back to top
2024. december 01. 18:15

KezdőlapE-MOBILITYBMW: Hidrogénhajtással is lehet keresztbe menni

BMW: Hidrogénhajtással is lehet keresztbe menni

-

Az elektromos autózás egyik alternatívája lehet a hidrogénhajtás, amelyben többen nagyobb fantáziát látnak a CO2 csökkentésre, mint a puszta elektromos hajtásban. A BMW szélsőséges körülmények között tesztelte iX5 Hydrogent.

A BMW iX5 Hydrogen rendkívül kihívásokkal teli tesztprogramon vesz részt. Mind közutakon mind pedig a BMW Group észak-svédországi Arjeplogban található tesztközpontjában.

Az üzemanyagcellás rendszer, a hidrogéntartályok, a csúcsteljesítményű akkumulátor és a központi járművezérlő egység integrált funkcionális tesztelése és validálása komoly kérdésekre adott választ. E szerint a hidrogénhajtás a további CO2-mentes mobilitási lehetősége akár extrém fagypont alatti hőmérsékleten is fenntartható vezetési élményt, magas szintű kényelemmel és korlátlan teljesítményt nyújt.

A sarkkörhöz közeli tesztek nyomán a BMW Group tovább folytatja a BMW iX5 Hydrogen fejlesztését. A vállalat még az év folyamán kis sorozatban gyártani szeretné a modellt, és elkötelezett a hidrogéntöltő-állomások hálózatának bővítésében való közreműködés mellett is.

Fotó: BMW // BMW iX5 Hydrogen in Arjeplog

„A szélsőséges körülmények között végzett téli tesztek egyértelműen azt mutatják, hogy a BMW iX5 Hydrogen -20°C-os hőmérsékleten is képes teljes teljesítményt nyújtani, és így életképes alternatívát jelent az akkumulátoros-elektromos meghajtású járművel szemben” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának fejlesztési igazgatóságának tagja. „Ahhoz, hogy ügyfeleinknek vonzó, fenntartható mobilitási megoldásként kínálhassuk az üzemanyagcellás hajtásrendszert, egy kellően kiterjedt hidrogén-infrastruktúrának is ki kell épülnie.”

Az eredmény mindenki számára egyértelmű: itt, ebben a szélsőséges hidegben a hidrogén üzemanyagcellás meghajtórendszer ugyanolyan mindennapi használhatóságot mutat, mint egy hagyományos belsőégésű motor. A rendszer teljes teljesítménye gyorsan rendelkezésre áll. A hidrogéntartályok feltöltése pedig még a tél mélyén is csak három-négy percet vesz igénybe.

Fotó: BMW // BMW iX5 Hydrogen in Arjeplog Feb 22

„A hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszer az évszaktól és a külső hőmérséklettől függetlenül mindkét hajtásvilág legjobb tulajdonságait ötvözi: az elektromos jármű helyileg emissziómentes mobilitását és a belsőégésű motorral szerelt modellekből ismert korlátlan mindennapi használhatóságot – beleértve a rövid tankolási megállásokat is – kínálja” – mondta Jürgen Guldner, a BMW Group hidrogén üzemanyagcellás technológiáért és járműprojektekért felelős alelnöke.

A BMW iX5 Hydrogen fedélzetén található hajtásrendszer az üzemanyagcellás technológiát a BMW eDrive ötödik generációs technológiáját alkalmazó villanymotorral párosítja. Az energiaforrásként használt hidrogént két, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült, 700 baros tartályban tárolja.

Fotó: BMW // BMW iX5 Hydrogen in Arjeplog Feb 22

Az üzemanyagcella a hidrogént elektromos energiává alakítja, 125 kW/170 lóerő teljesítményt produkálva. Ráadásul az elektromos motor egy teljesítményakkumulátorban tárolt energiát is hozzáadhat. Ezt az akkumulátort vagy az energia-visszanyerésen keresztül, vagy az üzemanyagcellából töltik. Mindez azt jelenti, hogy 275 kW/374 LE rendszerteljesítmény áll rendelkezésre, amikor a vezető úgy dönt, hogy az autó dinamikai képességeinek felső határát szeretné kihasználni. Az üzemanyagcella által kibocsátott egyetlen károsanyag-kibocsátás a vízgőz. Hulladékhőjét pedig különösen hatékonyan hasznosítja az autó belsejének melegítésére.

 

Forrás:BMW

Friss