, az F1 egyik veterán újságírójának információi szerint hol tart az ügy, szintén Saward legutóbbi blogbejegyzését szemlézve említsük meg, hogy mivel foglakozik Mohammed Ben Sulayem FIA-elnök testvére.

Újabb nagy botrány van készülőben az F1-ben, perelni készül a hoppon maradt csapat

Ahmed bin Sulayemről, a DP World nevű, dubaji székhelyű multinacionális logisztikai vállalat elnökéről, egyben az egyik legismertebb dubaji üzletemberről van szó, akinek vállalatának tavalyi éves bevétele meghaladta a 18 milliárd dollárt, az évtizedek során pedig szoros kapcsolatot alakított ki a General Motors-szal, amellyel közös globális export programot fejlesztett. Olyannyira szorosat, hogy 2009-ben a DP World a GM számos modelljénél átvette több alkatrész és részegység szállítását a világ különböző összeszerelő üzemeibe. Aztán tavaly októberben a DP megvásárolt egy CFR Rinkens nevű vállalatot, hogy saját szolgáltatást alakítson ki a konténeres autószállítás terén mexikói gyárakból az Egyesült Államokba, ahol egyebek mellett a GM-nek is szállít.

Egy szó mint száz, a Bin Sulayem családnak fontos a GM, ami önmagában még nem jelent összeférhetetlenséget akkor, amikor az Ahmed testvére, Mohammed által vezetett FIA zöld utat ad a GM által is támogatott F1-es csapat belépéséhez. Akkor azonban már jelenthet, ha felmerül, hogy az elbírálási folyamat nem volt teljesen igazságos, és egy másik, legalább annyira, vagy még inkább alkalmas jelöltet az FIA elutasított. Ez lenne a Hitech.

Mohammed Ben Sulayem nyilván ragaszkodik ahhoz, hogy a GM volt a legjobb jelölt, és az F1 szemszögéből nézve is nyilvánvaló, hogy egy nagy autógyártó érkezése – amely leghamarabb 2028-tól igazi gyári csapattá válhat azzal, hogy saját maga által készített motorokkal fog versenyezni – üdvözítőbb, mint egy ügyfélcsapaté, ugyanakkor a Hitech bíróságra vitte az ügyet.

Senkinek semmi köze hozzá – az FIA elnöke semmibe vette az F1-es pilótákat és mindenki mást is

Joe Saward erről azt írja a blogjában: „Mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy az FIA nem járt jól ezzel. Nemrég abban a teljességgel bizarr élményben volt részem, hogy az FIA egyik embere, akit jobb meg nem nevezni, odajött hozzám és azt mondta: »A történeted nem helyes«. Mint mindig, amikor valami ilyesmit mond, most is azt kérdezetm, hogy »Mi a helytelen benne?«. Ebben az esetben azt a választ kaptam, hogy »Azt nem mondhatom meg.« Akkor mi értelme volt panaszkodni, ha nem árulhatják el, hogy mit javítsak ki? Á, az átláthatósággal kapcsolatban tett híres választási ígéretek öröme… Akárhogy is, F1-es körökben az a szó járja, hogy az FIA 3 millió dollárt fog fizetni a jogi költségekért a Hitech-nek, és még zajlik az egyeztetés az okozott károkkal kapcsolatban.”

Magyarán: valóban nem volt minden rendben az FIA elbírálási folyamata során, különben egyetlen dollárt sem fizetnének a Hitech-nek.  Saward ezután leírta, hogy továbbra is szeretne választ kapni az FIA-tól – vagy bárkitől, aki az információ birtokában van – arra, hogy miért fogadták el az akkor még elsősorban Andretti-Cadillac nevezést, és miért utasították el a Hitech-et, miként a bíróság által hozott döntést is megnézné, de akármilyen keményen is próbálkozott azzal, hogy valaki súgja meg neki ezt, eddig nem járt sikerrel. „Nem számítok arra, hogy az FIA kiszivárogtatja ezt… Világos, hogy a szövetség azt szeretné látni, hogy az egész ügyet betonba temetik…” – írta.

Fernando Alonso 25 éve a mai napon tesztelt először F1-es autót (videó)

Friss