KezdőlapF1Teljesen másképp alakult volna Senna és Prost viszonya, ha nincs az életveszélyes...

Teljesen másképp alakult volna Senna és Prost viszonya, ha nincs az életveszélyes horrorbaleset?

-

36 éve ezen a napon rendezték az 1989-es San Marinó-i Nagydíjat, amely két eseményről marad emlékezetes: Gerhard Berger horrorisztikus balesetéről, valamint arról a pillanatról, amelyet Ayrton Senna és Alain Prost háborújának kezdeteként szokás emlegetni.

Ha a Forma–1 legemlékezetesebb rivalizálásai kerülnek szóba, szinte mindenki Ayrton Senna és Alain Prost háborúskodását tenné a lista elejére. Ez a háborúskodás pedig éppen 36 éve, 1989. április 23-án tört ki a két legenda között, ám ehhez kellett egy horrorbaleset is, amely nem kizárt, hogy más pályákon a mentés hiányosságai miatt halálos kimenetelű lett volna.

Az az évi világbajnokság második fordulójáról, a San Marinó-i Nagydíjról van szó. A verseny nem indult jól, hiszen Ivan Capelli már a 2. körben nagyot bukott, de az igazi borzalom csak két körrel később jött: Gerhard Berger első szárnya meghibásodott, aminek következtében mintegy 290 km/h-s sebességgel vágódott a Tamburello-kanyar külső ívén található falba.

Ennek következtében rengeteg benzin folyt rá a Ferrarira, amely lángokban tört ki, Bergernek pedig esélye sem volt önerőből kimásznia, ugyanis a becsapódás akkora erejű volt, hogy elvesztette az eszméletét. Innentől kezdve az osztrák pilóta élete a beavatkozók kezében volt, és ebből a szempontból szerencséje volt, hogy jól képzett és rutinos brigádnak kellett nagyon is észnél lennie.

Mindössze 16 másodperc telt el az ütközés után, mire hárman odaértek, az autójához, és további 10, mire sikerült eloltani a tüzet. Ennek köszönhetően az akkor 29 esztendős pilóta viszonylag olcsón, bordatöréssel és másodfokú égési sérülésekkel megúszta a történteket, és csak a következő, monacói fordulót kellett kihagynia. Berger később sem felejtette el, hogy mit köszönhet az imolai beavatkozóknak, és 2022-ben, immáron a DTM, azaz a német túraautó-bajnokság promóterének elnökeként kifejezte háláját az ottani csapatnak.

Berger porral oltóval robbantotta ki Sennát a szobájából, aki „úgy repült ki az ablakon, mint egy rakéta”

 

A versenyt természetesen megszakították, majd körülbelül egy órával később újraindították. Az első rajtkockába Senna állhatott fel, miután korábban szintén a pole-ból indulva megőrizte a vezetést Prosttal szemben. A második start viszont a francia versenyzőnek sikerült jobban, ám csapattársa nem hagyta magát, és a Villeneuve-kanyar külső ívén melléért, majd a Tosában már belül elment mellette.

Innentől kezdve nem változott a sorrend, és a brazil pilóta idénybeli első győzelmével 3 pontra megközelítette a másik McLaren gazdáját. Utóbbi viszont nagyon dühös lett ellenfelére, ugyanis úgy gondolta, hogy Senna megszegte a megállapodásukat, miszerint az első kanyar után már nem támadják egymást, és ha nincs semmilyen hiba, akkor az nyer, aki ott elsőként fordul el.

Alain Prost a Senna-dokumentumfilm után a Senna-sorozatot is leszólta

Az akkor szintén 29 éves versenyző ellenben tagadta, hogy bármit is megszegett volna, és mivel a felek nem jutottak egyetértésre kitört a nyílt háborúskodás. Mindez a pályán kívül nem feltétlenül abban nyilvánult meg, hogy látványosan keresztbe tettek volna egymásnak, hanem sokkal inkább abban, hogy

Ültünk az asztal körül, mindkét pilóta, én [és a többi mérnök] – idézte fel Neil Oatley, Prost akkori versenymérnöke a ’Beyond The Grid’ podcastban. – A versenyzők viszont egyszer sem beszéltek egymással. Ha Alain tudni akart valamit Ayrton autójáról, akkor Steve [Hallamet, Senna versenymérnökét] kérdezte, ha pedig Ayrton akart tudni valamit, hozzám fordult, nem pedig Alainhoz. Szóval kissé furcsa helyzet volt, de nem volt igazi ellenségeskedés.”

Sennától elcsalták a vb-címet, majd még őt tiltották ki az F1-ből

Ahogyan mondani szokás, ami utána következett, az már történelem: a két világbajnok abban az évben és a következő szezonban is emlékezetes módon ütközött Szuzukában, ezek közül előbbi Prost, utóbbi Senna végső sikerét jelentette. Ami pedig az imolai esetet illeti, akkoriban azért már volt némi indulat a felszín alatt, elég csak az 1988-as Portugál Nagydíjra gondolni, amikor a brazil versenyző majdnem a falhoz passzírozta csapattársát, ezzel együtt el lehet játszani a gondolattal, hogy miként alakult volna a viszonyuk, ha nincs Berger balesete és az azt követő újraindítás.

A bosszú napja: Prost meg akarta ütni, de undorodott a védhetetlent húzó Sennától

Friss