Ayrton Senna az 1985-ös Portugál Nagydíjon aratta pályafutása első győzelmét, amelyet később ő maga a legnagyobb diadalának titulált. 40 évvel később unokaöccse, Bruno Senna viheti pályára a Lotust Estorilban.
Hamarosan kerek évfordulóhoz érkezik a Forma–1, pontosabban inkább Ayrton Senna életműve. Április 21-én lesz 40 éve, hogy Ayrton Senna előbb életében először indulhatott pole pozícióból a csúcskategóriában, majd pedig feliratkozott az F1-es futamgyőztesek listájára. Mindezt ráadásul pokoli körülmények között tette meg, de ebben semmi meglepő nem volt.
A brazil pilóta ugyanis már az előző, bemutatkozó évében is bebizonyította, hogy esőben ő a legjobb, elég csak felidézni a Monacói Nagydíjat, amelyen megszerezte első dobogóját. Estorilban pedig, bár elmondása szerint többször is majdnem falnak ment, de végül óriási fölénnyel húzta be a kétórás limit miatt három körrel a tervezett táv vége előtt leintett versenyt: Michele Alboretónak több mint 1 percet adott, mindenki mást pedig lekörözött.
A közvélemény általában az 1993-as doningtoni sikert tartja Senna legnagyobb győzelmének: akkor szintén egyvalaki, nevezetesen Damon Hill úszta meg a lekörözést, de a nagy fölényhez hozzájön a legendás első kör, amikor az ötödik helyről felzárkózva szerezte meg a vezetést. A háromszoros világbajnok azonban az első diadalát sokkal értékesebbnek tartotta. „Dehogyis! – vágta rá arra a felvetésre, hogy az Európa Nagydíjon elért elsősége volt-e a legnagyobb. – Ott volt kipörgésgátlóm. Szép győzelem volt, de a ’85-ös estorilihoz képest semmi.”
Többször majdnem falnak ment, de Senna a problémák ellenére is végleg az eső királya lett
Aki kedvelte Sennát vagy csak szeret nosztalgiázni, annak pedig van egy jó hírünk: a brazil versenyző által vezetett Lotus 97T ismét az estorili pályán fog körözni a hónap későbbi szakaszában. Az 1,5 literes turbómotorral hajtott konstrukció a hanghatás szempontjából sem lesz utolsó, az pedig csak hab lenne a tortán, ha ezúttal is szakadna az eső.
Bár arra sajnos nincs esély, hogy az a versenyző üljön a volán mögött, aki 40 éve is, hiszen Senna 1994 óta nincs köztünk, de a családnév nem fog változni. A kocsit ugyanis a 41-szeres futamgyőztes unokaöccse, Bruno Senna fogja vezetni, aki 2010 és 2012 között összesen negyvenhat F1-es futamon vett részt a HRT, a Renault és a Williams színeiben.
„Hihetetlen érzés lesz vezetni ezt az ikonikus autót, amely a nagybátyám győzelmi és sikersorozatának kezdetét jelenti – nyilatkozta. – Ez az ünnepség összehozza a rajongókat a világ minden tájáról, valamint megmutatja, hogy Ayrton Senna továbbra is hatalmas név a motorsportban, és sokféleképpen pozitív hatással van a társadalomra: az oktatásra gyakorolt hatástól kezdve a fenntartható innovációig, és mint mozgalom, amely továbbra is generációkat inspirál, hogy kövessék az álmaikat, és soha ne adják fel.”
Szenzációs felvételek – Senna autói keltek életre a McLaren pályanapján (videó)