back to top
2025. április 24. 18:28
Többi

    KezdőlapF1Kirepült az autójából, minden végtagja eltört az F1-es pilótának, balesete mégis háttérbe...

    Kirepült az autójából, minden végtagja eltört az F1-es pilótának, balesete mégis háttérbe szorult

    -

    91 éve született Mike Taylor, aki mindössze két F1-es hétvégén vett részt, a másodikon ugyanis akkora balesetet szenvedett, hogy lényegében véget ért a pályafutása. Mindez azonban szinte teljesen háttérbe szorult a forduló többi szörnyűségéhez képest.

    A mai Forma–1-ben szerencsére már az is ritkán fordul elő, hogy egy baleset után aggódni kelljen egy pilóta egészségi állapotáért, hát még az, hogy ez a baleset a karrier végét jelentse. Az pedig teljességgel kizárt, hogy egy hétvégén annyi borzalmas történés legyen, hogy egy ilyen bukás már-már feledésbe merüljön a többi karambolhoz képest.

    Az 1960-as Belga Nagydíj hétvégéjén azonban lényegében ez történt Mike Taylorral, ugyanis a négy horrorbukást szenvedett versenyző közül rá emlékeznek a legkevesebben. Ennek egyrészt az az oka, hogy míg neki „csak” a pályafutása tört ketté, addig ketten életüket vesztették, másrészt a negyedik érintett jóval nagyobb név volt a többieknél.

    A néhai brit pilóta 1934. április 24-én, vagyis napra pontosan 91 évvel ezelőtt született. Édesapja megalapította a Taylor & Crawley elnevezésű autókereskedést, így fia már gyerekként közelebbi kapcsolatba került a benzingőzzel. Versenyzői karrierjét egy MG TC volánja mögött kezdte, és egy silverstone-i eseményen nevet is szerzett magának, hiszen egy harmadik, valamint egy negyedik hely mellé egy győzelmet is bezsebelt.

    Később Jaguar SS1000-essel és Lotus 7-essel is versenyzett, de ezekkel nem bizonyult sikeresnek. Aztán apja vett neki egy Lotus Elevent, ám azzal a feltétellel kapta meg, hogy nagyon hamar eredményeket kell felmutatnia, különben túlad rajta. Ez sikerült is, és innentől kezdve indult be igazán Taylor karrierje, olyannyira, hogy az 1958-as Le Mans-i 24 órás viadalon Innes Irelanddel vezették is saját kategóriájukat, ám vasárnap reggel technikai hiba miatt kiestek.

    Taylor jó néhány bajnokságon kívüli versenyen részt vett, de vb-futamon csak egyszer tudott elindulni. Az 1959-es aintree-i Brit Nagydíj időmérőjén a huszonnegyedik helyet szerezte meg egy Cooperrel, így utolsóként még pont felállhatott a rajtrácsra. A küzdelem azonban nem tartott sokáig számára, ugyanis a 18. körben megadta magát a váltója. Ugyanebben az évben Sebringben is ott lett volna, de időközben elkapta a sárgaságot.

    A következő évben viszont ismét benevezett egy világbajnoki fordulóra: a Belga Nagydíjnak egy szintén privát Lotusszal vágott volna neki. Az edzésen aztán jött az első iszonyatos baleset: az akkor már négy összetettbeli második helynél és tizenhárom futamgyőzelemnél tartó Stirling Moss Lotusában eltört a féltengely, aminek következtében akkorát bukott, hogy mindkét lába, az orra, három csigolyája és számos bordája eltört. Kisebb csoda, hogy a spái hétvége hátralévő részét leszámítva mindössze két fordulót kellett kihagynia.

    „Sokáig tartott, mire a mentő megérkezett Stirlinghez, és ekkorra már kétszáz yardnyi [körülbelül 180 méternyi – a szerk.] kocsisor állt a helyszínen – idézte fel Andrew Ferguson, a Cooper csapatkoordinátora. – A mentőautó megérkezésének siettetése céljából Mike Taylort a bokszba küldték a Lotusával, és mindenki számára ismeretlen módon a La Carriére-kanyarban eltűnt.”

    Ennek oka, hogy az akkor 26 éves versenyző autójában eltört a kormányoszlop, ami borzalmas következményekkel járt: Taylor 260 km/h-s sebességgel sodródott le a pályáról, majd kirepült a kocsiból, és nekicsapódott egy fának. Ennek eredményeként a hátában és a nyakában is törést szenvedett, mind a négy végtagja eltört, emellett a tüdeje is kilyukadt. „Elképzelni sem tudom, hogyan nem halt meg – fogalmazott az akkor márkatársának számító Ireland. – Az autó belehajtott egy átkozottul nagy árokba, a levegőbe repült, eltalált egy fát, amelyet gyökerestül kitépett, majd végül egy másik fának csapódott.”

    Taylor tehát még Mossénál is súlyosabb sérüléseket szenvedett, és lényegében véget ért a pályafutása. Azonban még így is jobban járt, mint két honfitársuk, akik a futamon néhány kör eltéréssel halálos balesetet szenvedtek. Chris Bristow elvesztette uralmát az autója felett, kirepült abból, majd a szögesdrót lényegében lefejezte, Alan Stacey-t pedig eltalálta egy madár, így attól a pillanattól kezdve ő sem volt ura versenygépének, amely felborult, majd kigyulladt.

    Steve McQueennel motorozott a műlábú pilóta, aki egy madár miatt halt meg a tragikus hétvégén

    Ami Taylort illeti, a baleset következtében lebénult, de terápia útján ismét megtanult járni. Mivel a szörnyűséget technikai hiba idézte elő, beperelte a Lotust, és akkoriban ritkaságnak számító módon sikerrel is járt. A brit pilóta pénzbeli kompenzációban részesült, amit állítólag egy londoni hotelben, egy hatalmas buli formájában ünnepelt meg.

    Bár együléses kocsiba már nem ülhetett, az autósporttal azért nem hagyott fel teljesen, és később hosszútávú raliversenyeken indult el, olykor szép eredményeket elérve. Emellett ingatlanspekulánsként próbált pénzt keresni. Végül közel 83 évesen, 2017. április 4-én távozott az élők sorából, miután szervezete feladta a harcot a rák ellen.

    Egy tiltott helyen lévő szurkoló halálával kezdődött az F1 egyik legsötétebb hónapja

    Friss