2022. december 09. 14:11
KezdőlapF1Olyan, mint a drog – F1-es pilóták jellemezték a versenyhétvégék legintenzívebb részét

Olyan, mint a drog – F1-es pilóták jellemezték a versenyhétvégék legintenzívebb részét

-

- Hirdetés -

A jelenlegi mezőny 18 tagja írta körül, hogy milyen érzés a határig hajszolni egy modern Forma-1-es autót.

Noha a pontokat a versenyen osztják, és világbajnok sem lett még senki attól, hogy a legtöbb pole pozíciót szerezte egy adott szezonban, mégis körüllengi valamiféle misztikum az időmérő edzést a Forma-1-ben. Ez persze érthető, hiszen ilyenkor mutatkozik meg a legjobban a pilóták és autók nyers tempója, és – amennyire lehet – ilyenkor csupaszodik le a 21. századi F1 végtelenül bonyolult és technikafüggő világa azzá, amiről az autóversenyzés romantikus oldala szól.

- Hirdetés -

Hiszen nagyjából másfél percen át nincs gumi és üzemanyag spórolás, nincs taktika, nincs csevegés a versenymérnökkel, nincs energiamenedzselés, nincs semmi, csak a versenyző, az autó és a pálya, na meg a stopper. Ebben az egy körben megszűnik a külvilág, és a pilóta minden idegszálával egyetlen dologra koncentrál: a lehető leggyorsabban végigmenni a pályán.

Hogy mit jelent egy modern Forma-1-es autóval időmérős kört, pláne a végső rajthelyről döntő kört teljesíteni, arról az f1.com a jelenlegi mezőny 18 tagját megszólaltatva készített videót.

- Hirdetés -
- Hirdetés -

A teljes videó ITT érhető el.

Norris

„Az időmérő a versenyhétvége egyik legizgalmasabb része. Ilyenkor kell a legjobban meghajtani az autót, maximális motorüzemmódban, a legkevesebb üzemanyaggal, új gumikon. Ilyenkor a legjobb érzés vezetni a kocsit.”

Leclerc

„Nagyon-nagyon különleges érzés. A hétvége során ekkor megyünk el az autóval a határokig. Elképesztően precíznek kell lenni, miközben teljesen koncentrált vagy, és nem gondolsz semmire, csak arra, hogy a lehető legprecízebb legyél, és a legjobb munkát végezd. Ebben az egy körben kell mindent kifacsarnod az autóból, és amikor nem úgy jön össze, ahogy akarod, az nyilván frusztráló.”

Sainz

„Egy rossz időmérős kör nagyon rossz érzést hagy bennem, és ilyenkor aznap a lehető leghamarabb le kell feküdnöm, mert tudom, hogy amikor vasárnap reggel felkelek, már a versenyen fog járni az eszem.”

Russell

„Azért jár extra nyomással az időmérő, mert egyetlen körön múlik minden, és ha csak egy kicsit is hibázol, az egész világ látni fogja.”

Pérez

„Fontos fenntartani a koncentrációt. Ha túlságosan elkényelmesedsz és azt gondolod, hogy nagyszerű körön vagy, és megpróbálsz csak végigérni, akkor könnyedén veszíthetsz két tizedet egy kanyar alatt. Soha nem jelentheted ki, hogy jó egy kör, amíg be nem fejezted.”

Pérez pole-köre a Szaúd-arábiai Nagydíjról

Magnussen

„Mindig érzed a gyomrodban a pillangókat, miközben bekapcsol benned a harci üzemmód.”

Schumacher

„Előfordul, hogy tudod, mindent beleadtál, de egyszerűen nem volt több benne, vagy miattad, vagy az összhang egyszerűn nem jött létre. Ilyenkor legközelebb csak próbálsz jobb lenni.”

Hamilton

„Érzelmek hullámvasútja, miközben elképesztően fókuszált vagy. Ahogy halad előre a hétvége, folyamatosan rakod a helyükre a puzzle darabjait, az időmérőn pedig a gyorskör közben kell ezt megtenned. És amikor tökéletesen passzolnak a darabkák, akkor minden a helyére kerül, mint például Dzsiddában, ahol az egyes és kettes kanyarból jól jöttem ki, aztán a hármas is jól sikerült, és innen csak folytattam tovább.”

Alonso

„A tesztelés és edzés után ez a pillanat, amikor össze kell raknod a tökéletes kört. Van, hogy azt érzed, nem fogod tudni bevenni a kanyart, mert túl későn fékeztél, vagy megcsúszott alattad az autó, de közben így is sikerül, és még időt is nyertél. Ilyenkor érzi úgy az ember, hogy jó körön van.”

Gasly

„Tulajdonképpen ez egy 90 másodpercen át tartó adrenalinlöket, annyira intenzív és fókuszált állapotba kerülsz. Tavaly először rajtoltam az első sorból, Lewis mellől, és olyan, mint a drog: amint megtapasztaltad, a lehető legtöbbször meg akarod ismételni.”

Russell pole-köre a Hungaroringről

Ricciardo

„Ha jól sikerül, az erőteljes érzés. Azt hiszem, ez a jó szó rá.”

Ocon

„Nem mindig tartasz mindent az irányításod alatt, de mindig ott van a verseny, ahol visszakapaszkodhatsz, és ezt kell szem előtt tartanod.”

Verstappen

„Érzed, ahogy felggyorsul a szívverésed, miközben tudod, hogy ez az a kör, ami számít. Az adrenalinszinted az egekben van, de mi ezt szeretjük. El kell találnod a kanyarcsúcspontokat és a féktávokat, illetve a legjobbkor kell a gázra lépned. Érezni belülről, hogy mikor vagy jó körön, és mikor nem.”

Vettel

„Ilyenkor igazán eggyé válsz az autóval, és megfeledkezel a környezetről, miközben kanyarról kanyarra támadod a pályát.”

Verstappen pole-köre a kanadai esőben

Bottas

„Fontos, hogy levidd a pulzusodat, mert normál esetben ez segít a kivitelezésben, és abban, hogy a legtöbbet hozd ki a helyzetből.”

Albon

„Érzed, hogy csak egy köröd van, és abba mindent bele kell raknod.”

Latifi

„Minden versenyzőnek megvannak a módszerei, hogy megfelelő mentális állapotba kerüljön az időmérőre.”

Cunoda

„Az időmérőn lehet a legnagyobb teljesítményt kisajtolni az autóból, és a gumik is ilyenkor tapadnak a legjobban. Ilyenkor mindig élvezetes vezetni.”

SourceF1.com

Friss