Max Verstappen, George Russell, Carlos Sainz, Alex Albon és a 2009-es világbajnok Jenson Button is kritizálta a Monacói Nagydíjra bevezetett új szabályt, a Williams thai-brit pilótája pedig elnézését is kért a szurkolóktól. A grove-i istálló pilótái egyúttal megértőek voltak Russell-lel, aki úgy volt vele, tovább nem érdekli a lassúsági verseny, és szeretné kicsit élvezni Monacót.
Hiába tették kötelezővé a két kerékcserét az idei Monacói Nagydíjra, hogy ezzel felpezsdítsék a rendre unalmas körözgetést, a lényegen ez sem változtatott. A jelenlegi Forma–1-es autókkal a hercegség utcáin továbbra is lehetetlen előzni, az új szabály pedig megkérdőjelezhető stratégiákat szült, amelyek végrehajtásához egyes csapatok hol egyik, hol a másik versenyzőjükkel fogták vissza körönként több másodperccel a tempót és tartották fel a mögöttük haladókat.
A Racing Bulls volt az, amely először elkezdte alkalmazni ezt a taktikát és annyira visszafogta Liam Lawsont, hogy Isack Hadjar a kiállásakor nem esett vissza olyan versenyzők mögé, akik mögé máskülönben visszaesett volna. A Williams-t váratlanul érte mindez, de reagálva a Racing Bulls húzására úgy döntöttek, hogy ők is erre az útra lépnek, sőt, mindkét pilótával megteszik, majd a verseny végén visszacserélik a helyezéseket.
Carlos Sainznak és Alex Albonnak azonban egyáltalán nem tetszett, hogy így kellett vezetniük.
„Ez egyértelműen olyasmi, amit nem szeretek csinálni, sem látni. Sajnos először [Liam] Lawson csinálta ezt velünk, amire nem számítottunk. Emiatt pánikba estünk, és az egyetlen megoldás, amire gondolni tudtunk, hogy akkor mi is ezt csináljuk a mögöttünk levőkkel. Csak egy kicsit csalódott vagyok az egész versennyel és az egész hétvégével. Kiderült, hogy a kötelező két kiállás semmin nem változtat Monacóban, és az emberek továbbra is azt fogják csinálni, amit ma is csináltak. Továbbra is manipulálni fogják a végeredményt a vezetéssel” – jelentette ki a Sky Sports adásában Sainz.
„Vagy előállunk egy olyan megoldással, amivel nem lehet úgy manipulálni a versenytempót, ahogyan azt ma tettük, vagy ez mindig ilyen lesz – folytatta a spanyol. – Nem tudom, hogy az élen mi zajlott, de a középmezőnyben [a kötelező két kiállás] visszaütött. Boldogan próbálok ki dolgokat, kipróbáltuk, de szerintem nem működött. Nem így szeretek versenyezni, és álmomban nem így képzelem el a Monacóban versenyzést.”
A Williams a csapatmunka győzelmét hirdeti, de pilótái nem voltak ennyire lelkesek:
We're in this, together 🤝
Teamwork 💙 pic.twitter.com/VaK0uD99aC
— Atlassian Williams Racing (@WilliamsRacing) May 25, 2025
Albon eközben egyenesen bocsánatot kért, illetve megerősítette, hogy a Racing Bulls taktikája sarkallta őket az autóversenyzéssel nem igazán összeegyeztethető cselekedetre.
„Tudom, hogy rossz műsort szolgáltattunk mindenkinek, és tudom, hogy néhány pilótát feldühítettünk mögöttünk. Csak az előnyünkre fordítottuk a pálya kialakítását és az autók méretét. A két kiállás csak azt érte el, hogy egy helyett kétszer kellett ezt megtennünk. Elnézést kérek mindenkitől, aki végignézte ezt, mert ez nem volt valami jó. Nem akartuk ezt tenni, és nem is terveztük” – mondta a thai-brit versenyző.
De nemcsak a két Williams-pilóta, hanem az élmezőny többi tagjával ellentétben eltolt taktikával próbálkozó és piros zászlós megszakításra játszó, végül a 4. helyen célba érő Max Verstappen is kritizált, amikor a tőle megszokott szarkasztikus stílusban foglalta össze a történteket.
„Itt nem lehet versenyezni. Mindegy, hogy mit csinálsz, egyszer állsz ki vagy tízszer. Még a végén, amikor az első helyen álltam, a gumijaim teljesen elfogytak, de így sem tudtak megelőzni. Manapság egy F1-es autóval csak egy F2-es autót lehetne megelőzni itt. Értem én, de nem hiszem, hogy [a kötelező két kiállás] bevált. Szinte Mario Kartoztunk. Akkor szereljünk fel ilyen szerkezetet az autóra, és akkor dobálhatnánk belőle banánokat. Attól csúszós lenne az út!” – utalt a népszerű videojátékra a címvédő.
Miközben ezeket a véleményeket hallgatta, a Sky Sports-on szakértőként megszólaló Jenson Button is kifejezte nemtetszését. „Amikor a csapatok az egyik versenyzőjüket arra használják, hogy a másikat segítse azzal, hogy körönként hat másodperccel lassabban megy, az kicsit bután néz ki. Aztán ott volt, amikor George megpróbálta átugrani Albont a sikánban, hogy előre kerüljön és otthagyja, amivel kicsit gúnyt űzött az egészből. Nem vált be [a szabály]. Remek, hogy megpróbáltuk, de módosítani kell rajta.”
„Nyolc éves gyerekként úgy tekintesz az F1-re, mint a motorsport csúcsára, és arra gondolsz, hogy oda akarsz kerülni, mert gyorsan vezetsz. Aztán eljössz Monacóba, és a verseny arról szól, hogy a lehető leglassabban vezess a csapattársadért. A versenyzők pedig szégyellik magukat, miközben azt tették, amit tenniük kellett, hogy pontokat szerezzenek.”
Russell semmit sem bánt meg
A Racing Bulls húzása dominót indított el, és előbb Lawson, majd Sainz és Albon lassú körözgetésére a Mercedes is ráfázott, hiszen mindkét pilótájával beszorult a Williams-vonatba, George Russell pedig végül úgy döntött, hogy az alagút utáni sikán levágásával kerül Albon elé, és inkább bevállalja a büntetést, minthogy még több időt veszítsen. Végül 5 másodperces időbüntetés helyett bokszutca áthajtással sújtották, de még így is a 11. helyen ért célba, míg a két Williams a 9. és 10. lett.
„Kicsit meglepett [a büntetés mértéke], de hogy őszinte legyek, nem igazán érdekelt. Mivel nem voltam pontszerző helyen, szombaton pedig nem kaptam meg az esélyt arra, hogy élvezzem Monacót, csak azt mondtam, hogy »Ba**za meg, élvezni akarom Monacót, élvezni akarom, hogy teljes gázzal megyek ezen a pályán, mert ez a világ egyik legjobb pályája.« És ezt is tettem” – idézi a The-Race.com a Mercedes rangidős versenyzőjét.
„Az utolsó 25 kör a hétvégém legszórakoztatóbb része volt. Eléggé felpezsdítő. Igazán feszegettem a határokat, teszteltem magam, és ironikus módon, ha nem tettem volna ezt, a 15. vagy a 16. helyen végzek” – tette hozzá Russell.
Russell „előzése” és a Mercedes, illetve a Williams rádiózása:
George Russell had a frustrating day at the office 😖#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/gVc1ViBgnx
— Formula 1 (@F1) May 25, 2025
A Williams versenyzői megértőek voltak
Alex Albon és Carlos Sainz egyaránt kiemelte a verseny után, hogy nem szívesen vezetett így, és Russell trükkjét sem ítélték el. „Amikor egy autóban utazunk, szokott szemtelenkedni, ma pedig a pályán is megcsinálta – viccelődött Albon. – Pontosan tudtam, hogy mit csinál, és… kicsit túlságosan nyilvánvaló volt ahhoz, hogy megússza, de megtapsolom az erőfeszítését. Csinálnia kellett valamit, hogy pontokat szerezzen, és néhány kör erejéig ránk is ijesztett, mielőtt megkapta az áthajtásos büntetést.”
„Teljesen megértem, hogy miért csinálta, mert én is majdnem megtettem Alex és Lawson ellen a verseny elején – tette hozzá Sainz. – Szerintem végső soron a sportnak kellene módot találnia arra, hogy ne legyen megengedett a verseny végeredményének manipulálása a tempóval, amikor ez annyira nyilvánvaló, amennyire ma az volt.”
„Ez nem szép – fűzte hozzá Albon. – Próbáltam nem lassan menni a gyors kanyarokban, mert az veszélyes, ugyanakkor a lassú kanyarokban is azzá válhat. Mint mondtam, nem szeretem ezt csinálni, és nem akarok így versenyezni. Biztos vagyok benne, hogy Carlos és Liam is így gondolja. Egyszerűen csak ezt kellett tenni, úgyhogy ki kell találnunk, hogy miként vegyük elejét ennek.”
Albon vasárnap este kárpótlásul meghívta Russellt egy vacsorára:
Consider the bill between @alex_albon and @GeorgeRussell63 settled 🍽️#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/z13NcaAXut
— Formula 1 (@F1) May 25, 2025
F2-es autóval is ment volna?
Russell elárulta, hogy a Mercedes is hasonló taktikát tervezett megvalósítani, mint amit a Racing Bulls és a Williams csinált, viszont azzal, hogy ennyire hátra kvalifikáltak, az ilyesminek nem lett volna haszna.
„Kimi és én is azt terveztük, hogy tulajdonképpen ugyanazt a stratégiát követjük, amit végül a VCARB és a Williams alkalmazott a két pilótájával. De végső soron azzal, hogy a 14. és 15. helyre kvalifikáltunk, semmit nem tehettünk. Ha az első körben kiállunk, sehol nem végzünk, ha elnyújtjuk a kiállásokat, akkor sem. Ironikus módon az Alex elleni manőveremmel előrébb végeztem, mintha nem csináltam volna meg. Ez önmagában bizonyítja, hogy a rendszer eléggé hibás.”
Russell elárulta, a Mercedes stratégiának számítása alapján akár egy Forma–2-es autóval is meg lehetett volna csinálni a feltartós taktikát, amiről azért vannak kétségeink, de már az jól jelzi, mennyire reménytelen F1-es autóval versenyezni Monacóban, hogy ez az elmélet egyáltalán felvetődik.
„Négy másodperccel lassabban menni a legjobb tempónál itt nagyon könnyű. A stratégáink azt mondták, a három másodpercnél kisebb tempóelőny nulla százalék esélyt kínál az előzésre, az 50%-hoz pedig 4,5 másodperces tempókülönbség kell. Úgyhogy gyakorlatilag egy F2-es autónak is lenne esélye feltartani egy F1-est” – mondta Russell, amivel lehet azért vitatkozni, hiszen az F2-es és F1-es pole pozíció között több mint 10 másodperc volt a különbség, míg az F2-es versenytempó 1:22 és 1:24 közötti köridőket eredményezett, ami szintén 10 másodperccel lassabb az F1-esek által elért leggyorsabb köröknél.

Mi lenne a megoldás?
Russell kijelentette, hogy jobb helyről rajtolva a Mercedes is simán pontot szerezhetett volna mindkét autóval, mert „túl könnyű volt összedolgozni a csapattársaknak, hogy meglegyen a bokszkiálláshoz szükséges különbség”, azt viszont nem tudta, hogy miként lehetne a jövőben elejét venni a hasonló versenynek a hercegségben.
„Nem tudom, hogy mi a megoldás. 2022-ben és 2023-ban szerencsések voltunk, hogy az esős futam szolgáltatott némi izgalmat. Fel kell vizezniük a pályát?” – tette fel a kérdést, majd azért előállt egy javaslattal.
„Minden pilótának az időmérő a hétvége legjobb pillanata. El kellene fogadnunk, hogy nem kellene versenyezni itt, és az időmérő legyen a verseny? Egy szombaton, egy vasárnap, és aki megszerzi a pole-t, kap néhány pontot és egy kis trófeát, majd aki vasárnap a leggyorsabb, az kicsivel többet. Ezt (az időmérőt) imádjuk a legjobban, és szerintem ti, srácok is ezt élvezitek nézni a legjobban. Az emberek 99%-a pedig úgyis azért van itt Monacóban, hogy pezsgőt szürcsölgessen egy yachton, úgyhogy őket nem igazán érdekelné” – jelentette ki.
Michael Schumacher utolsó villanásának kulisszái mögé kalauzol minket a Mercedes